FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
För några månader sedan fick jag ett samtal av en person som sade sig vara intresserad av att köpa en av våra produkter, denne frågade bland annat om regler och lagar runt användningen av produkten, jag var vid denna tidpunkt inte helt säker på vad som gällde, men hade för mig att inget särskilt tillstånd krävdes så jag sa att det inte behövdes.
Igår fick jag höra av en bekant att han hittat en ljudfil på en av Sveriges större radiostationer där han hört mig prata med någon rörande den här produkten, surfar in dit och ser att det mycket riktigt ligger en ljudfil där, och att samtalet jag hade för några månader sedan ligger upplagt att lyssna på/ladda ner för envar. Det står även i rubriken för detta reportage att svenska försäljare ljuger om tillstånd för användning av produkten. Samtalet spelades givtevis in utan att jag blev informerad om det, inte heller har jag hört något om att det skulle läggas upp på någon hemsida för exponering på det sätt som gjorts. Känner mig själv lite kränkt över att bli kallad för lögnare, då jag inte medvetet ljugit om detta. Som jag förstått det så är det tillåtet att spela in en telefonkonversation om man utgör ena parten i ett samtal, är det också tillåtet att lägga upp detta på nätet på det sätt som gjorts? Vårt företagsnamn finns inte med i artikeln vad jag kan se, men det känns kränkande ändå, sen anser jag ju inte heller att jag som säljare av en produkt måste ha 100% koll rörande vilka regler som gäller för användningen, självklart är detta vår målsättning, men det måste ju ändå vara personen som använder produkten i slutändan som får ta reda på hur det förhåller sig. Produkten i sig är inte farlig och som jag ser det så är missbruksrisken väldigt liten (min personliga uppfattning dock). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Tråkigt, men det är inte olagligt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Ta kontakt med dom och säger att det är felaktiga uppgifter? Att dom drar slutsatser utan att ha all information. Kräv av dom att ta bort ljudfilen..
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det är så att du som säljare har ett strikt ansvar att ge korrekt information, säger du att det inte är olagligt eller finns några regler om restriktioner av produkten så måste du kunna stå för det. Om du inte vet ska du säga att du inte vet det, då får ALDRIG gissa.
En kund har alltid rätt att spela in samtal med säljare om de är en part i samtalet. Är det privatpersoner vi pratar om så har de alltid rätten att skicka ljudfilen vidare till massmedia, massmedia i sin tur har rätten att publicera information intervjuer och bandinspelningar som har "allmänintresse" enligt god publicistisk sed. Jag har inte lyssnat på filen i fråga så jag kan inte avgötra om det är sant eller inte det som framförs i kritiken. Men generellt vill jag säga att som säljare är du torsk om du försöker locka en kund till köp genom att ge felaktig info, du har ett undersökningsansvar som säljare som är större än vad kunden har. Kunden måste ju kunna lita på att det du säger är sant, annars blir ju kunden lurad till köp. Det är alltid bättre att vara ärlig än att ljuga/vilseleda/dölja oklarheter i en affärsrelation. Affärer som du inte kan stå för fullt ut ska du helt enkelt avstå från att göra. När en kund kommer på dig med att ljga/vilseleda/vara otydlig/felaktig info så kommer ditt rykte att naggas i kanten, det är helt enkelt inte värt risken att någonsin chansa. När man väl bli påkommen med "byxorna nere" så är det bara att erkänna och be om ursäkt offentligt. Samt vidta åtgärder så det inte upprepas. Att förneka eller tjafsa/hota om att stämma kunden är det absolut värsta skit man kan göra, då visar det ju faktiskt på att du är skyldig och att du anser dig ha rätten att ljuga för kunden, då rasar ditt rykte bara i botten, det kan kosta dig hela ditt företags framtid. En annan mycket dålig sak att göra är att ringa upp medieföretaget och be dem ta bort ljudfilen eller hota med stämning, då är du helt torsk! Då kommer de att jaga dig som ett villebråd, det bryter fullkomligt mot den åtsiktsfrihet vi har. Det är dessutom lika effektivt som att "släcka eld med bensin". "Erkänn och kryp till korset" så kan du vända en negativ kritik till något positivt. Senast redigerad av Conny Westh den 2009-12-07 klockan 09:44 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det du borde få göra är att komma till tals och få förklara ditt uttalande. Sök på "journalistisk etik" så kanske du får ledtrådar på hur du ska gå vidare. Tänk dock på att ta upp det och börjar rota i saker kan få effekten att det blir mer fokus på ditt företag och på dig som person. Kan kanske vara bättre att låta det vara och det kanske "försvinner" i alla information som finns på nätet.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tack för svar.
Conny. "Men generellt vill jag säga att som säljare är du torsk om du försöker locka en kund till köp genom att ge felaktig info, du har ett undersökningsansvar som säljare som är större än vad kunden har. Kunden måste ju kunna lita på att det du säger är sant, annars blir ju kunden lurad till köp." Nu är det inte vad detta handlar om, som jag skrev så har jag inte medvetet gett denna person felaktiga uppgifter, utan var av den övertygelse att något särskilt tillstånd för användningen av produkten inte krävdes vilket jag också förmedlade på en direkt fråga, men det gör mig väl knappast till en lögnare..? Kunden har ju också ett egenansvar att kontrollera vad som gäller för användningen av en produkt, även om min målsättning alltid är att ge så bra och korrekt information som möjligt, allt annat vore ju idiotiskt då det bara slår tillbaka på en i längden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Det är leverantören som har ansvaret!
Man måste som leverantör ta reda på vilka regler som gäller för de produkter man säljer, och man får aldrig "vara övertygad" utan man måste "veta" genom att man har gjort en ordentlig undersökning vad som gäller, annars är man "torsk" som leverantör. Och som jag skrev man får aldrig gissa när man inte vet. Kunden har ansvaret gentemot en myndighet, men leverantören har mer eller mindre oinskränkt ansvar för korrekt information gentemot kunden. "Okunnighet är ingen ursäkt för att lämna felaktig information till en kund". Som jag skrev så är det "bara att krypa till korset och erkänna att man gjorde fel" så orsakar du så liten skada som möjligt och kan vända den negativa kritiken till en positiv grej. Du ska definitivt inte göra vad du försöker här i tråden, nämligen att skjuta över ansvaret på kunden, kunden har ALDRIG ansvar när de får felaktig information av leverantören, oavsett om leverantören gett denna information av illvilja eller oaktsamhet, eller ren okunskap. Kunden måste under alla omständigheter kunna lita på vad leverantören påstår och då i synnerhet på en direkt fråga från kunden. Samma sak gäller för mig som systemutvecklare om jag ger information till kunden att det här projektet ska ta 2000 timmar att genomföra och det råkar ta 3000 timmar, då får jag stå mitt kast och kunden får betala för 2000 timmar och jag får stå för de resterande 1000 timmarna. Dessutom riskerar jag skadestånd för att inte kunna leverera i tid. Det är bara att bita i det sura äpplet och gå vidare. Senast redigerad av Conny Westh den 2009-12-07 klockan 11:18 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Att erkänna att jag gjort fel i detta är inte svårt, jag ber kunder om ursäkt dagligen för förseningar och en massa annat, men det jag reagerar på här är att man lägger ut en ljudfil samtidigt som man kallar mig som säljare för lögnare, eller "att handlare ljuger". För att det skall finnas någon grund i detta så måste ju det finnas ett medvetet uppsåt att fara med osanning och vilseleda, och det gör det inte här.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Möjligen omedvetet uppsåt... men det Conny säger är att oavsett uppsåtet är det fortfarande ditt ansvar.
Sluta gnälla! *** Som du beskriver det, är radiostationens syfte inte att hänga ut varken dig som person eller ditt företag. Ni var inte omnämnda, korrekt? Gör så att du gör om din hemsida lite, där du skriver en tydlig policy för hur du hanterar frågor som rör kunderna, detta med tillstånd eller licens. (Hur kan du missa det förresten!?!? Vad är det egentligen du säljer!? Hembränningsmaskiner...!?) *** Sen vet du ju att journalister är duktiga på att vända rubriker till olika personers nackdel. Känner du till tidningar som Expressen och Aftonbladet? Dessa journalister har vänt orden till publikens fördel under de senaste 90 åren. Allt för att öka intresset och öka läsvärden för kunderna, läsarna. Även seriösa tidningar som Svenska Dagbladet praktiserar detta förfarande flitigt. Folk som kan läsa och dessutom är bildade nog med egen intelligens är kloka nog att se sanningen... och vet att hela sanningen inte alltid presenteras i media. Men det är inte alla målgrupper för media som är bestyckade med detta tillägg... (Alltså, intelligens, eget tänkande och läskunnighet.) Det är klart att dom skriver att "handlare ljuger". Det är ett högt läsvärde i en sån rubrik. Var i stället tacksam för din vän, som gjorde dig uppmärksam på detta ljudklipp!! Sen måste du ta reda på vad som gäller för dina kunder, så du kan ge korrekt information. *** Om du har en trogen kundkrets kanske det till och med finns några av dina befintliga kunder som kan tänka sig att, mot betalning, hjälpa nya kunder in i regelverket som tycks omgärda användningen av dina produkter. Utveckla din hemsida med en "supportavdelning" där du länkar till befintliga kunder som kan hjälpa nya kunder. Alltså, du hjälper dom att hitta varandra. Eller starta ett forum, som detta, där de kan få hjälp. Arbetar du inom livsmedel? HACCP verkar fungera olika i olika delar av landet... samt vem på Hälsokontoret man har kontakt med... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
|
Jag förstår dig att du tar illa vid dig..
Jag säger inte emot ConnyWesth eller någon annan i denna tråd, men nog sjutton skulle jag också blivit gramse Och det efter att jag helt enkelt tog och googlade på "svenska försäljare ljuger om tillstånd" och lyssnade på den släpiga gnällbältesrösten från Ekot. (och jag förutsätter att det är "åtelkameror" det handlar om) Det jag spontant känner är: Var sjutton är vi på väg? Har inte åklagare NÅGOT bättre för sig än att åtala personer pga av "risk för integritetskränkande av vildsvin"? ..och tillsynstanten lipar "hur ska vi då kunna utföra tillsyn om de här produkterna blir undantagna.." Ett riktigt kvalitetsarbete från Ekot! Nu vet jag inte vem av rösterna du är dannel77, men en av er säger att han inte har tillstånd själv - och det verkar ju inte vara så märkligt då det framgår att inte en kotte har det.. Känner spontant likheter med Knivlagen http://sv.wikipedia.org/wiki/Knivlagen som egentligen förbjuder snickarlärlingar mfl under 21 år att bära morakniv på allmäna platser - och det händer ju aldrig.. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|