FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej
Jag håller på att sätta ihop ett system och den här gången försöker jag bry mig om att min kod blir bra och "smart". Så jag håller på att bygga profilsidan, där användaren kan fylla i olika uppgifter såsom förnamn, efternamn, email etc. på ett sätt som gör att jag enkelt kan lägga till frågor om uppgifter senare. Jag använder mig att två MySQL-tabeller för att spara datan. profile_elements är alla frågorna såsom förnamn, efternamn etc. medan profile_data innehåller de tre kolumnerna id, pid (för property id, alltså frågans id i den andra tabellen), uid (user id, alltså användarens id) samt value. Nu vill jag hämta ut all information som hör till en användare och presentera det på en sida. Hur gör jag? Jag vill optimalt ha allt i en array där jag helt enkelt kan köra t. ex. echo $array[1] för att skriva ut förnamn, om 1 nu är det id som förnamn har. Men $query = mysql_query("SELECT * FROM profile_data WHERE uid = '$uid'"); kommer ju inte att lägga datan i en sådan array, utan snarare så måste jag ju då skapa en loop. mvh |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
PHP-kod:
|
||