FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Hej alla!
Jag behöver hjälp med en .htaccess fil (igen) så rakt på sak: Så här ser raden ut idag: RewriteRule ^([a-z0-9A-Z_]+)/*$ ./?id=$1 MEN jag vill kunna använda både - och . Tex: /en-url-jag-skapat_12345.html = ?id=en-url-jag-skapat_12345.html Detta har jag provat och det funkar INTE: RewriteRule ^([a-z0-9A-Z_.-]+)/*$ ./?id=$1 RewriteRule ^([a-z0-9A-Z \_\.\-]+)/*$ ./?id=$1 RewriteRule ^([a-z0-9A-Z_\.-]+)/*$ ./?id=$1 Vad är fel? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
RewriteRule ^([a-z0-9A-Z_\.\-]+)/*$ ./?id=$1
Det borde funka, . och - måste escapas eftersom dom e reserverade. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Funkar inte. Får internal server error. =(
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Om jag var du så skulle jag inte skicka .html till ditt php skript.
Känns lite onödigt att låta php ta hand om det när du ändå kan ta hand om det i requesten. Såhär ungefär: RewriteRule ^([a-z0-9A-Z_.-]+)\.html$ ./?id=$1 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Kan prova detta men problemet blir att mina headers kommer fucka upp sig.
Typ: if (is_numeric($_GET['id'])) { header('location: /ny-url_1234.html'); } För GET kommer inte vara numeric utan x.html? Kan ju prova med en enkel str_replace också iof. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag har ett php skript som tar hand om SEO url'er på min sida.
Använder bara denna rad i .htaccess så tar php hand om resten: RewriteRule ^(.*)$ index.php/$1 [L] Urler som denna www.domän.se/forum/view/23.html blir då: $url[1] = forum; $url[2] = view; $url[3] = 23; För php. Om du vill kan du lägga till mig på msn så kan vi modifiera det scriptet och anpassa det för dig ganska enkelt. MSN: [email protected] Ja, jag är seriös. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
RewriteRule ^([a-z0-9A-Z_.-]+)\.html$ ./?id=$1 funkade faktiskt perfekt!
Tack =) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Hittade denna tråd på google. Men hur gör jag om jag vill lägga till en GET i slutet. Exempel
/en-url-jag-skapat_12345.html?code=XXX |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
|||
![]() |