FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag blev för en inte särskilt lång tid sedan av med legitimation och väntar på ny. Nu skulle jag resa med SJ i helgen och eftersom deras biljetter numera är personliga så ringde jag kundtjänst innan och frågade om det gick bra med exempelvis sms-biljett trots detta. Fick svaret att för en vanlig vuxenbiljett skulle det inte vara några problem.
På tåget igår gick det givetvis inte lika bra. Tågvärden sa att biljetten inte var giltig. Jag svarade naturligtvis att jag talat med kundtjänst men "Nej, det står klart och tydligt här så det är inget att snacka om". En man med utländsk härkomst i samma vagn fick minuten innan ett än mer arrogant och otrevligt bemötande. För att undvika problem på hemvägen såg jag till att ordna upp detta på station innan jag åkte då jag fick kompensation (vilket jag inte alls krävde) och ett oerhört trevligt bemötande av personalen där. Funderar på att skicka en blomma eller något som tack för hjälpen ![]() Det är märkligt att det finns så vitt skilda sidor inom samma företag. Dessa två bemötanden var som natt och dag. Den unga killen på ditresan hör uppenbarligen inte alls hemma i ett yrke där man hanterar kundkontakter. Hade han arbetat för mig så hade jag gärna avskedat honom direkt. Något liknande har jag aldrig varit med om tidigare.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2010-03-28 klockan 21:04 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
hehe, åkte du mellan Stockholm - Uppsala och det var en äldre dam så kan jag förstå att du fick problem =)
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Fast han hade ju rätt, legitimation krävs för sms-biljett. Det är nog kundtjänst du ska vara förbannad på och inte på tågvärden. Själv har jag aldrig förstått varför det krävs leg. numera (och det gäller inte alla biljettyper).
Hade du sparkat honom hade det kostat dig massor i skadestånd med andra ord för han följde ju de instruktioner han har att rätta sig efter. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
De kräver legitimation för att stoppa andrahandsmarknaden för biljetter. Om detta är för att de ska tjäna mer på avbokningsbara biljetter eller för att faktiskt stoppa den dyra svarta marknaden låter jag vara osagt.
Jag håller med dig om att han borde kunna vara lite flexibel, särskilt när du ringt och pratat med kundtjänst innan. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Citat:
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Vänta lite, det är anställningsskyddet som suger när arbetsgivaren har glasklara instruktioner som den anställde följer? Tänk efter lite till är du snäll.
Det är ju faktiskt så att en kundtjänst kan lova guld och gröna skogar men så länge de inte kommunicerar detta vidare så måste alla andra anställda hålla sig till arbetsgivarens instruktioner för att göra sitt jobb. Det är enkelt för den i kundtjänst att säga "javisst" för att få ett snabbt avslut istället för att förklara att det inte riktigt är så enkelt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Ett korkat system som skapar irritation imho. SuperOT: Vore ju trevligare om Ticnet kunde införa något smart system som stoppar svarthandel, rätt mycket större problem än SJ's 2 biljetter om året som dom släpper typ. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() OT så anser jag att man bör kunna både anställa och avskeda människor betydligt lättare än idag. Det finns ett ganska stort antal exempel inom t.ex. sjukvård, äldrevård, polis och fångvården där man bara varnar och flyttar på de som begått riktigt allvarliga tabbar som inte kan skyllas på varken okunskap eller ett vanligt misstag (som givetvis vem som helst kan göra) utan endast att man har fel person på jobbet. Jag har själv nyligen hört en anställd i äldrevården berätta om en person som behandlar de boende allmänt illa och skriker och gapar åt dom med jämna mellanrum men som flyttats runt mellan arbetsplatser under en lång tid istället för att sägas upp. Inte nog med detta. Inom samma kommun så får den underbemannade personalen skäll av läkaren när denne kommer på besök ifall någon boende ramlat och slagit sig för att de inte vaktat denne precis hela tiden, något som uppenbarligen är helt omöjligt såvida man inte ska kameraövervaka samtliga boende. Det är rent ut sagt uselt. Många chefer vågar inte sätta ner foten och säga ifrån längre av rädsla för att få skit tillbaka. Så får det inte vara.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2010-03-29 klockan 10:49 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
|
Missar en hel del? Det du egentligen menar med trevlig och hjälpsam i det här fallet är att den anställde ska ignorera arbetsgivarens regler. Inget jag rekommenderar då det är ett bra sätt att få ännu mer problem.
Det man ska göra som kund är att fråga tågvärden/tågmästaren innan man kliver på om det är ok. Detta av två anledningar: 1. Det finns inga storörade grannar 2. Det är en mindre stressig sitation |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Det hade jag säkerligen gjort om möjligheten hade funnits. Jag var i detta fallet tvungen att veta detta i förväg, därav samtalet. Man måste givetvis i det här fallet utgå från att kundtjänst lämnar korrekt information, särskilt då man specifikt påpekar de regler som finns för biljetterna när man ställer sin fråga. Tågvärden bör rimligtvis vara införstådd med hur kundtjänst fungerar, dvs. det begås oundvikligen misstag ibland vilket naturligtvis inte kunden ska behöva lida för om det nu inte råkar vara något korkat i linje med att ta med sprängmedel på tåget. Alternativet hade varit att fråga vem som är tågvärd på just det tåget men det hade knappast fungerat.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2010-03-29 klockan 11:17 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|