Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Lösning för IMAP med flera konton

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-12-22, 17:21 #1
qson qson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Sep 2006
Mycket flitig postare

Standard Lösning för IMAP med flera konton

Konstig rubrik kanske...

Jag har en kund som har flera e-postadresser och hämtar till sin Outlook via POP3. Nu har han skaffat ny stationär + bärbar + iPad + iPhone och vill komma åt mail överallt. Själv använder jag IMAP på alla mina enheter, men kundens problem är utrymmet. Några av hans konton är 50MB, några är 100MB och några är 200MB (telia?)
Han har ca 1GB mail i sin outlook i dagsläget så det går inte att "flytta tillbaka" dem.
Min tanke var då att skapa ett GMail-konto som "arkiv" och använda de andra för inkommande och sedan flytta mailen till GMail-kontot när det lästs.
Alternativt använda GMail:s kontosynkronisering (hämta till GMail via POP, och ansluta till GMail via IMAP).

Han önskar att när man svarar på ett mail skall det skickas från den adress dit originalmailet skickats. (detta funkar ju när man ansluter via IMAP direkt till kontot och svarar på ett mail, men inte via GMail IMAP)

Hur hade ni löst detta?
qson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-22, 18:30 #2
najks avatar
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Oct 2005
Har WN som tidsfördriv
najks avatar

Citat:
Ursprungligen postat av qson Visa inlägg
Han önskar att när man svarar på ett mail skall det skickas från den adress dit originalmailet skickats. (detta funkar ju när man ansluter via IMAP direkt till kontot och svarar på ett mail, men inte via GMail IMAP)

Hur hade ni löst detta?
Varför går det inte att ställa in hans mailklient så den svarar med en annan adress och använder en annan smtp server (läs Telias). Går alldeles utmärkt i Mail.app så det borde finnas en lösning för Outlook tycker jag. Däremot har ju Mail i iOS enheterna bara en svarsadress, och det är ju en begränsning.

Annars finns det massor med andra epostleverantörer som kan samla epost från flera extrerna pop3konton i ett imapkonto, där användaren dessutom kan använda i princip obegränsat med svarsadresser och skicka över smtp.
najk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-22, 20:12 #3
AndreasSs avatar
AndreasS AndreasS är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2010
AndreasS AndreasS är inte uppkopplad
Flitig postare
AndreasSs avatar

Reg.datum: Jun 2010
Gmail i sig klarar väl av att konfigurera upp 5 st svars-adresser du ska skicka från? Läste nåt sånt i Linux Journal nyligen (jag använder av naturliga skäl inte Gmail i nån direkt utsträckning)
AndreasS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-22, 21:21 #4
Tobab
Guest

Tobab
Guest

Tyvärr är inte imap till gmail någon höjdare, det blir väldigt segt.

Olika svars-adresser fungerar annars bra.
  Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-22, 21:29 #5
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Han kommer använda Apple Mail.
Vad jag letar efter är ett sätt att automatiskt välja avsändaradress beroende på vilken e-postadress som mottagit mailet.
Gmail kan ju hålla reda på detta om man använder Gmail-interfacet, men det funkar ju inte med IMAP vad jag vet.

Man ska alltså inte aktivt välja vilken adress som skall vara avsändare utan det skall ske automatiskt, som när man har flera IMAP-konton i Apple Mail.
qson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-22, 21:45 #6
najks avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
najks avatar

Citat:
Ursprungligen postat av qson Visa inlägg
Vad jag letar efter är ett sätt att automatiskt välja avsändaradress beroende på vilken e-postadress som mottagit mailet.
Det gör Mail.app redan iallafall i 10.6.x, den väljer automatiskt den adressen mailet är skickat till när du trycker på svara. Du behöver bara konfigurera upp de epostalias du har. Snor en beskrivning från vår wiki
Citat:
Ursprungligen postat av http://wiki.lopnet.se/mail.app/tips
Om ett mailkonto har flera alias eller avsändaradresser ( exempelvis om du använder [email protected] som ett alias för [email protected]) så kan du konfigurera Mail.app så att du kan använda den adress du vill av de två alternativen när du skickar ett mejl till det kontot.

Börja med att välja inställningar i Mail och gå sedan till Konton, välj sedan ditt konto och klicka på Kontoinformation. Skriv sedan i e-postadressrutan alla de adresser du vill använda med det kontot separerat med kommatecken mellan varje. Stäng fönstret och spara inställningarna när du blir uppmanad att göra det och nu kommer du att kunna välja vilken av de adresder du vill från popupmenyn under ämnesrutan.
najk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017