Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Svårt att se förhållandet mellan besökare och sales

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-09-29, 11:15 #1
fiddek fiddek är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2011
Nykomling

Standard Svårt att se förhållandet mellan besökare och sales

Jag har ett antal sidor som jag driver trafik till genom SEO och framförallt Adwords. Dvs trafiken från Adwords kommer till mina egna landningssidor.

Min eCPC är ca 3kr, dvs för varje klick jag generar så tjänar jag i snitt 3kr.
CPC på Adwords är ca 1,5kr och antalet klick vidare (CR) från min sajt är nästan 80-90%. Slutsiffran är alltså plus...

Problemet är denna eCPC endast gäller upp till en viss gräns, sen verkar något magiskt inträffa och eCPC sjunker dramatiskt i takt med att antalet klick ökar.

I dagsläget ligger jag på ca 100-200 klick per dag vilket är OK. Jag har gott om utrymme att öka budgeten i min kampanj för att potentiellt få fler klick - men varje gång jag testat det så sjunker eCPC så att jag till slut går back. Har inte testat några längre perioder, utan några dagar upp till en vecka.

Vad kan vara anledningen till det här? I övrigt ligger värdena stabilt så länge jag har en relativt låg klick-budget.

Det hade ju varit så mycket roligare om det även fungerade vid 1000 klick eftersom sökorden egentligen tillåter det
fiddek är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-29, 14:11 #2
AndreasBylund AndreasBylund är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
Flitig postare

Det du vilka nyckelord som konverterar? Du behöver ju bara öka på dessa nyckelord och inte hela kampanjen.
AndreasBylund är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-29, 17:55 #3
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Hur ökar du trafiken? Gör du det genom att höja budet på befintliga sökord, eller genom att lägga till nya sökord?
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-29, 21:32 #4
Nykomling

Nykomling

Eftersom köpet sker hos annonsören så har jag ingen spårning på ordern kopplad till Adwords. Jag vet alltså inte vilka sökord som konverterar - även om jag kan "gissa".

Jag ökar trafiken genom att öka budgeten. Jag ligger på ovanstående CPC redan #1 på de flesta orden - men det finns alltså utrymme att få ytterligare klick genom att bara öka budgeten.
Oläst 2011-09-30, 02:34 #5
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av fiddek Visa inlägg
Eftersom köpet sker hos annonsören så har jag ingen spårning på ordern kopplad till Adwords. Jag vet alltså inte vilka sökord som konverterar - även om jag kan "gissa".

Jag ökar trafiken genom att öka budgeten. Jag ligger på ovanstående CPC redan #1 på de flesta orden - men det finns alltså utrymme att få ytterligare klick genom att bara öka budgeten.
Genom annonsören? Kör du genom något affiliatenätverk eller något likande?
Oläst 2011-09-29, 21:40 #6
tap1ons avatar
tap1on tap1on är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2009
tap1on tap1on är inte uppkopplad
Medlem
tap1ons avatar

Reg.datum: Aug 2009
test testa testa testa testa testa testa.. När du jobbar med betalt trafik så ska du testa.
Konverterar besökarna bättre vid vissa tidpunkter på dan? Kan du öka konverteringarna från din landningssida? Splittesta olika call-to-action.
Jag har kört kampanjer där jag bytt färg på Call-To-Action knappen och ökat min eCPC med 10% ))

Känns jättekonstigt att du droppar i eCPC bara för att du ökar din budget.
tap1on är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-30, 08:11 #7
elofssons avatar
elofsson elofsson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
elofsson elofsson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
elofssons avatar

Reg.datum: Jul 2004
Som Andreas är inne på så tycker jag att du ska försöka mäta mer. Det är ofta det som avgör hur lyckad en kampanj blir.

Rent tekniskt i det här fallet om det är så att du kör via egna landningssidor och sedan vidare till annonsören via ett affiliatenätverk så jobba med EPI. Sätt en unik måladress för varje sökord i Adwords där varje ord får t ex minsite.se/landsida.php?epi=001

När trafiken landar på din sida läser du GET-variabeln "epi" och slänger på värdet som en EPI-parameter på affiliatelänken. När det sedan konverterar får du EPI-siffror i affiliatenätverkets statistik som du kan koppla med dina sökord/fraser i Adwords.

En relativt enkel och inte så tidskrävande process men som hjälper enormt för att veta vart man ska lägga, och INTE lägga, stålarna.
elofsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-30, 08:45 #8
Nykomling

Nykomling

Citat:
Genom annonsören? Kör du genom något affiliatenätverk eller något likande?
Japp, mina landningssidor driver bara trafiken vidare till affiliaten där köpet görs.

Ja, jag antar att jag får försöka analysera och testa bättre, främst vara bättre på att optimera varje sökord för sig vilket jag är lite slarvig med idag.

A/B-tester har jag gjort lite, men jag har som sagt väldigt hög CTR redan.

Tack för tipsen iaf!
Oläst 2011-09-30, 17:54 #9
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av fiddek Visa inlägg
Japp, mina landningssidor driver bara trafiken vidare till affiliaten där köpet görs.

Ja, jag antar att jag får försöka analysera och testa bättre, främst vara bättre på att optimera varje sökord för sig vilket jag är lite slarvig med idag.

A/B-tester har jag gjort lite, men jag har som sagt väldigt hög CTR redan.

Tack för tipsen iaf!
Då "måste" du sätta upp någon form av tacking för att se vilka nyckelord som säljer eller inte. Annars är det som att du kastar ut en massa pengar och förhoppningsvis så går du plus.

Ett tips på en mjukvara/tjänst som jag personligen använder är Prosper202 vilket rekommenderas starkt.

Data är A/O när man håller på med PPC annonsering.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017