Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Tips & Synpunkter på ny site

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-08-19, 11:14 #1
mistress mistress är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 201
mistress mistress är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 201
Hej, har Ni synpunkter på design, foton och layout. (Skit i själva koden - det gör jag :-) )
Tacksam för konstruktiv kritik - men inga påhopp, tack, jag är sårbar och har lagt mitt hjärta
i jobbet som är en gåva till min bästa vän.
Restaurang Porto Cervo i Marstrand

(Menyerna har jag scannat in, då mycket av företagets själ ligger i dessa, men en textversion finns också, det finns ju många viktiga skäl att ha det så).
Har gjort ett stort undantag och lagt in en bakgrundsbild på indexsidan, som tar 30-35 sekunder att ladda ner, men å andra sidan "behöver" man inte vänta... Annars försöker jag anpassa innehållet så det ska gå hyfsat snabbt att ladda ner även för oss modemuppkopplade.
mistress är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-19, 11:28 #2
mediadream mediadream är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 222
mediadream mediadream är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 222
Citat:
Originally posted by mistress@Aug 19 2004, 11:14
Hej, har Ni synpunkter på design, foton och layout. (Skit i själva koden - det gör jag :-) )
Tacksam för konstruktiv kritik - men inga påhopp, tack, jag är sårbar och har lagt mitt hjärta
i jobbet som är en gåva till min bästa vän.
Restaurang Porto Cervo i Marstrand
(Menyerna har jag scannat in, då mycket av företagets själ ligger i dessa, men en textversion finns också, det finns ju många viktiga skäl att ha det så).
Tycker du har gjort en bra och enkelt sida.

Snyggt jobbat mistress

Dock en grej som jag tänkte på, gör telefonnumret samt adressen lite tydligare,
Som det är nu smälter det liksom in och nästan försvinner

Annars mycket bra!
mediadream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-19, 11:49 #3
mistress mistress är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 201
mistress mistress är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 201
Tack för bra synpunkt, ska ordna något, fast nu är det ju så att de inte önskar en massa samtal, så
det får bli en kompromiss...
Jo, har försökt att ge sidorna bra sökbarhet, men har än så länge bara lagt in metainfo på indexsidan,
mer kommer på de viktigaste sidorna frampå -hoppas det är OK - trots att indexsidan är mager på text och info, så länge?
mistress är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-19, 13:18 #4
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Det första som slår mig när man ex. klickar på Dagens Lunch är att den svarta texten blir svårläst mot den mörka bakgrunden.

Varför olika typsnitt i "Navigeringsmenyn" och "Matmenyn".

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-19, 14:29 #5
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Inte helt illa det nej. Bra jobbat, dock skulle jag själv välja att hålla mig till kanske 3 olika storlekar på texten. När man tittar på sidan så har du många storlekar olika där.

Det endan som jag verkligen kan kritisera är den stora storleken på rubrikerna, typ "Dagens Lunch", både på framsidan och på undersidorna. Sitter på en 19 tums skärm och tycker det är stort. Tänk och sitta på en 17 tums eller t.o.m på en 15 tums. De är tyvärr alldeles för stora.....tycker jag, men andra kanske tycker annorlunda.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-19, 15:50 #6
fabians avatar
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
fabians avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
Citat:
Originally posted by mistress@Aug 19 2004, 11:14
Hej, har Ni synpunkter på design, foton och layout. (Skit i själva koden - det gör jag :-) )
Tacksam för konstruktiv kritik - men inga påhopp, tack, jag är sårbar och har lagt mitt hjärta
i jobbet som är en gåva till min bästa vän.
Restaurang Porto Cervo i Marstrand

(Menyerna har jag scannat in, då mycket av företagets själ ligger i dessa, men en textversion finns också, det finns ju många viktiga skäl att ha det så).
Har gjort ett stort undantag och lagt in en bakgrundsbild på indexsidan, som tar 30-35 sekunder att ladda ner, men å andra sidan "behöver" man inte vänta... Annars försöker jag anpassa innehållet så det ska gå hyfsat snabbt att ladda ner även för oss modemuppkopplade.
1. Sidan är tung. Visst kan man använda foton på en hemsida, men man kan använda dom på ett bättre sätt.
2. Fonterna och färgerna känns inte så bra. Det blir lite rörigt med massa oliak fonter och textstorlekar.
3. Sidan känns svårnavigerad. Som om det finns två typer av huvudmenyn, den första man kommer in på som har menyvalen uppe i högra hörnet, och den andra som har menyvalen till vänster. Jag skulle ha en välkommensida med vacker bild, och sedan ha en menysida som inte ändrar sig så mycket.
4. Sidan känns inte professionell. Jag tycker att den känns som en personlig hemsida a 1997.
5. Fotogalleriet - Det hade varit snyggare med en bild-kommentar under bilderna istället för ett filnamn, vem bryr sig om att bilden heter porto-cervo_marstrand-003.jpg


Vill inte vara taskig eller otrevlig, utan bara ärlig.
fabian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-19, 23:46 #7
mistress mistress är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 201
mistress mistress är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 201
Hej, och först tack för att ni tagit Er tid att hjälpa mig.
Mats, sådant brukar jag också reagera på, men tyckte själv detta inte var så farligt, men jag ska
fixa detta, så alla kan läsa. (Sitter man med modem - som en en annan stackare- hinner man läsa texten innan bilder träder fram, men det är väl få som inte har bredband idag?)
”Varför olika typsnitt i "Navigeringsmenyn" och "Matmenyn".” Förstår inte hur Du menar: Har blandat en skrivstil Script MT Bold och ömsom Arial och Verdana som är inom samma familj? Är det vad Du ser?

Jo, Musikguru, det blir nog mer harmoniskt att ha en fast storlek i rubrikerna, men vad jag eftersträvat är att ha max storlek för bättre sökmotorindexering. Nu är jag dock lite osäker på om sökrobotarna går efter storlek 1-7 eller typ "</span><font style="font-size: 80pt">"???
Om storlek 7 (som bara är 36 pt) är det optimala ur sökbarhetsperspektiv, ändrar jag - annars får jag fundera lite....
Någon som vet vad som gäller – storlek 1-7 eller stylade punkter när det gäller sökrobotarnas analys på viktighet på rubrik?

(Personligen ÄÄÄÄlskar jag storleken på typsnittet på just ”dagens lunch”. Har också en 19-tums skärm och siten är tänkt från 1024x768 och gärna att man browsar i fullskärmsläge. Jag skulle önskat att alla rubriker var lika korta så alla gick att visa på 80pt, det var det jag utgick från därför jag fick ”krympa” de andra längre rubrikerna. ) Men för enhetlighetens skull ändar jag men kör samma och max på a´la carte och lunch, samt en mindre på de övriga sidorna, (som 2 huvudrubriker och ett antal mindre rubriker).

Jag tror inte jag bäddade in typsnittet, för det är väl ett standard de flesta har? Ser Ni rubrikerna i Script MT Bold? Jag valde det, helt enkelt för att de har det på sin restaurangskylt.

Jo, Fabian, det kanske blir stökigt så, med lunch och a’la Carte på första sidan, men det är ju superviktiga ord för indexering,annars skulle första sidan vara "clean" och fotot tala...
Och ordet välkommen behöver inte vara för stort, inget man behöver skriva ut, tycker jag, det är underförstått och tillför inte Google % Co mycket - det står dessutom ju på skylten i fotocollaget…
Jag ska se vad man kan göra för att få startsidan mer enhetlig med siten… Eller måste man det?
Kan inte startsidan leva sitt eget liv?
FRÅGA - Sätter man standaren på övriga sidor med stilen på sin startsida?

4. Tuffa ord. Men - Det var ju bra att den upplevs som just personlig... skulle Du kunna vara så snäll och visa/ge mig några exempel på vad som Du anser vara professionellt. Jag får annars ofta höra mycket positiva uttryck för att mina sidor är personliga och inte liknar det de ofta ser annars. 1997 – ser den så off ut? Menar Du det? Huh – det låter inte bra, hoppas inte fler tycker så…??? Jag tycker å andra sidan inte om alla ”moderna” siter jag ser… ;-)
Är det kanske för att jag inte använder flash och andra moderna effekter?
5. Det enda jag hade i åtanke var just sökrobotarna… :-) Visst kan man baka in dessa ord i en bildkommentar, men är det mödan värt tror Du? Tror Du någon läser kommentarerna? Det lär nog dessutom ta tid att skriva något relevant till alla bilder… Men om det hjälper upp, så kan jag visst fixa det.

Tusen Tack för att Ni varit ärliga och uppriktiga, det är alltid svårt att framföra negativ kritik. Visst svider det, om man får sådan, men å andra sidan lär man sig om man vågar ta lite motstånd, antingen ändrar man sig och vaknar upp, eller så blir man mer övertygad om vad man själv står.

Jag vore tacksam om Ni eller någon följde upp mina funderingar också.
Kram Mistress.
mistress är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-20, 00:06 #8
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Jag skulle lagt till en länk hit ...


Uppdaterad med lite mer energi ##

Vill även passa på att ge dig kred för all den tid det förmodligen tagit att ta alla bilderna för fotomontaget på index sidan, det märks att sidan inte är gjord i en handvändning och det är ju kul när det är en present.

För att inte enbart ge positiv kretik så tillägger jag att jag tycker sidan tappar fokus lite när det är så mycket info om din/er antiksida samt att sidan är en present, skriv ut dom sidorna istället och posta dom till din vän, hon är den som uppskattar den informationen, inte hennes kunder.

Sedan skulle jag vilja tipsa om att länka till eventuella sidor som innehåller information om detta

marstrand
marstrand väder
marstrand kajak
marstrand hotell
grand hotel marstrand
marstrand golf
grand hotell marstrand
grand marstrand
marstrand camping
marstrand karta
vandrarhem marstrand
väder marstrand
marin marstrand
gästhamn marstrand

Iom dessa länkningar skapar du relevans och samt får sökord på sidan som eventuella kunder möjligen söker på ex: om en person söker på "marstrand hotell" så är det ju inte så långsökt att detta även gillar italienks mat när denne bokat hotell i marstrand, dock tycker jag du skall ha sökordet som en länk så du inte "snor" denna trafik från eventuella rättmätiga ägare och tänk på trademarks.


Citat:
storlek för bättre sökmotorindexering
Jag tycker det är jättekul att du tänker på sökmotoroptimering när du designar sidan för det ligger mej oxå varmt om hjärtat, därför skall jag tipsa om en grej till.

Du har "Dagens Lunch & A'la Carte" som keywords på index, vill du ha bra sökmotortrafik som verkligen genererar kunder skall fokus ligga på vad folk som letar efter "Dagens Lunch" i marstrand och då är det snarare

mat marstrand
dagens lunch marstrand
resturang marstrand
gästhamn marstrand

Där har du chansen att vara med i top 10 och där finns dina kunder, inte på "dagens lunch" det är bara stockholmare som söker så och med "A'la Carte" slås du med hela världen

###


Thomas
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-20, 00:12 #9
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Jahaja.. men då vet man juh vart man skall gå och käka nästa gång på marstrand.. jävligt trött på det där dyra stället längst upp där kajen slutar dit min morsa alltid envisades med gå förrut.

typ 60 pix för en räkmacka eller nåt sånt fånigt.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-20, 02:52 #10
mistress mistress är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 201
mistress mistress är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 201
Tusen Tack Tomas för länken, tänkte på det men då Eniro verkat tagit bort karta till företag, lät jag det bero... Tänkte att Alla hittar väl dit... :-) Toppen att karta går till adress!
Tack för de snälla orden, satt väl någon dag och lekte fram collaget...
Då jag gör sidor billigt och till med som i detta fall som gåva, är det standard (mitt villkor) att jag lägger en egen sida med lite PR och länkar. Detta är mina "hundår" inom webmakeri, och om några år kan jag kanske skörda... Personligen tycker också att det är sött att visa känslor och dediceringar, så där håller jag inte med, jag gillar att läsas andras dylika, och vet att andra gör det... (Kanske typiskt kvinnligt?)
Därtill, gillar man god mat och livets goda är steget inte helt långt borta från sköna prylar och t.ex. antikt...
Så där blir vi lite oense. ;-)

Tack för länkförslagen, gjorde typ så när jag gjorde Smögens Antiks hemsida, med länkar till Smögen och det funkar väldigt bra, ska självklart och tacksamt ta till mig ALLA Dina tips.

Stockholmare - är man ju i botten... Ska genast tänka om angående lunchen…
Millioner Tack, för att Du gett mig så mycket av Din tid och kunskap.

Grazzy och alla andra som gillar god mat: jag lovar ni blir inte besvikna: Vilken mat, det roliga är ju argare kocken är ju godare mat lagar han, min väninna retar honom allt som oftast. När gästerna får en extra god pizza händer det att dem frågar: Är kocken arg idag? Det var extra gott!
Det är lite av underhållning och ta del av alla turer, tonen kan vara lite annorlunda än vad man är van vid, men atmosfären mycket hjärtlig… och livlig...

Tack alla Ni som tyckt innan, jag har ändrat - och tänkt till på vad Ni sagt - i princip på alla punkter, och nu ser det mycket bättre ut. (Ni ska veta vilket yrväder jag tyvärr är – så här mycket struktur är sällan jag lyckas åstadkomma, det är nog det mesta hittills...)
Allt tack vare bra feedback. Nu känns det bättre, nu ska jag gå på Tomas råd och länka mm.
Hej så länge!
TACK!
mistress är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017