Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Natt och dag hos SJ

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-03-28, 21:02 #1
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Standard Natt och dag hos SJ

Jag blev för en inte särskilt lång tid sedan av med legitimation och väntar på ny. Nu skulle jag resa med SJ i helgen och eftersom deras biljetter numera är personliga så ringde jag kundtjänst innan och frågade om det gick bra med exempelvis sms-biljett trots detta. Fick svaret att för en vanlig vuxenbiljett skulle det inte vara några problem.

På tåget igår gick det givetvis inte lika bra. Tågvärden sa att biljetten inte var giltig. Jag svarade naturligtvis att jag talat med kundtjänst men "Nej, det står klart och tydligt här så det är inget att snacka om". En man med utländsk härkomst i samma vagn fick minuten innan ett än mer arrogant och otrevligt bemötande.

För att undvika problem på hemvägen såg jag till att ordna upp detta på station innan jag åkte då jag fick kompensation (vilket jag inte alls krävde) och ett oerhört trevligt bemötande av personalen där. Funderar på att skicka en blomma eller något som tack för hjälpen

Det är märkligt att det finns så vitt skilda sidor inom samma företag. Dessa två bemötanden var som natt och dag. Den unga killen på ditresan hör uppenbarligen inte alls hemma i ett yrke där man hanterar kundkontakter. Hade han arbetat för mig så hade jag gärna avskedat honom direkt. Något liknande har jag aldrig varit med om tidigare.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-03-28 klockan 21:04
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-28, 23:48 #2
acidflashs avatar
acidflash acidflash är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 492
acidflash acidflash är inte uppkopplad
Flitig postare
acidflashs avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 492
hehe, åkte du mellan Stockholm - Uppsala och det var en äldre dam så kan jag förstå att du fick problem =)
acidflash är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-29, 07:14 #3
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Fast han hade ju rätt, legitimation krävs för sms-biljett. Det är nog kundtjänst du ska vara förbannad på och inte på tågvärden. Själv har jag aldrig förstått varför det krävs leg. numera (och det gäller inte alla biljettyper).

Hade du sparkat honom hade det kostat dig massor i skadestånd med andra ord för han följde ju de instruktioner han har att rätta sig efter.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-29, 08:38 #4
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
De kräver legitimation för att stoppa andrahandsmarknaden för biljetter. Om detta är för att de ska tjäna mer på avbokningsbara biljetter eller för att faktiskt stoppa den dyra svarta marknaden låter jag vara osagt.

Jag håller med dig om att han borde kunna vara lite flexibel, särskilt när du ringt och pratat med kundtjänst innan.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-29, 09:00 #5
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av acidflash Visa inlägg
hehe, åkte du mellan Stockholm - Uppsala och det var en äldre dam så kan jag förstå att du fick problem =)
Hehe, nope, det var en ung snaggad typ mellan Göteborg och Skövde.

Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Fast han hade ju rätt, legitimation krävs för sms-biljett. Det är nog kundtjänst du ska vara förbannad på och inte på tågvärden. Själv har jag aldrig förstått varför det krävs leg. numera (och det gäller inte alla biljettyper).

Hade du sparkat honom hade det kostat dig massor i skadestånd med andra ord för han följde ju de instruktioner han har att rätta sig efter.
Det vet jag mycket väl, det var ju just därför jag ringde kundtjänst innan resan. Anställningsskyddet suger ofta tyvärr. Hade jag varit arbetsgivaren så hade tågvärdar däremot även haft instruktioner att vara trevliga och hjälpsamma, särskilt när det gäller ett företag som SJ. Det tycker jag också i princip alla är men den här unga killen tar priset. Han var spydig, arrogant och helt omöjlig att prata med. Den andra mannen råkade som sagt var ännu värre ut.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-29, 10:11 #6
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Vänta lite, det är anställningsskyddet som suger när arbetsgivaren har glasklara instruktioner som den anställde följer? Tänk efter lite till är du snäll.

Det är ju faktiskt så att en kundtjänst kan lova guld och gröna skogar men så länge de inte kommunicerar detta vidare så måste alla andra anställda hålla sig till arbetsgivarens instruktioner för att göra sitt jobb. Det är enkelt för den i kundtjänst att säga "javisst" för att få ett snabbt avslut istället för att förklara att det inte riktigt är så enkelt.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-29, 10:21 #7
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
Citat:
Ursprungligen postat av emilv Visa inlägg
De kräver legitimation för att stoppa andrahandsmarknaden för biljetter. Om detta är för att de ska tjäna mer på avbokningsbara biljetter eller för att faktiskt stoppa den dyra svarta marknaden låter jag vara osagt.

Jag håller med dig om att han borde kunna vara lite flexibel, särskilt när du ringt och pratat med kundtjänst innan.
Det bästa vore väl om SJ krävde legitimation enbart på dom billiga biljetterna? Om jag för för mig att i morgon resa till Göteborg och då betalar säg 1095 Kr för en biljett hur kan då SJ anse att detta kan vara förenligt med att jag vill sälja min biljett på blocket? Visst tar jag 3000 för biljetten så, men det är ju inte troligt att någon är så dum då dom kostar 1095 hos SJ.se

Ett korkat system som skapar irritation imho.

SuperOT: Vore ju trevligare om Ticnet kunde införa något smart system som stoppar svarthandel, rätt mycket större problem än SJ's 2 biljetter om året som dom släpper typ.
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-29, 10:29 #8
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Vänta lite, det är anställningsskyddet som suger när arbetsgivaren har glasklara instruktioner som den anställde följer? Tänk efter lite till är du snäll.

Det är ju faktiskt så att en kundtjänst kan lova guld och gröna skogar men så länge de inte kommunicerar detta vidare så måste alla andra anställda hålla sig till arbetsgivarens instruktioner för att göra sitt jobb. Det är enkelt för den i kundtjänst att säga "javisst" för att få ett snabbt avslut istället för att förklara att det inte riktigt är så enkelt.
Du missar en hel del tycker jag Att vara trevlig och hjälpsam är minst lika viktiga instruktioner som gällande regler när det gäller ett sådant jobb. Åtminstone ser jag det så. Jag hade aldrig för mitt liv velat ha en sådan person att hantera kundkontakter i mitt företag. SJ behöver fler kunder, inte färre.

OT så anser jag att man bör kunna både anställa och avskeda människor betydligt lättare än idag. Det finns ett ganska stort antal exempel inom t.ex. sjukvård, äldrevård, polis och fångvården där man bara varnar och flyttar på de som begått riktigt allvarliga tabbar som inte kan skyllas på varken okunskap eller ett vanligt misstag (som givetvis vem som helst kan göra) utan endast att man har fel person på jobbet. Jag har själv nyligen hört en anställd i äldrevården berätta om en person som behandlar de boende allmänt illa och skriker och gapar åt dom med jämna mellanrum men som flyttats runt mellan arbetsplatser under en lång tid istället för att sägas upp. Inte nog med detta. Inom samma kommun så får den underbemannade personalen skäll av läkaren när denne kommer på besök ifall någon boende ramlat och slagit sig för att de inte vaktat denne precis hela tiden, något som uppenbarligen är helt omöjligt såvida man inte ska kameraövervaka samtliga boende. Det är rent ut sagt uselt. Många chefer vågar inte sätta ner foten och säga ifrån längre av rädsla för att få skit tillbaka. Så får det inte vara.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-03-29 klockan 10:49
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-29, 10:49 #9
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Missar en hel del? Det du egentligen menar med trevlig och hjälpsam i det här fallet är att den anställde ska ignorera arbetsgivarens regler. Inget jag rekommenderar då det är ett bra sätt att få ännu mer problem.

Det man ska göra som kund är att fråga tågvärden/tågmästaren innan man kliver på om det är ok. Detta av två anledningar:
1. Det finns inga storörade grannar
2. Det är en mindre stressig sitation
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-29, 10:58 #10
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Missar en hel del? Det du egentligen menar med trevlig och hjälpsam i det här fallet är att den anställde ska ignorera arbetsgivarens regler. Inget jag rekommenderar då det är ett bra sätt att få ännu mer problem.

Det man ska göra som kund är att fråga tågvärden/tågmästaren innan man kliver på om det är ok. Detta av två anledningar:
1. Det finns inga storörade grannar
2. Det är en mindre stressig sitation
Nej, jag menar faktiskt precis tvärtom. Detta bör istället ingå i arbetsgivarens regler. Ett stelbent företag / yrke fungerar oftast uselt om man har mycket kundkontakter. Personalen på station och tågvärden på vägen tillbaka var som sagt var mycket trevliga och förstående (vilket nästan alla på SJ också är), det är de som vinner kunder åt företag. Den här personens hela kroppsspråk och ansiktsuttryck när han talade med mannen med utländsk härkomst är något jag aldrig upplevt tidigare när jag rest med vare sig buss eller tåg, vilket är en hel del. Det var precis som att han njöt av det hela. Nej, jag tycker helt enkelt inte att man bedriver seriös företagsverksamhet på det viset men det är möjligt att vi har olika syn på det.

Det hade jag säkerligen gjort om möjligheten hade funnits. Jag var i detta fallet tvungen att veta detta i förväg, därav samtalet. Man måste givetvis i det här fallet utgå från att kundtjänst lämnar korrekt information, särskilt då man specifikt påpekar de regler som finns för biljetterna när man ställer sin fråga. Tågvärden bör rimligtvis vara införstådd med hur kundtjänst fungerar, dvs. det begås oundvikligen misstag ibland vilket naturligtvis inte kunden ska behöva lida för om det nu inte råkar vara något korkat i linje med att ta med sprängmedel på tåget. Alternativet hade varit att fråga vem som är tågvärd på just det tåget men det hade knappast fungerat.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-03-29 klockan 11:17
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017