Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Öppet köp.

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-06-04, 23:15 #1
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Det händer emellanåt att man får mejl/telefonsamtal från kunder som är missnöjda med filmer som dom har köpt.
Vad är det som gäller när dom har brutit förpackningen och tittat på filmen?
Fick ett islket mejl idag som fick mig att fundera. (Får många trevliga också)

// Mats

---------Mejl---------
Jag beställde en film av er som jag nu har fått. Filmen överrenstämmer inte med den information som stod om den.
Jag vill nu reklamera denna och istället få en ny film.
En produkt ska stämma överrens med den information en konsument fått om den 16§ KKL.
Detta ska ske kostnadsfritt för mig som konsument 26§ KKL.
Filmen jag beställde heter fuck my wife och ska handla om något helt annat än vad den gör.
Jag vill också att filmen ska vara på engelska.
SKICKA MIG EN NY FILM TEX MIDDLEAGE DOLLS SNARAST, UTAN KOSTNAD.
---------Svar---------
Hej xxxxxx.
Vi håller en mycket hög servicenivå mot våra kunder och jobbar för att alla skall bli nöjda till 100%
och hade det inte varit för att ditt mejl hade en sådan otrevlig ton så hade jag gladeligen bytt ut filmen till dig,
men eftersom du redan verkar veta vad du vill och jag inte kan garantera att den önskade filmen innehåller vad
du vill ha så ser jag hellre att jag mister dig som kund.

Vad det gäller filmer som inte håller vad omslaget och texten lovar är i och för sig beklagligt men dessvärre inget
jag kan göra något åt. Vi har ett antal tusen filmer i lager och jag måste helt enkelt förlita mig till vad som står på
omslagen och "skapa" en text som jag tycker känns bra.

Jag bifogar en retursedel i pdf-format som du kan skriva ut och skicka med i din retur till oss.

Om du besvarar detta mejl, behåll då tidigare svar från oss i mejlet så vi ser vad ärendet handlar om.
Bästa hälsningar Mats på Lastbryggan.
---------Slut---------
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-04, 23:23 #2
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Ja om innehållet inte överensstämmer med det som var sagt i reklamen och på omslaget så ska han i första hand få byta till rätt film eller få pengarna tillbaka/bytesrätt.

I det här fallet så hade jag letat rätt på korrekt film och skickat den (efter retur av den skickade). Ev. skickat med en flaska babyolja också som plåster på såren.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-04, 23:34 #3
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Citat:
Originally posted by Westman@Jun 4 2005, 22:23
Ja om innehållet inte överensstämmer med det som var sagt i reklamen och på omslaget så ska han i första hand få byta till rätt film eller få pengarna tillbaka/bytesrätt.
I det här fallet så hade jag letat rätt på korrekt film och skickat den (efter retur av den skickade). Ev. skickat med en flaska babyolja också som plåster på såren. *
Han fick den filmen han hade beställt, f.ö en film som jag har sålt 48 ex. av och aldrig någon tidigare som påpekat att den inte höll vad omslaget lovade. Känns som om detta är en kille som "brukar köra", vet inte varför men jag fick den känslan.

I normla fall med kunder som är lite trevligare i sina kontakter med mig så är jag mycket tillmötesgående.
// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-04, 23:37 #4
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Då har han inte mycket att hämta med andra ord.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-04, 23:53 #5
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Han kanske trodde att dom skulle sätta på hans fru i filmen. Klart det blir till en liten besvikelse för honom.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-05, 00:54 #6
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Tycker att jag har behandlat honom mer än korrekt i.o.m att jag skickade med en retursedel som ger honom rätt att returnera filmen och få pengarna tillbaka.

Men åter till ursprungsfrågan, lek med tanken att ni köpt ett dataspel på SIBA och det inte alls motsvarar era förväntningar. Eller att ni köpt en inplastad film på Coop Forum som inte var alls lika bra som grannen sa.

Inte tusan kan man gå tillbaka och säga att dom motsvarade inte mina förväntningar och jag vill lämna tillbaka dom om man brutit plasten.

Att filmen inte överensstämmer med innehållet till 100% kan väl ändå inte vara mitt fel när jag har återgivet texten som står på baksidan av filmen...

Ungefär som det står "Årets platta, 100% partymusik" på en CDskiva och jag inte gillar låtarna, det är ju en smaksak eller.

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-05, 01:03 #7
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Har man fått fel film ska man givetvis kunna få rätt film tillbaka - det låter dock inte som det hänt i det här fallet.

Kanske läge att titta på filmen och kontrollera att texten inte är missvisande, för att vara på den säkra sidan.

Får kunden pengarna tillbaka så måste han väl vara nöjd så oavsett.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-05, 12:33 #8
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Konsumentköplagen säger så här:

1) Lagen är tvingande och kan inte förhandlas bort
2) Öppet köp existerar inte, detta är bara en tjänst vissa butiker helt frivilligt erbjuder under vissa egna krav, t.ex. oanvänd artikel, plombering, 3 dagar, 30 dagar, etc.
3) Vid fel på vara har man rätt till: Returnera vara och få ny vara, returnera vara och få pengar tillbaka, behålla varan och få ersättning för felaktigheten, få varan reparerad.
4) Med fel avses att produkten inte håller utlovad funktionalitet, det behöver t.ex. inte betyda att den nyinköpta Videon är död. Om försäljaren lovat att videon har Show-View funkiton och du kommer hem och upptäcker att videon inte har show-view så är detta ett fel på varan, och du har full rätt att reklamera och lämna tillbaka även om butiken inte har öppet köp eller hänvisar till bruten förpackning. Man måste alltså hålla isär det frivilliga åtagandet "öppet köp" från den tvingande "konsumentköplagen" och uttrycket "fel på vara". Samma sak gäller för t.ex. CD-skivor. Om en skiva inte håller utlovad funktionalitet har man rätt att reklamera. Om en butik t.ex. kräver plombering för byte av vara och du brutit polmberingen och upptäcker sedan att vara på något sätt är felaktig, t.ex. innehåller 12 istället för 14 låtar så har du full rätt att lämna tillbaka varan, oavsett vad butiken säger om plombering och bruten förpackning.

Vad gäller detta fall så har jag varken sett beskriningen av filmen eller filmen, men är det så att kunden fått en beskning och filmen inte håller utlovad beskrivning så har han full rätt att reklamera varan, med det inte sagt att han har rätt att vara otrevlig eller ställa orimliga krav.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-07, 09:28 #9
nicces avatar
nicce nicce är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 141
nicce nicce är inte uppkopplad
Medlem
nicces avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 141
I detta fall har "tyvärr" kunden rätt. Precis som robertsson skriver.
Du har in din tur rätt att reklamera filmen mot producenten.

Amerikanska bolag "brukar" frånskriva sig skyldigheter lite snyggt i sina avtal, tyvärr kan vi inte göra det i svedala.
nicce är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-07, 09:59 #10
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 682
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Storens avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 682
Ja, det stämmer att en reklamation kan bero på felaktig information. Samtidigt är det ju en definitionsfråga om du beskriver filmen på ett sätt som får kunden att förvänta sig något annat (?). Vad/vems är felet då? Sedan kan man själv också fundera över varför kunden öppnade filemn då han borde läst på filmens baksida, som ju bör ge korrekt information, och möjligheten för honom att reklamera den innan han använder den.

Att han direkt hänvisar till specifika paragrafer får mig att tänka att han vet sin skuld, för att han kanske kopierat filmen..

Hade själv en kund som direkt hänvisade till paragrafer och hotade med KO. Jag svarade som du att kundservice är prioritet hos oss och frågade varför han direkt "tar strid"?.. Grejjen till reklamationen var också infobrist... Jag gick med på att ta tillbaka produkterna mot att han stod för returfrakten samt 20% av priset. I vissa fall har du faktiskt rätt att behålla 20% av värdet för hanteringskostnader...
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017