FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Har en ekonomisk förening liggandes som jag inte mer vill ha någonting att göra med. Efter ett lång googlande så har jag fortfarande inte hittat något svar, hur ska jag bära mig åt? Skall tillägga att firman inte har haft några transaktioner.
Med vänliga hälsningar, |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Har du läst här:
http://www.bolagsverket.se/foreninga...misk/avveckla/ och här? http://www.bolagsverket.se/foreninga...n_ek_forening/ |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Vad står det i föreningens stadgar? Oftast brukar det stå där vad som händer med eventuella tiillgångar och vem som kan besluta om nedläggningen. Det normala är väl att det klubbas på årsstämman?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Men eftersom det bara legat så vill jag givetvis inte lägga allt för stora pengar på att få bort skiten. Är det likvidation man ska satsa på även om det inte finns någonting att hämta i bolaget? (inga transaktioner) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
En ekonomisk förening ska ha minst tre medlemmar. Avveckling bör ju då beslutas på föreningsstämman så att alla har chans att säga sitt, även om det nu råkar vara du som styr föreningen.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Ring Bolagsverket på 060-18 40 00 så kan de ge bättre besked. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Saken med hela firman är att det var ett projekt vi hade för drygt 3 år sedan, de resterande ville inte vara med längre (låter fjantigt jag vet) så projektet kom aldrig igång. ingen av oss vill ha något med det att göra längre |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
Citat:
En likvidering på egen begäran kostar mellan 5.000:- till 25.000:- |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
|
För att det ska vara aktuellt krävs det att det gått 10 år sedan den senaste transaktionen i bolaget. Eftersom det registrerades för 3 år sedan är det inte aktuellt med andra ord.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|