Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Så ska Internet bli barnsligare

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-09-08, 17:29 #1
crona crona är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 281
crona crona är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 281
Citat:
Europaparlamentet i Strasbourg vill skapa en ".kid" som domännamn på internet.
Det verkar ploppa upp nya domänändelser varje månad nuförtiden. Läs mer på Aftonbladet
här.
crona är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-09, 16:13 #2
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Citat:
Originally posted by crona@Sep 8 2005, 17:29
Det verkar ploppa upp nya domänändelser varje månad nuförtiden.
I detta fallet tror jag denna domän kan göra nytta! Det är en bra ide som hjälper föräldrar som känner sig för okunniga för att låta barnen surfa fritt.

Dessutom finns det i mina ögon en väldigt stor chans att den "oberoende myndighet" som skall hålla ett öga på detta. Verkligen lyckas skapa ett bättre miljö för barn på nätet!

Bra, det finns en hel del på nätet som barn inte bör exponeras för under sin uppväxt! Med samtidigt hur mycket som helst som de inte bör missa!

Thomas
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-09, 17:37 #3
Bengts avatar
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 667
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
Bengts avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 667
Det är ju verkligen en bra tanke. Men... kommer denna "oberoende myndighet" att klara av uppgiften? Det kommer att kräva mycket stora resurser. Intrångsförsöken från avskummet på nätet kommer att vara stora och konstanta. Bara att hålla ett forum (av WN:s storlek t.ex.) helt rent är ett stort jobb. Nu handlar det om en världsomspännande tld som ska modereras, puh! Dock är det definitivt värt ett försök. Jag kan gärna tänka mig att hjälpa till med det jobbet, men behöver nog lite ersättning för förlorad inkomst i så fall. Det behöver nog alla i den mycket stora skara människor som kommer att gå åt för att hålla .kid garanterat helt ren. Därmed kommer det alltså att kosta pengar, och inte lite heller. Att tänka sig att det ska fungera ideellt är galet. Se bara på DMOZ som saknar redaktörer i de flesta kategorier. Det funkar inte idag med att förlita sig på ideella arbetare. Vad jag vill säga är alltså: Kommer det verkligen att släppas till nog med ekonomiska resurser för att ro denna mycket fina idé i hamn?

/Bengt
Bengt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-09, 17:47 #4
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Citat:
Originally posted by Bengt@Sep 9 2005, 17:37
Men... kommer denna "oberoende myndighet" att klara av uppgiften? Det kommer att kräva mycket stora resurser.
Vill förtydliga lite, metoden som jag tror gäller är att lägga ansvaret på de som ansöker om en domän under tld'n. Låt säga att man bara tar in runt 1000 domäner är ju målet uppnåt. Barnen kan ju öva lite på typ disney.kid och andra projekt som har en stark kvalitetskontroll ...

Citat:
Intrångsförsöken från avskummet på nätet
Historiskt sett är nog den risken rätt lite, rätta mej om jag har fel. Jag är ganska övertygad om att problemet att barn hamnar på fel siter är mestadels att sökmotorerna inte cencurerar. Och inte ont menande webmaster får minderårig trafik när myndiga är målgruppen.

Thomas
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-09, 17:51 #5
zpD zpD är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 334
zpD zpD är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 334
Bra inititiativ!
För att slå ihop Thomas och Bengts svar till en enda fråga.
Kommer man ha resurser att hantera tld:n ordentigt eller kommer .kid missa 99.9999% av alla bra sidor?
Kanske är det enklare att lägga ut porr och annat som inte hör hemma på en barns skärm på .xxx och på så vis få dom andra domänerna barnsäkra?

[edit] meddelandet skrevs innan thomas 2:a[/edit]
zpD är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-09, 17:59 #6
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Citat:
Originally posted by AndersE@Sep 9 2005, 17:51
Kommer man ha resurser att hantera tld:n ordentigt eller kommer .kid missa 99.9999% av alla bra sidor?
Om det bara så finns en site under tld .kid vet man ju som förälder att man delar ansvaret med proffs. Jag menar 1 site är bättre än 0.

Mitt internet består av max 30 siter jag besöker dagligen, ett barn bör kunna öva och roa sig på en mindre mängd utvalda tjänster. Vill man nå målgruppen får man vara beredd att spendera samt visa att man har en solid tjänst.

En grupp människor med kunskap i ämnet bör enkelt kunna hantera dessa ansökningar och godkänna rätt aktörer.

Sämre än nu kan det ju inte bli så att säga, nu läggs ju allt ansvar på föräldern. Och hur gör man då när man inte själv har varken kunskap eller pengar att sätta sig in i problemet.

Kortfattat kan man säga att det finns 1 miljon barn som gillar/gillade Britney Spears musik. Hur många miljoner pojkar/män gillar andra talanger kvinnan har och vad ger en sökning på internet? BritneySpears.kid kan ju du fungera som den officiella tjänsten som skivbolaget kan ansöka om.

Angående pengar så är jag övertygad om att pengar inte är några problem. Om det skulle kosta $10 000 000 att bara ansöka om en domän lär det finnas 1000 tals seriösa aktörer som utan att ens fundera ansöker rakt av. Nu kan man ju inte göra så, men pengar att finansiera detta är jag övertygad om att det finns. Om exempelvis Amazon hade en site kopplad till barnboksavdelning på amazon.kid, torde ju Barnes & Noble inte vara sena med att betala miljoner dollar för bn.kid om dom var tvugna.

Thomas
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-10, 15:57 #7
Macckes avatar
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 1 857
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP
Macckes avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 1 857
usch, tycker det verkar jobbigt med alla nya TLD's som ploppar upp, med avseende på att det är svårt att överblicka, hålla reda på mm
Maccke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-11, 19:22 #8
abrakadabrafems avatar
abrakadabrafem abrakadabrafem är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 206
abrakadabrafem abrakadabrafem är inte uppkopplad
Medlem
abrakadabrafems avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 206
Det är ju ingen som kommer använda sådana adresser... blir så trött på det. Det kommer ta en evighet att vänja folk vid en sådan ändelse.
abrakadabrafem är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-14, 12:24 #9
minimunk minimunk är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 24
minimunk minimunk är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 24
Citat:
Originally posted by abrakadabrafem@Sep 11 2005, 19:22
Det är ju ingen som kommer använda sådana adresser... blir så trött på det. Det kommer ta en evighet att vänja folk vid en sådan ändelse.
Som förälder så nappar man nog ganska snabbt på en sådan ide.

Så ofantligt stora resurser kan väll ändå inte behövas, det mesta går ju att lösa med teknik som söker efter "förbjudna" ord och liknande. Och att en människa sitter och tittar igenom en sida om den verkar olämplig efter att roboten har hittat något dåligt ord. Hur snabbt ser man inte egentligen om en sida verkar vara något olämpligt. Det räcker att man tittar i några sekunder, sen kan man gå vidare och titta på nästa sida.
minimunk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017