Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Research

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-04-09, 14:03 #1
Ben Ben är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 146
Ben Ben är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 146
Hur många är det som driver en butik på nätet och lever på det. (1-mans butik)

Jag är arbetslös sedan en tid tillbaka och har funderat mer och mer på att starta en butik på webben, jag har sett era arbeten/butiker och låtit mig inspireras och kommer med stor sannolikhet att genomföra mitt projekt. Men jag vet också att en webb-butik inte blir lönsam med en vanlig snål budget den första tiden. Min enda möjlighet till detta projekt är att få ett så kallad starta-eget-bidrag av AF, som maximalt kan ges i 12 månader.

Som arbetslös har man tydligen inga eller väldigt små möjligheter att tjäna några som helst extra inkomster på sidan om sin arbetslöshet, även om tanken är att så småningom livnära sig på verksamheten

Någon här borde rimligtvis ha ett starta-eget-bidrag från ArbetsFörmedlingen.
Hur går det för er, ser ni någon möjlighet att överleva den första tiden.
Är det möjligt att starta en butik på nätet på detta sätt.
Och om ni överlevt eller inte, vad var era kunskaper om webb-butiker, annonserings-kunskap, optimera-sidan-för-sökmotorer-kunskap, mm, mm. I början av er kariär.

Vore glad om så många som möjligt svarade. Även lite kunskap/erfarenhet är till glädje. :lol:

MvH: Ben

PS. Ja! Jag vet att en liknade tråd finns, om att leva på vad nätet ger. Men jag vill ha andra synvinklar om ämnet. Jag har även en liknade tråd hos osCforum.se
Ben är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-09, 17:20 #2
PKazes avatar
PKaze PKaze är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 287
PKaze PKaze är inte uppkopplad
Medlem
PKazes avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 287
Jag tror inte du ska titta så mycket på hur det har gått för andra. Titta på dina egna chanser istället. Om det har gått bra eller dåligt för några andra är väl egentligen oväsentligt så länge som du inte tänker kopiera deras koncept rakt av.

Istället handlar det om det här:

* Har du något som ingen annan erbjuder?

* Varför ska kunderna handla ifrån dig istället för av andra (om du svarade nej på föreg. fråga)?


När det gäller ekonomin är det bara att räkna baklänges för att se hur mkt du måste sälja. Om vi säger att du vill "få ut" 10.000 kr/månad gäller följande:

* Med skatter och egenavgifter måste du dra in ca 20.000 kr/månad till firman.

* Sedan har du ju säkert några utgifter i firman, dator, bredband, telefon, porto, m.m. Vi säger att det går på 2.000 kr/mån. Totalt 22.000 kr/mån är vi uppe i nu.

* Försäljningen då så. Säljer du tjänster där hela intäkten är vinst, räcker det ju om du säljer för 22.000 kr/mån. Säljer du varor där du har 50% marginal måste du sälja för 44.000 kr/mån. Skulle du bara kunna lägga på 10% i marginal så måste du sälja för 220.000 kr/månad.

* Sedan kommer frågeställningen. Vad ska jag sälja? Vad kan jag räkna med att ha för marginal på produkterna? Kommer den förväntade försäljningen att bli så hög så det räcker till lön?

Det är lätt att tänka att man ska "kriga" med priset när man startar - och visst, det är ett rätt så säkert knep för att stjäla kunder. Men någongång måste du höja priset till normal nivå för att få ut tillräcklig lön. Det är väldigt lätt att tänka som så att jag kommer att kunna sälja för 100.000 kr per månad, det har jag kollat upp. Men har du bara 10% marginal då så räcker det bara till ett eget uttag på 5.000 kr/månad.

I det här exemplet har jag räknat exklusive moms.

Vet inte om du blir något klokare på det här, men en liten slutsats kan väl vara att om du tänker sälja tjänster behöver du inte tillnärmelsevis lika stor försäljning som om du tänker sälja t.ex. datadelar.

/Peter
PKaze är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-09, 17:44 #3
Ben Ben är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 146
Ben Ben är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 146
Tack Peter
jag är helt med på den mattematik du radar upp.
Vad jag söker är vart jag ska sätta ribban/risktagandet. Jag kanske inte har formulerat mig rätt, men alla inlägg inklusiv ditt har alltid sitt värde + momsen :-)
Ben är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-09, 21:18 #4
Bengts avatar
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 667
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
Bengts avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 667
Citat:
Originally posted by Ben@Apr 9 2005, 13:03
Min enda möjlighet till detta projekt är att få ett så kallad starta-eget-bidrag av AF, som maximalt kan ges i 12 månader.
Någon här borde rimligtvis ha ett starta-eget-bidrag från ArbetsFörmedlingen.
Lite allmänt kan jag kanske tillföra. Jag går just nu en starta-eget-utbildning i arbetsförmedlingens regi som ska kvalificera till starta-eget-bidrag. Vi är i slutfasen nu. I min region är det nästan bara de som går en starta-eget-utbildning som sedan får bidraget, och inte heller alla som har gått utbildningen får bidrag. Utbildningen är mycket bra och jag rekommenderar att man går en sån, det har man nog igen i längden. Starta-eget-bidragets längd är nu, enligt alla uppgifter jag har från de som ger ut bidraget, maximalt sex månader och en prövning sker redan efter tre månader. Det stora orosmomentet just nu är om AF får mer pengar till starta-eget-bidrag, annars är just de pengarna slut. Hela AMS är ju fullständigt fyrkantigt (om det var någon som inte redan visste det). Det finns ingen logik, ingen långsiktig planering, det kan bli precis hur dumt som helst för att det för tillfället inte finns pengar i en viss penningpåse inom AMS.
Det gäller att ha kunskap för att lyckas långsiktigt, så mycket har jag förstått. En entreprenörsutbildning, typ starta-eget-utbildning, ger vissa kunskaper. Sen gäller det i ditt fall att ha ytterligare två goda kunskaper. Du måste kunna detta med webshop-uppbyggnad och drift och du måste absolut kunna de varor du ska sälja mycket bra. Visst, har du massor av pengar att investera kan det räcka med ytligare kunskaper och anställda experter.
Bengt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-10, 02:05 #5
andla andla är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 723
andla andla är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 723
Hej Ben!
Jag är lite som du men kanske inte lika optimistisk vad gäller att ha en ide och köra 100% på den. Vad du får räkna med är att det kommer ta lång tid och att det är många som har samma ambitioner. En bra taktik är nog att ha många ideér istället för en för att se vad besökarna gillar mest.

Jag såg någon som ställde en liknande fråga i ett utländskt forum varvid det faktiskt var flera som svarade och det hela blev ett inlägg med många svar. Nästa alla som svarade levde på att sälja e-böcker. Fast detta gäller då utländsk marknad och där fungerar en nischad idé mycke bättre. Varför? För att det ger knappt några google sökningar på nischade ämnen i Svergie. Detta är lätt att kolla upp i overtures verktyg över sökning per månad.
Slutsatsen av det tror jag är att du måste annonsera mycket för att skapa en marknad och efter kanske 10 år så ger det något att ha en bra position på google.
Så resonerar jag.
andla är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-10, 09:16 #6
Tomas B Tomas B är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 331
Tomas B Tomas B är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 331
Hej Ben.. Om du är ute efter att "leva" på nätet så glöm sverige och e butik till att börja med.. alldeles för små marginaler..

De flesta misstagen jag ser när jag ska hjälp nybörjare är att de sätter ribban alldeles för högt i början, du behöver inte lära dig hur du ska drar in 50.000 per mån från IM. Det du ska sikta in dig på är att dra in kanske 5.000 per månad ... om du klarar det så kan du med små justeringar också dra in 50.000 per månad inom 1-2 år..

En annan sak är att de inte sköter online företaget som ett "riktigt" företag, de tror att om en annons inte levererar 50.000 kr idag så är det kört.. Oavsett vilket företag du har så måste du annonsera mycket för att skapa en marknad och vara medveten om att det kommer att kosta antingen pengar eller tid..

Har följt och hjälpt ett antal "elever" under ett par år och flertalet av dem började
med endast $100 - $200 och är nu uppe i 6 siffriga belopp per månad i branscher som: mat recept, bil vaxer, autograf handel, hem gjorda saker mm mm.. Om du har begränsade medel så gå inte in i den vanliga IM branschen utan försök att nischa dig då det inte är lika många som håller på med samma sak samt så är det billigare att annonsera..

Några snabba tips på vägen:

- Glöm en webshop med 100 olika artiklar till att börja med..
- Nischa dig.
- Kolla så att du har andra annonsörer som krigar i ditt område samt att det är mellan 35.000 - 100.000 sökningar/mån (absolut inte mer) i din nische.
- Sälj din egen produkt, varför ska du sikta på 10% när du kan få 100% ..
- Starta inte i Sverige, det är usa och canada som gäller i första hand..
- Lär dig mer om marknadsföring..

... and the list goes on...

/ Tomas
Tomas B är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-10, 16:30 #7
Ben Ben är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 146
Ben Ben är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 146
Citat:
Starta-eget-bidragets längd är nu, enligt alla uppgifter jag har från de som ger ut bidraget, maximalt sex månader och en prövning sker redan efter tre månader.
Hej Bengt! (Den välsignade)
Jag vart lite bekymrad över dit inlägg och har hört mig för lite.
Jag gick i en starta-eget-kurs, en lite snabbare variant på 4 dagar för ca: 1.5 år sedan, då var det solklart med bidraget 6 månader, behövde man en förlängning så var det inga större problem. Men det var då det.
Eftersom det är helg och ingen på AF är anträffbar så pratade jag med en som har bidraget. Han har kört i 6 månader nu och begärde en förlängning av bidraget för några dagar sedan men fick till svar -att det var minsann ingen lätt sak nu inte

Jag har tidigare uppfattat AF på ett liknade sätt som du gör, och jag gör det fortfarande :-) Jag har många exempel, men inget jag kommer att ta upp här. Det är hursomhelst bra att man kan haka på i bland när dom har sina "erbjudanden"



Citat:
Nästa alla som svarade levde på att sälja e-böcker.
Hejsan Andla
Det var faktiskt mitt första försök för länge sedan (har förträngt när) Jag försökte att kränga e-böcker om hur man tjänar pengar. Ironiskt :lol: Men då var man helt grön.






Citat:
Hej Ben.. Om du är ute efter att "leva" på nätet så glöm sverige och e butik till att börja med.. alldeles för små marginaler..
Tomas verkar vara en sån här som sitter i hammocken med en bärbar och bara gottar sig på vad affärerna ger :lol:
Jag försökte tidigare med att sälja e-böcker på den internationella marknaden. Visst gick det, men AJ vad jag brände mig. Det var, tyckte jag då, ett enormt tempo. All säljbrev och skrifter som skruvade upp tempot mer och mer mm, mm. men den tiden gav mig enormt mycket så nu när man är "återställd" så kanske man ska kika på ämnet en gång till :unsure:

Har du tipps, förslag idéer, länkar och dylikt får du gärna pm:a mig!


MvH: Bengt
Ben är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-10, 17:47 #8
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Citat:
Originally posted by tomas@Apr 10 2005, 09:16
Hej Ben.. Om du är ute efter att "leva" på nätet så glöm sverige och e butik till att börja med.. alldeles för små marginaler..
Tycker detta är en ganska (nu underdrev jag) grov generalisering.

Allting handlar om att jobba med något man tror på och brinner för. Att skriva ebooks om viktnedgång eller multi-level-marketing schemes funkar väl för de som är dumma nog att tro på sånt skit.

Butik fungerar om man väljer rätt bransch och säljer på rätt sätt.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-10, 17:48 #9
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Kan ju vara värt att nämna att det är typ #1 i alla MLM-böckers regelverk att man utger sig för att ha lyckats väldigt väldigt bra.

Som ett litet tips Ben.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-10, 18:47 #10
Ben Ben är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 146
Ben Ben är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 146
Tack för omtanken, Men jag tänker inte överge Planerna på en webbutik, det kommer förmodlingen att bli av.
Jag tror inte att tomas menar MLM, han går inte fram i den stilen.



Jag har sett många av butikerna som W N:s medlemmar har, och en del är bara i sin linda än.
Jag tror hårt på den Svenska e-handels marknaden och "dom" som startar en butik I dag har säkert ett övertag i morgon
Ben är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017