FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Tjena, jag funderar på att börja använda Facebook som annonseringskanal. Är det någon som har goda erfarenheter?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det fungerar bra om du har en målgrupp som går att specificera hos fb, tex. en yrkesgrupp, eller kön/ålder. Samt betalar per klick. Däremot avtar ctr ganska snabbt om du har en lite mindre målgrupp vilket leder till att du måste betala mer per klick för att få visningar (de rankar "buden" efter bud*ctr).
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Det är ganska dyrt. Dyrare än Adwords per click.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Om det är dyrare eller billigare än adwords beror nog på vilken målgrupp du har, den annonskampanj som jag körde var betydligt billigare än adwords (ca 0.70/klick hos fb jmf. med ca 1.50 hos adwords) från början. Jag tycker även att det var bättre kvalitet på trafiken från fb (beror antagligen på att jag riktade mig mot undersköterskor och dessa är svårare att fånga upp via adwords då det inte går att anpassa adwords efter yrke)
Anledningen till att priset ökar vid en liten målgrupp är att ctr minskar rejält med tiden då det är samma personer som ser annonsen hela tiden och de som är mest intresserade klickar antagligen någon av de första gångerna de ser annonsen. Har du en större målgrupp tar det längre tid innan den är "mättad". |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Kan rekommendera att köra annonsering via facebookgrupper/fan sidor osv. Antingen att du har en egen fan sida som du driver in trafik(medlemmar) till eller att du köper statusuppdateringar osv.
Nackdelen är att det kan se spammigt ut om det görs för mycket. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|