Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Backup-lösningar

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-12-13, 13:15 #1
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 047
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 047
Den här tråden kanske passar bättre under en annan rubrik, men jag tror att webbhotell även innefattar den här tjänsten.

Vad bör man tänka på när man ska göra en backup av ett företags data? I mitt fall handlar det om relativt små mängder data, kanske max 500 MB med dagliga förändringar på mindre än 10 MB. Men det är fortfarande aktuellt med en extern backup då informationen är av sådan art att det skulle innebära ekonomiska förluster (5-siffriga belopp), om t.ex. en brand eller stöld uppstod.

Jag har kollat runt lite efter backup-lösningar och det finns flera prisvärda alternativ. Men frågan är vad mer specifikt jag bör fråga efter? Är det Backup:er av backup:en? Serverhallens säkerhet? Automatisk eller manuell överföring osv.

Tacksam för all information.
1337pm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-13, 13:39 #2
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Decibels avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Finns inte så mycket att tänka på egentligen

- Hur frekvent
- Vilken typ av backup (fullständig eller inkrimentiell (förändrade filer))

Backup av backupen är sällsynt, är väl mest mail och mysql som backas på det viset nån gång i veckan, är lite olika hur säkerhetsstrategin i företaget ser ut.
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-03, 19:17 #3
Normans avatar
Norman Norman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 589
Norman Norman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Normans avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 589
Citat:
Originally posted by Decibel@Dec 13 2005, 14:39
Finns inte så mycket att tänka på egentligen

- Hur frekvent
- Vilken typ av backup (fullständig eller inkrimentiell (förändrade filer))

Backup av backupen är sällsynt, är väl mest mail och mysql som backas på det viset nån gång i veckan, är lite olika hur säkerhetsstrategin i företaget ser ut.
Att rekommendera: Inkrementell, annars blir backuper dyra.
Sen kör ni en fullständig backup någon gång per vecka eller månad.
Det händer nämligen att backuper blir fel på inkrementella. Då kanske man inte märker det förrens långt efteråt.

Sen bör ni åtminstone göra en "offsite" backup, dvs. Om ni vill vara ännu mer säkerhetsmedvetna.
Norman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-03, 19:38 #4
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
Citat:
Originally posted by Norman@Jan 3 2006, 20:17
Det händer nämligen att backuper blir fel på inkrementella. Då kanske man inte märker det förrens långt efteråt.
Oavsett hur man väljer att ta backup så är det viktigt att man med jämna mellanrum kontrollerar backupen, för att se så att allt står rätt till. En liten och enkel kontroll kan bespara många timmar av jämmer och elände. Det går aldrig att vara för noggrann med backuphanteringen.
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-03, 19:42 #5
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Beror på hur man kör backup, gillar köra fullstängiga dagligen på viktiga saker.

Dock kör man det på band kan det bli svindyrt, men blir billigare köra över allt på diskar över någon NAS eller liknande och sedan veckovis/månadsvis banda av flera dagars backup som ligger på NAS:en.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-03, 19:54 #6
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
Citat:
Originally posted by patrikweb@Jan 3 2006, 20:42
Beror på hur man kör backup, gillar köra fullstängiga dagligen på viktiga saker.
Mm, fullständiga backuper är givetvis att föredra. Om datamängden inte är så pass stor.
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-03, 19:59 #7
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Finns 400GB diskar, och diskar är billiga så man kan lika väl använda diskar som "band" till en billigare kostnad.

Och inte många kunder använder speciel stor del av sitt köpta utrymme, men självklart blir det många 100GB om man nu ska spara dagliga backuper någon månad men känns lite onödigt spara dagliga så länge.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-03, 22:01 #8
Vatos Locoss avatar
Vatos Locos Vatos Locos är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 145
Vatos Locos Vatos Locos är inte uppkopplad
Medlem
Vatos Locoss avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 145
Citat:
Originally posted by 1337pm@Dec 13 2005, 14:15
Den här tråden kanske passar bättre under en annan rubrik, men jag tror att webbhotell även innefattar den här tjänsten.
Vad bör man tänka på när man ska göra en backup av ett företags data? I mitt fall handlar det om relativt små mängder data, kanske max 500 MB med dagliga förändringar på mindre än 10 MB. Men det är fortfarande aktuellt med en extern backup då informationen är av sådan art att det skulle innebära ekonomiska förluster (5-siffriga belopp), om t.ex. en brand eller stöld uppstod.
Jag har kollat runt lite efter backup-lösningar och det finns flera prisvärda alternativ. Men frågan är vad mer specifikt jag bör fråga efter? Är det Backup:er av backup:en? Serverhallens säkerhet? Automatisk eller manuell överföring osv.
Tacksam för all information.
I de företag som jag har varit IT-chef för så har jag använt följande tjänster
http://www.availability.sungard.com/Sverige/Tjanster/ de hette dock GuardianIT tidigare och de kan jag garantera är bra att göra med.
Vi hade bl.a. tjänsten Vytal Vault och det fungerade klockrent, så den kan jag gott rekommendera, tror inte att de är billigast men du kommer inte att bli missnöjd.

Får du dessutom komma och hälsa på i deras serverhall så kan jag garantera att det är mycket porr för itnördar Du kan PM:a så ska jag se om jag hittar några visitkort därifrån eller om du vill ha mera information, känner till en hel del då jag sedan tidigare har haft med dem att göra under flera års tid.
Vatos Locos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-03, 22:09 #9
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Finns massa sådana företag, men om du vill ha remote backup och när det gäller så lite data kan du nästan köpa tjänsten av olika företag billigt för vara helt på den säkra sidan.

SunGard är säkert riktigt bra fast låter dyrt hos dom om du endast ska ha så liten mängd som runt 1GB.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-03, 22:52 #10
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Visst finns det mängder av aktörer. InterXion nämnde en intressant, men aningen dyr lösning för backup till andra länder.

Att ta backup till band eller extern hårddisk och ta med hem räcker förmodligen alldeles utmärkt för mindre företag.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017