Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Google byter till krypterad sökning som standard, och tar bort referrer-info?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-10-19, 15:58 #1
anders.n anders.n är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
anders.n anders.n är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
Standard Google byter till krypterad sökning som standard, och tar bort referrer-info?

Såg just denna: http://googleblog.blogspot.com/2011/...re-secure.html
(hittade inget annat inlägg om detta)

Citat:
What does this mean for sites that receive clicks from Google search results? When you search from https://www.google.com, websites you visit from our organic search listings will still know that you came from Google, but won't receive information about each individual query
Så har väl encrypted.google.com varit ett tag kanske om man kör den, men.. nu kommer man inte få den infon från någon som är inloggad på Googletjänster då när de söker. Intressant.
anders.n är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-19, 16:04 #2
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2007
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2007
Både bra och dåligt. Själv använder jag informationen för att förbättra för besökare från google.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-19, 16:21 #3
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Reg.datum: Feb 2004
Jag har haft stor nytta av enskilda sökningar för att optimera mot vissa sökord och anpassa användarupplevelsen. Till exempel var det nyttigt att se enskilda sökningar som landade i Levonlines FAQ, eftersom jag då kunde se till att svaren faktiskt besvarade de frågor folk kom dit för (och även se hur besökaren betedde sig efter att hen läst artikeln). Jag tycker inte att sammanställningen i Google Webmaster Tools är speciellt bra, och absolut inte en ersättare till att se enskilda sökfrågor.

Viktigast för användarna är såklart att de kan vara säkra på att slippa bli avlyssnade, det vill säga att man använder SSL (det har jag själv gjort sedan de införde encrypted.google.com), men detta utesluter inte att Google skulle kunna skicka vidare sökfrågorna på samma sätt som tidigare.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-19, 17:08 #4
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Riktigt träligt från sajtägar-perspektiv. Även om man inte ens pysslar direkt med SEO har man stor nytta av att veta vad besökaren är ute efter när den kommer till en specifik sida som emilv redan sagt.

Queryn skickas fortsatt från annonser men skippas mot andra för att "skydda användaren" ... jag förstår inte riktigt hur man kan göra den avvägningen.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-19, 18:03 #5
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2007
Har WN som tidsfördriv

Törs man gissa att det har något att göra med lanseringen av Google Analytics Premium?
Adestro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-19, 19:11 #6
Kimpo Kimpo är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2009
Kimpo Kimpo är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2009
En anledning kan vara att Google vill stänga ute sina konkurrenter inom annonsmarknaden som även de använder url referrer för att se vilka sökord man kom in på sidan med.

Överlag tycker jag det är ruttet och girigt av Google att göra så här. De har även mage att påstå att detta skulle vara för användarnas integritet. Vilket skitsnack, denna integritet tar de då inte hänsyn till när man kommer in till sidor via betalda adwordslänkar.
Kimpo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-19, 21:52 #7
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Om inte annat så kommer Google att få sälja mer AdWords. Det här bör förflytta en del av kassaflödet som normalt går till SEO-bolagen in i Googles fickor istället. Företag kommer att bli mer återhållsamma vad gäller SEO när de inte längre kan mäta hur mycket trafik som enskilda sökord genererar. Istället ökar man incitamentet för samma företag att köpa AdWords. Alla vill ha trafik från Google. Och alla vill kunna mäta den i detalj.

Jag tror att Google i första hand är ute efter att försvåra för SEO-bolagen. Google har inte lyckats kväsa deras länkspam och problemet har bara blivit värre. Så nu försöker man att angripa problemet på annat håll, genom att göra deras tjänster svårare att sälja till slutkund. Individuella sökresultat var bara början. Att dölja vital statistik är ytterligare ett steg. Jag tror att det kommer mera.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-19, 22:34 #8
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2005
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2005
Man får ju dock fortfarande data om de 1000 vanligast sökfrågorna, är inte det tillräckligt?
Nu jobbar jag inte aktivt varken med seo eller driver stort trafikerade sidor. Men inte kikar jag på sökfraser som ligger utanför det spannet för att optimera mig mer mot de frågorna.
nosnaj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-19, 22:58 #9
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av nosnaj Visa inlägg
Man får ju dock fortfarande data om de 1000 vanligast sökfrågorna, är inte det tillräckligt?
Nu jobbar jag inte aktivt varken med seo eller driver stort trafikerade sidor. Men inte kikar jag på sökfraser som ligger utanför det spannet för att optimera mig mer mot de frågorna.
Det är knappast någon data...

Citat:
View the top 1000 daily search queries and top 1000 daily landing pages for the past 30 days.
Det hjälper heller inte alternativa statistikverktyg som Clicky. Det handlar också om att själv ha åtkomst till referer-strängen för att presentera relevant information för besökaren dynamiskt.

Clicky-admin kommenterar det här:
https://secure.getclicky.com/forums/?id=10832

Citat:
Google said GA will have the same issue as we and other trackers will, and that they will report a blank search term. There is no workaround, Google is intentionally masking it. Sucks but nothing we can do about it.
Google Dart ena veckan och så utrullning av detta spektakel nästa. "Öppna" Google levererar succé på succé! För mig var detta spiken i kistan för mitt Google-konto.

Senast redigerad av Adestro den 2011-10-19 klockan 23:24
Adestro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-19, 23:58 #10
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2006
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Reg.datum: Dec 2006
Detta påverkar ju bara de som sitter inloggade och söker i Google (10%) resterande 90% av sökningarna kommer ju inte påverkas, så jag ser inte nån större 'fara på taket'....
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017