Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Starta min första seriösa tjänst - tar gärna emot råd

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-01-22, 00:54 #1
Captcha Captcha är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2010
Medlem

Standard Starta min första seriösa tjänst - tar gärna emot råd

Tänkte starta ett seriöst projekt och behöver kritik/tips på vad som saknas eller om jag har tänkt fel, jag ni förstår.

Jag kommer starta en platsannonstjänst som är riktad mot företag, tjänsten är nischad mot en viss marknad. Både besökare och annonsörer är företag.

Tjänsten är beroende av antal besökare och kommer vara det största argumentet när jag säljer in platsannonserna, så jag behöver rankas högst på Google. I alla fall vara bland topp tre.

Det är ungefär såhär jag kommer gå för att lansera och driva tjänsten:

Jag har analyserat mina konkurrenter (SWOT) och tror jag har en bra chans att vinna marknadsandelar från dem, men självfallet kommer det krävas jobb. Så mitt första steg är att rankas högt upp på Google via en blogg så att mina konkurrenter inte får upp ögonen allt för mycket, och när jag närmare mig toppen så lägger jag in platsannonstjänsten. Men innan dess så kommer jag inte kontakta företag förens jag har bra siffror på antal besök.

När jag har släppt tjänsten så kommer jag börja ringa de företag som har ett intresse i att börja annonsera hos mig och erbjuda dem gratis annonsering, och när sidan fylls på med annonser och tjänsten är i gång så ska jag börja ta betalt.

Jag har räknat ut mina kostnader och det är i stort sätt "min tid", jag både utvecklar och marknadsför tjänsten själv (driver det hemifrån). Självfallet kommer det till kostnader som t.ex telefon, visitkort, webbhotell mm mm.

Lyckas jag sälja in platsannonser så är det väldigt lönsamt, och jag vet vad som krävs. Det är helt enkelt högt antal besökare.

Jag kan marknaden, samt hur jag ska marknadsföra och sälja in tjänsten.

Har jag tänkt rätt här, vad borde jag tänka på?

Uppskattar hjälpen
Captcha är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-22, 11:26 #2
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2007
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar

Tycker ditt upplägg ser bra ut. Det är dock otroligt svårt att komma in på en marknad som domineras av så många tjänster. Ett sätt, är som du säger, att nischa sig.

Ett tips jag har är att aldrig erbjuda sina tjänster gratis, då får man en lågkvalitetsstämpel på sig. Även om du lyckas att skaffa fler och bättre sökande till tjänsterna så kommer alla ändå se din tjänst som sämre. I värsta fall kan du ha en befintlig prislista från början, men erbjuda gratis annonsering som en "kampanj" under en tidsbegränsad tid. En annan viktig faktor med att ta betalt är hur man själv ser på sitt egna arbete. Utan betalt så tappar man snabbt lätt glöden, men tjänar man lite även om det bara handlar om några hundringar i månaden så kan det vara avgörande för att behålla "glöden" i projektet. Fundera på detta noga!

Ett annat tips är att du skaffar dig en partner, en delägare, någon som kompletterar dig - kanske en säljare? Det gör också att du kan hålla glöden uppe. 50% av 1.000.000 är mer än 100% av 0. :-)

I 37 signals bok "Getting Real" kan man finna många bra ideer på hur man etablerar sig på en marknad, marknadsföring, etc.:
http://gettingreal.37signals.com/toc.php

Senast redigerad av coredev den 2011-01-22 klockan 11:29
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-22, 14:26 #3
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av coredev Visa inlägg
Tycker ditt upplägg ser bra ut. Det är dock otroligt svårt att komma in på en marknad som domineras av så många tjänster. Ett sätt, är som du säger, att nischa sig.

Ett tips jag har är att aldrig erbjuda sina tjänster gratis, då får man en lågkvalitetsstämpel på sig. Även om du lyckas att skaffa fler och bättre sökande till tjänsterna så kommer alla ändå se din tjänst som sämre. I värsta fall kan du ha en befintlig prislista från början, men erbjuda gratis annonsering som en "kampanj" under en tidsbegränsad tid. En annan viktig faktor med att ta betalt är hur man själv ser på sitt egna arbete. Utan betalt så tappar man snabbt lätt glöden, men tjänar man lite även om det bara handlar om några hundringar i månaden så kan det vara avgörande för att behålla "glöden" i projektet. Fundera på detta noga!

Ett annat tips är att du skaffar dig en partner, en delägare, någon som kompletterar dig - kanske en säljare? Det gör också att du kan hålla glöden uppe. 50% av 1.000.000 är mer än 100% av 0. :-)

I 37 signals bok "Getting Real" kan man finna många bra ideer på hur man etablerar sig på en marknad, marknadsföring, etc.:
http://gettingreal.37signals.com/toc.php
Tack för tipsen, ska fundera på dem.
Captcha är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-22, 15:06 #4
Present Present är inte uppkopplad
Medlem

Present Present är inte uppkopplad
Medlem

Jag brukar alltid rekommendera mina kunder att göra en baklängesberäkning för att förstå vilka siffror man pratar om. Hur man gör beror helt och hållet på vad man vill åstadkomma.

Ett enkelt exempel,

Säg att du vill omsätta 100 000 kr. Vad tror du att en annons kan vara värd för ett företag? Då får du reda på hur många annonser du måste sälja. Bryt sedan ner det ännu mer genom att fundera på din hitrate, hur många samtal måste du ringa för att dra in dessa kunder (om du nu ska ringa). Hur lång tid får du lägga ner i snitt? Då får du reda på hur mycket ditt timpris för försäljningsarbete

Jag tror du förstår tankebanan. Brukar göra det enkelt i Google Docs/Excel eller annat och göra en snurra så man enkelt kan ändra parametrar för att förstå vart du ska engagera dig.
Present är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017