Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Bank

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-06-15, 16:29 #1
lunarmyss avatar
lunarmys lunarmys är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 633
lunarmys lunarmys är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
lunarmyss avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 633
Vi har i dagsläget Swedbank och är missnöjda.

Vi är sjukt trötta på "säkerhetsdosan", automatiskt utloggning efter 15 minuter, omöjligheten att namnge konto, hög ränta och allmänt deras attityd. Så vi vill byta bank.

Vi har ringt runt till Nordea, SEB, Handelsbanken, Bank2, Länsförsäkringar, Danske Bank osv men ingen verkar fungera i närheten som vi vill.

För att komma i kontakt med Nordea så behöver man ringa företagsnumret, ignorera första prompten för information, vänta, ignorera andra gången den frågar efter nånting och först då får man prata med någon. Logiken sprudlar.
Nordea tillåter en heller inte att namnge konton.

Danske bank har avgifter för exakt allting, och lite till.

Vi har i dagsläget 6 konton, för att enkelt hålla koll (och framförallt för att få en översikt) på diverse delar av företaget, moms, skatt, sparande osv.
Hos Danske Bank skulle detta kosta oss 1500-2500 kr per år och konto, mao 9000-15000 kr bara för att få ha konto hos dem. I detta ingår dock internetbank och telefonbank, något dom nästan borde betala oss för att använda (så dom slipper bemanna de fysiska kontoren så mycket).

De tar även ut en avgift för VARJE inkommande/utgående bankgiro-betalning/insättning. Varje extra kort (VISA/Mastercard) kostar 200 kr per år. Varje extra bankgiro kostar 250 kr per år.

Även Danske Bank kör med dosan.


När jag ringde Handelsbanken fick jag prata med någon som var otroligt dryg och gammal. Jag gav det en andra chans och ringde till en av hans kollegor som ville koppla mig till denna dryga person. Jag påpekade då att jag inte ville bli kopplad dit, då han var dryg.
Hon föreslog då att jag skulle kontakta en annan person, som tyvärr var upptagen hela dagen, men som kunde kontakta mig dagen efter. Jag mailade honom, han ringde tillbaks någon timme senare och sa "Vi tackar nej" utan att ens pratat med mig.
Mitt antagande är väl att han och den dryge lever som sambos och därför blev denne stött när han hörde att sin sambo blev kallad dryg.


SEB har vi även varit i kontakt med, men personen på det lokala kontoret som har hand om företagsbiten fanns inte på plats, så har inga egentliga uppgifter där (än).


Bank2 har precis börjat med företagsdel och har inte stöd för kort än, det kommer senare i år dock (lovar hon).


Länsförsäkringar har också precis börjat med företagsdel men har inte kommit igång än (ÄVEN om deras hemsida har information om företagsbank).


Jag är helt slutkörd. Bankerna är fast i 70-talet och tycker fortfarande att vi ska betala för att de ska få låna ut våra pengar.

Är det någon som har något bra/dugligt förslag?

Har egentligen inga stora krav:
* Vill helst slippa "säkerhetsdosan".
* Måste kunna namnge kontona
* Inte betala hutlösa priser
* TREVLIG personal
* INTE omöjligt att nå dem
lunarmys är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-15, 17:55 #2
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Swedbank, Nordea, SEB & Länsförsäkringar har alla dosor för att logga in via nätet.

Handelsbanken tror jag fortf. dom kör med certifikat.

Varför så negativ till dosor? Vill du ha lägre säkerhet?
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-15, 18:17 #3
lunarmyss avatar
lunarmys lunarmys är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 633
lunarmys lunarmys är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
lunarmyss avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 633
Lägre säkerhet? Studenter (min kusin var en av dem) lyckas knäcka systemet. Swedbanks reaktion var att dom ville stämma skiten ur ungdomarna och se till så att dom aldrig mer får jobb.

Att behöva knappa in min kod varje gång jag ska ha ut en kod är jobbigt och frustrerande, det tar mer tid än jag vill.

Danske Bank kör tydligen med certifikat men ENDAST om man kör Windows (välkommen till 1999).

Jag antar att du inte använder PayPal eller Payson, eftersom dom har så mycket lägre säkerhet.. ?
lunarmys är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-15, 18:21 #4
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Hos SEB kan man namnge konton efter att skicka meddelande till kundtjänst.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-15, 18:24 #5
elofssons avatar
elofsson elofsson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 881
elofsson elofsson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
elofssons avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 881
Citat:
Originally posted by Jonas@Jun 15 2009, 17:55
Handelsbanken tror jag fortf. dom kör med certifikat.
Handelsbanken håller på att gå över till dosa från skrapkoder och cert.
elofsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-15, 18:37 #6
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
Nordea kan du namnge konton from. igår.

I och med den nya internetbanken (som släpptes igår), så går det.
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-15, 21:36 #7
Kristofers avatar
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 053
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Kristofers avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 053
Oavsett bank så känner jag igen mig i problematiken du beskriver. Speciellt med Handelsbanken, är man inte uppvuxen inom banken som kund så vill de inte ha med dig att göra.

Övriga banker är bättre men det är svårt över telefon. Lättare men mer tidskrävande är att ringa och be om att få boka en tid och berätta läget, att du är intresserad av att bli kund men att du vill träffa någon face-to-face först.

I sådana kundmöten tror jag att de (SHB undantaget) kommer vara betydligt trevligare om du är en potentiellt lönsam kund. Lättare för dem med korten på bordet att ta bort avgifter för dig också än det är över telefon när ingenting finns i deras burkar, då är det prislistan som gäller.
Kristofer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-15, 22:07 #8
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 975
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 975
Citat:
Originally posted by lunarmys@Jun 15 2009, 15:29


När jag ringde Handelsbanken fick jag prata med någon som var otroligt dryg och gammal. Jag gav det en andra chans och ringde till en av hans kollegor som ville koppla mig till denna dryga person. Jag påpekade då att jag inte ville bli kopplad dit, då han var dryg.
Hon föreslog då att jag skulle kontakta en annan person, som tyvärr var upptagen hela dagen, men som kunde kontakta mig dagen efter. Jag mailade honom, han ringde tillbaks någon timme senare och sa Vi tackar nej utan att ens pratat med mig.
Mitt antagande är väl att han och den dryge lever som sambos och därför blev denne stött när han hörde att sin sambo blev kallad dryg.

Hahahahaha herregud vad jag skrattade när jag läste detta. Det lönar sig nog att vara lite trevligt mot andra ibland. Hahahah...
aDonis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-15, 22:20 #9
lunarmyss avatar
lunarmys lunarmys är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 633
lunarmys lunarmys är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
lunarmyss avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 633
Citat:
Ursprungligen postat av aDonis
Citat:
Ursprungligen postat av lunarmys
När jag ringde Handelsbanken fick jag prata med någon som var otroligt dryg och gammal. Jag gav det en andra chans och ringde till en av hans kollegor som ville koppla mig till denna dryga person. Jag påpekade då att jag inte ville bli kopplad dit, då han var dryg.
Hon föreslog då att jag skulle kontakta en annan person, som tyvärr var upptagen hela dagen, men som kunde kontakta mig dagen efter. Jag mailade honom, han ringde tillbaks någon timme senare och sa Vi tackar nej utan att ens pratat med mig.
Mitt antagande är väl att han och den dryge lever som sambos och därför blev denne stött när han hörde att sin sambo blev kallad dryg.
Hahahahaha herregud vad jag skrattade när jag läste detta. Det lönar sig nog att vara lite trevligt mot andra ibland. Hahahah...


Jag var trevlig emot den dryge, till att börja med, men sen tröttnade jag ju såklart. Och när hans kollega höll på att koppla över mig till honom fick jag panik och var ärlig. Kanske dumt ibland, men wtf.

Var det nån som sa att ärlighet varar längst?
lunarmys är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-15, 22:23 #10
lunarmyss avatar
lunarmys lunarmys är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 633
lunarmys lunarmys är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
lunarmyss avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 633
Citat:
Originally posted by Kristofer@Jun 15 2009, 21:36

I sådana kundmöten tror jag att de (SHB undantaget) kommer vara betydligt trevligare om du är en potentiellt lönsam kund. Lättare för dem med korten på bordet att ta bort avgifter för dig också än det är över telefon när ingenting finns i deras burkar, då är det prislistan som gäller.
Jo, det är mycket möjligt. Men vi började diskutera med Danske Bank och han skulle kolla upp siffror och liknande, för att se om vi kunde ta det till "nästa steg". Han upplyste oss om att vi fick betala 1,50 kr per bankgiro (både in och ut) och vi upplyste då honom om att vi inte är så sugna på att betala 6 * 1500-2500 kr PLUS 1,50 på alla transaktioner som görs (flera hundra per månad).

När jag snackade med honom på telefon först så hade han sagt att dom kunde göra något åt konto-avgiften, men sen hade han helt glömt det. Då gick det inte att ändra på 1500-2500 kr per konto.
lunarmys är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017