FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Vad krävs för att man ska få skicka ut ett nyhetsbrev till sina medlemmar på en sajt?
Jag har en där det står när de registrerar sig att de går med på att få nyhetsbrev men de behöver inte trycka på någon knapp för att gå med på det. Alltså, är det ok om man skickar ut ett nyhetsbrev till de som registrerat sig på ens sajt om de bara informerats med en text på registreringssidan om att de går med på att ta emot nyhetsbrevet? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det borde väl fungera, men för ordningens skull borde du ha med ett val där man kan bocka bort att man vill ha nyhetsbrevet, det är ok att ha det ikryssat från början tycker jag.
Sen ska man naturligvis ha direktlänk till avbeställning i nyhetsbrevet när det väl kommer. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag har ingen kontroll över registreringssystemet tyvärr, så jag kan inte ha nån nyhetsbrevs-box som användaren ska kryssa i.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
|
Man måste kunna opta ut sig från brevet, och går inte det måste man kunna radera sitt konto knytet till nyhetsbrevsutskicket, dvs det måste vara möjligt för mottagaren att agera så att email inte längre kommer. Jag har tex. i mina allmänna villkor att alla mina användare är tvunga att ta emot nyhetsbrev och viktigt information, och vill man inte ta emot dessa email måste man helt enkelt radera sitt webbkonto.
Senast redigerad av Danielos den 2010-02-23 klockan 20:09 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Citat:
Och jag skickar ju ut ibland email som innehåller information om nya webbprodukter till alla, utöver viktig information. Senast redigerad av Danielos den 2010-02-23 klockan 21:05 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Sedan den 1 april 2004 är e-postreklam till svenska konsumenter förbjuden i lag.[5] Lagen gäller för svenska juridiska personer som vill skicka e-postreklam (inklusive via SMS) till svenska privatpersoner. Enligt lagen måste alla reklamutskick innehålla en länk längst ner där mottagaren kan avskriva sig och slippa få fler meddelanden.
Det är tillåtet att skicka reklam om det finns en etablerad kundrelation och kunden inte uttryckligen har begärt att slippa få e-postreklam. Det är också lagligt om mottagaren bett att få reklam från företaget, till exempel om mottagaren skrivit upp sig på ett så kallat nyhetsbrev eller på annat sätt anmält att man vill ha erbjudanden till sin e-postadress. Mottagaren godkänner då att företaget skickar reklam via e-post. Företag (juridiska personer) skyddas dock inte av ändringarna i marknadsföringslagen. Lagändringarna är en anpassning till artikel 13 i Europaparlamentets och Europarådets direktiv 2002/58/EG (12 juli 2002) om behandling av personuppgifter och integritetsskydd (kommunikationsdataskyddsdirektivet). Direktivet håller på att införas inom hela EU. http://sv.wikipedia.org/wiki/Skr%C3%A4ppost |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Som eng3l säger så finns det olika regler för juridiska personer/AB samt privatpersoner och enskilda firmor.
För att skicka ut ett nyhetsbrev till en privatperson eller en Enskild firma så måste följande kriterier uppfyllas: - Personen har aktivt accepterat att få reklamen skickad till sig. - Det finns möjlighet att avskriva sig nyhetsbrevet Eller - Personen har köpt en vara som är snarlik det som nyhetsbrevet handlar om - Det finns möjlighet att avskriva sig nyhetsbrevet För juridiska personer/AB så behöver följande kriterier uppfyllas: - Det finns möjlighet att avskriva sig nyhetsbrevet Alltså. Man får skicka erbjudanden till vilka Aktiebolag som helst även fast man aldrig pratat med dom tidigare så länge som de kan avskriva sig ifrån erbjudandet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
|
Om tjänsten är reklamfinansierad så är det ju ganska självklart att man inte kan välja bort reklam/nyhetsbrev utan att samtidigt avsluta tjänsten/medlemskapet.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|