FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Konstig rubrik kanske...
Jag har en kund som har flera e-postadresser och hämtar till sin Outlook via POP3. Nu har han skaffat ny stationär + bärbar + iPad + iPhone och vill komma åt mail överallt. Själv använder jag IMAP på alla mina enheter, men kundens problem är utrymmet. Några av hans konton är 50MB, några är 100MB och några är 200MB (telia?) Han har ca 1GB mail i sin outlook i dagsläget så det går inte att "flytta tillbaka" dem. Min tanke var då att skapa ett GMail-konto som "arkiv" och använda de andra för inkommande och sedan flytta mailen till GMail-kontot när det lästs. Alternativt använda GMail:s kontosynkronisering (hämta till GMail via POP, och ansluta till GMail via IMAP). Han önskar att när man svarar på ett mail skall det skickas från den adress dit originalmailet skickats. (detta funkar ju när man ansluter via IMAP direkt till kontot och svarar på ett mail, men inte via GMail IMAP) Hur hade ni löst detta? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Annars finns det massor med andra epostleverantörer som kan samla epost från flera extrerna pop3konton i ett imapkonto, där användaren dessutom kan använda i princip obegränsat med svarsadresser och skicka över smtp. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Gmail i sig klarar väl av att konfigurera upp 5 st svars-adresser du ska skicka från? Läste nåt sånt i Linux Journal nyligen (jag använder av naturliga skäl inte Gmail i nån direkt utsträckning)
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Guest
|
Tyvärr är inte imap till gmail någon höjdare, det blir väldigt segt.
Olika svars-adresser fungerar annars bra. |
||
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Han kommer använda Apple Mail.
Vad jag letar efter är ett sätt att automatiskt välja avsändaradress beroende på vilken e-postadress som mottagit mailet. Gmail kan ju hålla reda på detta om man använder Gmail-interfacet, men det funkar ju inte med IMAP vad jag vet. Man ska alltså inte aktivt välja vilken adress som skall vara avsändare utan det skall ske automatiskt, som när man har flera IMAP-konton i Apple Mail. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Citat:
|