Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Backup-lösningar

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-01-04, 09:56 #11
Vatos Locoss avatar
Vatos Locos Vatos Locos är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 145
Vatos Locos Vatos Locos är inte uppkopplad
Medlem
Vatos Locoss avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 145
Sist jag nyttjade deras tjänst så låg kostnden på runt 30' SEK i månaden, då var det fördelat på X öre/MB samt en fast kostnad för Vytal Vault samt att vi hade en annan tjänst där de vid olika tillfällen gick in och testade backuperna.
Bolaget som jag då arbetade på var inom kreditbranschen och hade flera miljarder i omsättning och de ansåg det vara värt dessa kronor i varje månad.
Tidigare så hade de haft en HP bandstation samt band som byttes varje dag samt att det en gång i veckan gjordes komplett backup som sedan lades i ett bankfack.
Detta var totalt värdelöst, eftersom det tog en massa tid att fixa med band m.m.

Sedan så är Sungard ett väldigt stort företag, så även om det skulle bli ett krig så var det sammanlänkat med andra länder, så datan var trygg oavsett vad som hände.
Så vi kom fram till i ledningen att detta var ett bra alternativ, eftersom jag vågar inte tänka på allt arbete som skulle till om våra servrar med affärssystem, e-post m.m. skulle ha pajat. Vid ett tillfälle så pajade en AC-anläggning och slog ut en server för oss eftersom den höll på att drukna i vatten, det enda som vi gjorde var att ringa GuardianIT och be dem köra över en raidad server till oss och under tiden så mappade vi över systemet på en annan server. Vi låg nere i kanske 10 minuter.
Även när det gäller band så är jag skeptisk, de band som finns på marknaden är inte tillräckligt tillförlitliga.
Självklart så finns det liknande företag som håller på, men jag skulle nog betala lite extra för att de har de resurser och erfarenheter som krävs för att kunna tillhandahålla en god service. Det finns oftast en anledning till att bättre lösningar är lite dyrare eftersom dessa företag ser till helheten.
Vatos Locos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-04, 13:34 #12
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Det finns ju givetvis också en säkerhetsaspekt att ta i beaktande. Om företagets interna data transporteras över internet finns en möjlighet att informationen hamnar i fel händer. Även om data är krypterad finnas alltid en risk; även om den förmodligen är försvinnande liten i normalfallet.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-04, 16:00 #13
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Man måste se det till behovet, banker och liknande behöver kanske det men mindre företag finns det många liknande företag som är billigare och fungerar säkert minst lika bra för behovet dom behöver.

Självklart är det alltid en risk att skicka data över internet krypterad eller okrypterad lika väl som det är risk att köra det i företagets nätverk.

Men även annan backup hantering som till band kan bli stulna etc.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017