FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag har ett antal sidor som jag driver trafik till genom SEO och framförallt Adwords. Dvs trafiken från Adwords kommer till mina egna landningssidor.
Min eCPC är ca 3kr, dvs för varje klick jag generar så tjänar jag i snitt 3kr. CPC på Adwords är ca 1,5kr och antalet klick vidare (CR) från min sajt är nästan 80-90%. Slutsiffran är alltså plus... Problemet är denna eCPC endast gäller upp till en viss gräns, sen verkar något magiskt inträffa och eCPC sjunker dramatiskt i takt med att antalet klick ökar. I dagsläget ligger jag på ca 100-200 klick per dag vilket är OK. Jag har gott om utrymme att öka budgeten i min kampanj för att potentiellt få fler klick - men varje gång jag testat det så sjunker eCPC så att jag till slut går back. Har inte testat några längre perioder, utan några dagar upp till en vecka. Vad kan vara anledningen till det här? I övrigt ligger värdena stabilt så länge jag har en relativt låg klick-budget. Det hade ju varit så mycket roligare om det även fungerade vid 1000 klick eftersom sökorden egentligen tillåter det ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Det du vilka nyckelord som konverterar? Du behöver ju bara öka på dessa nyckelord och inte hela kampanjen.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Hur ökar du trafiken? Gör du det genom att höja budet på befintliga sökord, eller genom att lägga till nya sökord?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Eftersom köpet sker hos annonsören så har jag ingen spårning på ordern kopplad till Adwords. Jag vet alltså inte vilka sökord som konverterar - även om jag kan "gissa".
Jag ökar trafiken genom att öka budgeten. Jag ligger på ovanstående CPC redan #1 på de flesta orden - men det finns alltså utrymme att få ytterligare klick genom att bara öka budgeten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
test testa testa testa testa testa testa.. När du jobbar med betalt trafik så ska du testa.
Konverterar besökarna bättre vid vissa tidpunkter på dan? Kan du öka konverteringarna från din landningssida? Splittesta olika call-to-action. Jag har kört kampanjer där jag bytt färg på Call-To-Action knappen och ökat min eCPC med 10% ![]() Känns jättekonstigt att du droppar i eCPC bara för att du ökar din budget. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Som Andreas är inne på så tycker jag att du ska försöka mäta mer. Det är ofta det som avgör hur lyckad en kampanj blir.
Rent tekniskt i det här fallet om det är så att du kör via egna landningssidor och sedan vidare till annonsören via ett affiliatenätverk så jobba med EPI. Sätt en unik måladress för varje sökord i Adwords där varje ord får t ex minsite.se/landsida.php?epi=001 När trafiken landar på din sida läser du GET-variabeln "epi" och slänger på värdet som en EPI-parameter på affiliatelänken. När det sedan konverterar får du EPI-siffror i affiliatenätverkets statistik som du kan koppla med dina sökord/fraser i Adwords. En relativt enkel och inte så tidskrävande process men som hjälper enormt för att veta vart man ska lägga, och INTE lägga, stålarna. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Ja, jag antar att jag får försöka analysera och testa bättre, främst vara bättre på att optimera varje sökord för sig vilket jag är lite slarvig med idag. A/B-tester har jag gjort lite, men jag har som sagt väldigt hög CTR redan. Tack för tipsen iaf! ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Ett tips på en mjukvara/tjänst som jag personligen använder är Prosper202 vilket rekommenderas starkt. Data är A/O när man håller på med PPC annonsering. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|