FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Tänkte rådfråga er lite om hur man får en kund/klient att ta hand om sina hemsidor efter att man levererat dem.
Utvecklade en helt ny webbplats åt en sportförening redan 2006 och var aktivt inblandad i utvecklingen många år, mycket gjordes i föreningsanda frivilligt. Man hade en snygg design men då var problemet att ingen i föreningen (var inte själv aktiv i verksamheten) levererade något innehåll till den. Lämnade över hela projektet till dom senare med ett CMS-verktyg i botten och nu lägger man in foton, resultat, nyheter och text flera gånger i veckan. Dessutom har man provat med nya funktioner som YouTube-klipp och Google Maps-kartor på sajten och den är äntligen, efter många år, i användning! Nu är jag lite med i svängarna igen då sajten ska förnyas (gamla kodlösningar ska göras enklare etc.). Enda problemet jag har är att bland allt inslaget innehåll finns sådana här mumsiga saker; Kod:
<p style="text-align: center;"><span style="color: #008000;"><span style="font-size: x-large;"><span style="font-size: medium;"><span style="color: #008000;"><span style="font-size: x-large;"><span style="color: #008000;"><span style="font-size: x-large;"><p style="text-align: center;"> </p><h2 style="text-align: justify;"><span style="color: #008000; font-size: medium;"><hr /></span></h2> <h2 style="text-align: justify;"><span style="color: #008000; font-size: medium;"><span style="color: #008000;"><span style="font-size: x-large;"> </span></span> Är det mig det är fel på? Är jag för pedant? Vill gärna ha den här hemsidan i min portfolio men som det är nu så går det nog inte. Borde jag ge med en liten handbok med designtips etc.? Har bara gett en för hur hela CMS-systemet fungerar. Eller har det här folket bara dålig smak och förstår inte "keep-it-simple"-metoden? Blev ett långt inlägg nu men berätta gärna vad ni tycker jag kan göra och om ni har någon egen erfarenhet av att se era webbsiter falla totalt. Som sagt, innehållet är nu jättebra och föräldrar etc är väldigt aktiva med att skicka in material och det känns som att det finns en "gemenskap" med den här hemsidan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det låter ju inte roligt när andra sabbar sajten med fullösningar i HTML, eller att man använder H2 när det ska ändras färg på text.
Om det inte är för svårt för dem (och dig) skulle du kunna låta dem välja olika färg på texten genom att skapa flera olika p-taggar (class) som har olika färg och försöka implementera det i CMS:et. Eftersom jag tänker SEO när det kommer till det mesta som handlar om HTML så ryser jag av tanken att man använder H2-rubrik till brödtext. Om de vill ha grön text så ändra bara det i CSS:en och förklara att dem nu inte behöver använda rubriker till brödtext. Att folk har dålig smak kommer man nog inte ifrån. Ger man kritik kan det bli dålig stämning. Men försök framhäva fördelen med att inte blanda färger och fonter hej vilt, d.v.s. läsbarhet. Jag tycker ditt förslag med handbok låter bra. Dels för funktioner i CMS:et men även hur man bör göra med färgkombinationer m.m. Det är inte fel på dig och du är inte pedant. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Bra, men man glömmer det ibland
![]() Har nu kollat i historiken över de värsta sidorna och på så sätt tagit reda på exakt vem i organisationen som sabbat till det, och tagit kontakt med honom. Eftersom jag varit borta ett par år så har det kommit och gått folk och man känner ju inte alla, men de verkar vara mycket öppna för nya förslag och idéer samt hur man får sidan att se "städig" ut. Så jag skall nu, som tillägg till min CMS-manual skriva ett litet häfte med alla tips och instruktioner (do's & dont's) som man kan ge också till framtida kunder tänkte jag. Så får man ha dom i portfolion utan att skämmas! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det låter bra med manualen, och att du kommer kunna återanvända den.
Ibland kan det också vara bra att vara självkritisk, även som webbutvecklare. Att andra felanvänder det man skapat beror nog ofta på att man förutsätter att de besitter kunskaper som man själv ser som självklara. Det kan vara bra att stanna upp ett tag och ställa sig frågan: Kommer dem att fatta det här? |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|