FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Hej,
Är det någon som har tips på tillvägagångssätt på hur man ska köpa en domän när säljaren "inte vill sälja", men inte använder domänen till någonting. Självklart kan man ju hotta upp priset till 400 000 kr och köpa den, men finns det någon smart approach du kan rekommendera för att slippa komma över säljmotståndet med annat än pengar? // Christoffer |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() Nä jag tror att allt är till salu för de rätta pengarna! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Det är ju det jag menar...klart man kan lösa allt med mer pengar. Jag letar efter en lösning där ekvationen är: pengar + smart lösning = sälj, inte pengar + mer pengar = sälj.
På samma sätt som när man själv säljer saker så kan man ju alltid gå ner i pris, men det är bättre att sälja smartare. Nu är jag inte så smart själv, uppenbarligen, men WN är smart. Därför frågar jag WN. Det kan för övrigt vara värt att nämna att domänen jag vill köpa är en premiumdomän som inte används i dagsläget, men ägs av ett företag för vilket domänen är relevant för deras verksamhet. C:a 6-7 anställda, 18 Mkr omsättning, 100 tkr i vinst förra året. Har varit i kontakt med dem mejlledes med ett kort svar: Domänen är inte till salu. Senast redigerad av clirre den 2010-10-26 klockan 15:09 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Sängvägen eller lagom med tjat/högre bud är det som gäller! Ps. Det första alternativet är i 99,9% av fallen effektivare om köparen är en attraktiv tjej. Blir jag utesluten för sexism nu?
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Men vad bör man ha för approach? Tänkte ringa nästa gång och ge ett direkt bud, alternativt fråga "Jag förstår att domänen inte är till salu, men hur mycket pengar skulle göra den till salu?".
Det kan också påpekas att de haft domänen ett par år, utan att göra något åt den. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Kan du erbjuda annat? Nya kunder tex? Kommer ni använda domänen så den konkurrerar med deras verksamhet?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Du kommer med kloka funderingar själv. Kanske kan du göra som en gjorde gentemot en kanadensare som hörde av sig (jag nappade). Han skrev något i stil med: "Jag är inte rik men såg att du ägde domänen xxx och undrar om det är möjligt att köpa loss den för xxx dollar eftersom den skulle passa mig så utmärkt?" Om telefonkontakt är möjlig är det nog ännu bättre, såvida du besitter ett lugn och har en bra övertalningsförmåga. Kanske kan du rentav anlita någon tjej med huvudet på skaft att ringa? Ibland kan de till synes simpla lösningarna fungera.
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Jag skulle börja titta på alternativa domäner
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag tror också det är svårt att lösa det med den alternativa ekvationen du föreslår. Det är om du inte har något av intresse du kan erbjuda, något annat domännamn som skulle kunna vara intressant för dem.
Annars är det nog pengar + pengar som gäller. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Ja, det är nog pengar + pengar som gäller. Frågan är bara hur man lyfter fram det så det inte skenar iväg. Har inget emot att betala vad "den är värd" men vill inte ge kunden hybris heller.
Säg tex att domänen hypotetiskt kan gå för allt mellan 10 000 - 100 000 kr, där 10 000 kr får anses vara billigt och 100 000 kr väldigt dyrt - men båda fortfarande inom gränserna. Domänen ligger steget under "nära till köpbeslutet", där en domän som tex "mobiltelefoner.se" eller "smslan.se" skulle räknas som "nära till köpbeslut". Det är nog i jämförelse med tex "resetips.se". Man kan väl nästan räkna med att om vi åtminstone får igång en diskussion så kommer säljaren att ta i - och lägga på 50% på vad jag än bjuder. Jag misstänker också att säljaren inte har stenkoll på domänpriserna. Utifrån det resonemanget borde det väl vara en lämplig approach att gå ut relativt lågt och hoppas på ett motbud, som man sen kan ge ett motbud på? |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|