FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Sweely här.
Lång historia kort: jag driver en webbplats som drar in en hel del pengar. Detta genom att jag agerar affiliate. Under sommarn hade jag runt 600 besökare/dagen till sajten och sålde skit för sammanlagt 14 000 kronor. Men eftersom jag är affiliate så fick jag endast en liten del av kakan. Det jag gjort fel är att mitt domännamn innehåller ett varumärke och det vankas ATF-tvist från företagets sida. Fick mig ett samtal tidigare idag och det är just på grund av domänen som innehåller varumärkesnamnet som jag sitter i skiten. Min fråga, som hängiven SEO:are, är då ifall man skulle göra som följande: ersätta alla förekomster av domännamnet i sökmotorerna med en ny domän genom en så kallad 301:a. Jag har 301:at ett antal domäner förut och beskriver nedan hur det går till. Sajt A har 100 inlänkar. Ny domän (Sajt B) köps och man vill redirecta Sajt A > Sajt B. Man utför då en så kallad 301 redirect på servernivå och alla som besöker Sajt A glider vidare till Sajt B. Alla länkar som byggts till Sajt A åker även dem vidare till sajt B. Och i sökresultaten så byts alla länkar ut från Sajt A > Sajt B. Så genom att utföra en 301:a så städar jag i princip upp i sökresultatet där jag får ALL (läs: ALL) min trafik ifrån. Har nästan inga type-ins över huvudtaget. Tror ni det är något företaget skulle gå med på? Vill inte förlora sidan och allt jobb jag lagt ner på inlänkarna. Å andra sidan vill jag inte bli stämd då det handlar om ett av världens största företag i modebranschen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Hade jag varit du så hade jag förklarat att jag nu förstår att det var fel att använda domänen, (dra kortet om din ålder) och att du genast ska fixa det med ovan skrivet förslag, men att du önskar att använda en annan domän som inte innehåller TM namnet i adressen, och således kan fortsätta att bidra till deras ökade försäljning. Dom lär sannolikt också begära kontroll över domänen, alt att den avregistreras, frågan är om dom låter dig få tid att överföra trusten från den. Lycka till iallafall, håller tummarna! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Om du ser det som högst sannolikt att du kommer förlora domännamnet hade jag kört 301 från och med idag (direkt) sen kontakt alla sidor du jobbat med inlänkar och ändrat till din nya sida (de som är möjliga). Det är inget hundraprocentigt men förmodligen det bästa du kan göra i nuvarande sits. Lycka till! Senast redigerad av daniel_ den 2011-02-01 klockan 17:34 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Ska maila snubben och föreslå ovanstående. Vill de ha kontroll över domänen suger det balls. En 301:a innebär bl.a. att all länkkraft överförs. Men om man i framtiden "stänger av" 301:an -- så försvinner allt från domänen jag 301:at till... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Lite OT, men ändå relevant mtp din fråga:
Behåller domän A trusten för alltid om man gör en 301, borde inte kraften från Domän A överföras permanent till domän B efter en viss tid? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Tycker också du kan försöka med det som redan föreslagits men även jag är tämligen övertygad om att de inte kommer låta dig behålla domänen alls.
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag gör så att jag flyttar sidan till en annan domän och även 301:ar domänen dit.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Det är en .com-domän det handlar om för övrigt. Så en ATF kanske inte är relevant. Men en internationell motsvarighet på en ATF - vad kallas det för?
Det är ett internationellt företag jag har att göra med. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|