Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


"Flatrate" årsavgift?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-07-29, 06:27 #1
chris77 chris77 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 50
chris77 chris77 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 50
Ok, uppdrag av en god vän som inte är medlem här.

Min vän driver en liten hemsida som vänder sig till en specifik grupp av människor. Ett hobbyprojekt.

Nu har han fått ett antal förfrågningar av del av att få annonsera på hans hemsida. Faktiskt så många att han nu installerat en "ad-rotator" på sin sida och tänker erbjuda folk att annonsera i ad-rotatorn.

Han ringde igår och sa..."Vad ska jag ta för pris?". Eftersom jag tyvärr är ny på det här med annonsering så sa jag att jag inte kunde hjälpa honom med det men att jag skulle ställa frågan i "Webmasternetwork" eftersom det där fanns dom som kan.

Han hade tittat in här någon gång och sett annonserna som finns till höger...typ den typen av storlek tyckte han var bra att även erbjuda på sin sida.

Han bad om att jag inte ska "outa" han så då gör jag inte det heller.

Kan tala om att han har haft ca 2000 besök på sin sida under de senaste 2 månaderna (ny hemsida). Han har inte marknadsfört sig alls på något sätt. Så man kan kanske göra ett antagande att den kan växa ganska snabbt.

Så besöksantalet är inte mycket att skryta med men tydligen vill folk ändå annonsera där. Jag föreslog att han skulle ta betalt en årsavgift en "flatrate" istället för antal clicks eller antal exponeringar...är 1200 kr/år för en flash annons liknande den som ni ser här till höger om webmasternetwork ett högt pris om man antar att annonsen visas 1000 gr/månad (ad-rotator). Det skulle innebära då 12 000 ggr på ett år och dessutom finns ju chanserna att sidan växer snabbt och då kan det ju vara ett riktigt bra pris...eller? Räknar jag rätt så skulle det innebära 100 kr/1000 visningar...vilket är väll ganska dyrt? Men å andra sidan...vem vet...sidan kan ju ha 100 000 visningar efter bara några månader till.

Tips och råd som jag kan förmedla till min vän vore tacksamt.
chris77 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-29, 09:58 #2
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Jag tycker inte att man ska stirra sig blind på antal visningar ftersom det viktiga är hur många av de som ser reklamen som sen handlar. Exempelvis så är reklam för en fiskebutik på ett fiskeforum mycket mer värd per visning för innehavaren av fiskebutiken än vad den skulle vara på t.ex. Aftonbladet.

1200/år låter billigt om det nu inte är frågan om att det i slutändan kan bli så att man drunknar bland andra ads. Ett tips är att han sätter ett max antal annonser per utrymme/rotator och utifrån det säljer reklamplatsen.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-29, 10:13 #3
Mickees avatar
Mickee Mickee är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 336
Mickee Mickee är inte uppkopplad
Flitig postare
Mickees avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 336
tyvärr är det som att fråga vilket fordon man ska köpa, men visst här kommer mina tankar kring det

analysera branchen lite mer, är det tex bettingsida eller resesida så betalas det bra för kvaltietstrafik. Helt enkelt i vissa nischer betalas det bättre och vissa sämre. Varför binda upp annonserna på ett år förstår jag inte.

Vad tror han att annonsören är villig att betala? Vill dom annonsera för att branda ett märke eller är det för att skapa trafik som kommer handla något?

Har han testat om Adsense betalar bra?

I vissa fall har jag erbjudit annonsörer att få gratis banners mot exponering hos dem, för att skapa mer trafik (skapa återkommande besökare!), Försök Skapa mervärde för besökaren med annonserna. Fråga gärna om en motlänk och dra ner priset lite, detta kan gynna alla i slutändan. Tex pappersvikarsiten som får länkar från pappersförsäljaren
Mickee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-29, 10:49 #4
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
Skaffa ett ordentligt annonsplaneringssystem, som OpenX eller Google AdPlanner.
Sälj sedan 10 000 visningar för 1 000 kr (eller liknande).

Genom att skippa flatrate tar du bort en del av risken hos annonsören, och kan således ta mer betalt.
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-29, 11:37 #5
chris77 chris77 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 50
chris77 chris77 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 50
Tror han inte vill sälja annonser/visningar. Har faktiskt inte frågat honom. Men jag misstänker att han är rädd att det stannar vid 2000 besök i månaden eftersom han inte har någon marknadsföringsbudget.

Jag antar att ska det vara annonser på hans sida så ska han tjäna något på det...typ inte en 50-lapp/månad. Då kan han lika gärna vara utan annonser. Därav flatrate/år antar jag. Jag tycker själv 1200 lät ganska fint...jag menar ett helt år och dessutom en flash annons liknande som finns i detta forum. Om det nu skulle bara bli så att min annons syns typ 500-1000 ggr i månaden så känns det nästan ändå värt det eftersom det kan ju bli BETYDLIGT fler. Jag menar det är ju för ett helt år

1200 kr låter ju ganska billigt.
chris77 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-29, 12:37 #6
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 1 416
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 1 416
Kör en kortare testperiod med annonsörerna istället, så får både ni och dem en susning om resultatet av annonseringen m.m...
Om man bör ta med eller mindre betalat efter denna period.

Lycka till.
KarlRoos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-29, 14:48 #7
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Om vi antar att det är 2000 visningar per månad så blir det 24000 visningar per år.

På Google kan man kanske räkna med en CTR (Click Thrue Rate på max 1% om det går bra), har du lokala och riktade annonser får de betydligt högre CTR som bäst har jag kommit upp i runt 25% men det ska man inte räkna med för det var extremt bra. Låt oss anta 3% som ett räkneexempel.

3% av 24000 är 720 klick. Om vi antar priset 1,50 SEK/Klick så blir det 1080 SEK/år.
Det verkar ju hamna rätt nära 1200 så 1200 verkar som ett rimligt pris per år.

Om din kompis vill ha en prislista med kortare tidsintervall så kan man ju tänka sig:

Helår 1200 SEK, årsintäkt 1200 SEK.
Halvår 900 SEK (50% dyrare per dag jmfört med årspris), årsintäkt 1800 SEK.
Kvartal 600 SEK (100% dyrare per dag jmfört med årspris), årsintäkt 2400 SEK.
Månad 300 SEK (200% dyrare per dag jmfört med årspris), årsintäkt 3600 SEK.

På Blondinbella så har de timpriser från ca 55 SEK/tim till 180 SEK/tim men jag har inte koll på antalet besökare där.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-31, 14:41 #8
chris77 chris77 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 50
chris77 chris77 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 50
Citat:
Originally posted by ConnyWesth@Jul 29 2008, 14:48
Om vi antar att det är 2000 visningar per månad så blir det 24000 visningar per år.
Men det är ju det som är hela poängen med en "flatrate". Att det finns risker...ena månaden kan det vara 2000 och andra 50000. Om man nu ska anta att det är 2000/månad så finns det ju ingen mening med en "flatrate" årsavgift.
chris77 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-31, 15:54 #9
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Fast riskerna ska ju också delas, risken för kunden som betalar för annonsen är ju att nästa månad är det 200 visningar, eller 20, och den risken är ju ännu större om DU (eller den som har siten) inte inser det...

Sen kan man väl säga det, 2000 besökare under 2 månader utan att man marknadsfört siten på något sätt kan som jag ser det bara innebära antingen bra inlänkar eller type-in trafik, typen av trafik påverkar såklart också värdet på den trafiken...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017