FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Hyr en kommersiell kontorslokal och har råkat ut för lite problem med fastighetsägaren. Vi har hyrt lokalen under några månader, och delar av lokalen renoverades samtidigt som vi använde andra delar den.
Redan då läckte taket i den delen av lokalen som renoverades. Vissa försök gjordes att laga taket, dock utan framgång. Vi har tagit upp problemet med fastighetsägaren vid ett flertal tillfällen, och varje gång har det alltid varit en lösning på gång "i veckan". Tilläggas ska att vi saknas uppvärmning i halva lokalen, den delen som renoverades. Detta är något som vi kom överens om för att kunna flytta in i tid, och det skulle åtgärdas *innan* det blev kallt och lokalen skulle behöva uppvärmning. Nu börjar vi tröttat på situationen. Har du bra och korrekta tips att komma med? Vi är inte ute efter "sluta betala hyran", utan vi vill lösa det här korrekt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Ni vill få taket lagat och lokalen uppvärmd. Hur ni ska nå dit beror främst på vad ert avtal och lagen säger om saken. Så frågan som först måste besvaras är om ni har lagligt stöd för era önskemål/krav.
En halvtimmes konsultation med en fastighetsjurist tror jag är en bra början. Bussa inte juristen på fastighetsägaren med en gång. Utan informera dig om dina rättigheter och ta sedan ett mer formellt samtal med fastighetsägaren där du informerar honom om hans skyldigheter. Vettigt folk brukar vara ganska lättövertalade när man kan hänvisa till lagrum som stöd för sina argument. Men om er hyresvärd inte är som vettigt folk, så får ni pröva det i tingsrätten eller i skiljenämnd (beroende på vad ert avtal säger om tvister). Innan ni kontaktar en jurist så bör ni kontakta ert försäkringsbolag (om ni har ett sådant dvs). Vid tvist som bekostas av en försäkring, så kan det förekomma att försäkringsbolaget förbehåller sig rätten att välja juridiskt ombud åt er. Angående fastighetsvärden, så ta framtida diskussioner via brev eller mail. Vissa människor har lätt för att glömma vad de lovar och då är det alltid bra att ha det dokumenterat. Edit: Man vill inte gärna bråka med sin fastighetsvärd. Så hade jag varit du hade jag lirkat med honom och bara tagit till stämning som en absolut sista utväg. Senast redigerad av Gustav den 2010-09-06 klockan 22:23 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Tack Gustav. Givetvis vill vi inte bråka med honom, och en stämning är absolut den sista utvägen. Förhoppningsvis ska det gå att lösa på andra sätt.
Det är ett standardavtal för kommersiella lokaler, ett tak där det inte regnar in känns självklart, och det är tydligt definierat i avtalet att värme ingår. Det är också sagt, tyvärr enbart muntligt, att det ska åtgärdas. Bra tips att kolla med försäkringsbolaget innan vi kontaktar en jurist. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Hmm, jag har för mig att man med hjälp av Länsstyrelsen kan betala in hyran till ett speciellt konto om man har en hyrestvist. På så sätt har man inte vägrat betala hyra men hyresvärden har heller inte fått pengarna. Inte helt hundra på hur det fungerar och om det även gäller företag.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Jag har fått tipset att ringa hyresnämndens rådgivning, den ska fungera även för företag.
Hyresnämndens upplysning 040-35 34 00 vardagar 09.00-12.00. Sedan kan jag tillägga att vi kikade på lokal hos samma hyresvärd för ett år sedan men valde bort honom för att han just sa "det löser vi" på väldigt många frågor och det kändes inte jättestabilt ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Supermoderator
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Både Gustav, Westman och ztream har helt rätt i det de skriver.
Försök mejla till hyresvärden om dina önskemål genom att ställa snälla frågor! Om han då svarar så har du dokumenterat vad han lovar. Det är en snäll och helt odramatisk väg att gå. prata med en riktig advokat så du får mer kunskap om dina rättighetre och skyldigheter, dettta är ett klassiskt problem som eskalera till tråkiga tvister om de inte sköts korrekt från dag 1. Håll alltid en vänlig ton mot fastighetsägaren i all konversation, absolut inga hot utan ställ snälla frågor, men konkreta som: - Hejsan Olle, Idag var det kallt i lokalen, 12 grader, har du koll på när värmen kopplas in igen? Eller liknande .... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Idag såg vi ett gäng byggare som var här och klättrade på taket.
Tillägg: Det stod också några pallar tak på gården. Så nu verkar det faktiskt vara på gång, på riktigt. Visserligen ska vi inte ta ut glädjen i förskott :/ Senast redigerad av Anders Larsson den 2010-09-08 klockan 20:50 Anledning: tillägg. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Läser hyresvärden WN?
![]()
__________________
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|