FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Hej,
Det är så att på måndag så ska jag och 2 kompisar bygga en fågelholk med webbkamera. Som ska filma in fåglarna. Hade för mig att den ska vara uppe ett helt år. Detta är inget projekt som vi får betyg av så jag får ta hjälp. Det är så att vi har husvecka, och vi har ingen lust att måla om klassrummet så vi fick göra detta istället ![]() Har ni några idéer? Webbkamera, kopplad till en dator? men vi kan inte ha en dator ute.. Kan man göra så det sparas i något sorts minne som man sen kan sticka in i datorn? Vi har inte mycket pengar till detta.. eller ja, egentligen inga pengar alls. Men går alltid att punga ut några hundralappar. Mvh, Robin. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Kan ni sätta upp holken på en vägg så kan ni ju dra in kabeln till en dator som står inomhus.
Tänk på att även kameran måste vara väl skyddad mot fukt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Finns trådlösa Axis kamror.. Kostar dock lite, men o andra sidan kan du sälja det till någon sedan som vill övervaka garage eller likande..
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Mm, och man kan även spara in lite på att köpa en nätverksansluten trådbunden kamera. Då kan man dra sladden upp till 100 meter. De är nog lite billigare än de trådlösa också.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Trådbunden kamera som emilv skriver fast med PoE så slipper man problemet med att dra el också.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Hur ska man spara filmerna då? Jag tror att dom inte tänker borra hål i skolans väggar för att sätta upp den här prylen. Egentligen skulle man haft så det sparas i något minne direkt i fågelholken som man får hämta ner istället?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Man vill ju se fåglarna i realtid och då måste du använda en
nätverkskamera. Det var ju några fågelskådare i Örebro som hade en live-feed på en fågelholk igång förra året. Äggen kläcktes tyvärr aldrig. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
Det finns fågelholkar att köpa med inbyggd webbkamera (wifi) som enbart kräver ström.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Trådlösa så de kräver enbart el. Till varje kamera följer det med en licens av Axis Camera station (att använda med en kamera). Serverdelen installeras på en stationär dator och sen är det bara att ställa in triggers. D.v.s. är det något som rör sig så spelas det in och sparas på servern. Men du kan samtidigt surfa in på kameran för att se live-bilder direkt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
|
kör med någon axis liknande kamera, coolt att göra fågelholk med plexi så man får lite perspektiv från sidleds och inte bara ett folgelbo som ser lite grötigt ut "dålig kamera" från ovan.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|