Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur ska en "Kravspecifikation" utformas?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-09-28, 22:22 #1
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Standard Hur ska en "Kravspecifikation" utformas?

Jag har sett många, många, många förfrågningar om att bygga IT-system här på WN och vad som slår migf är att nästan ingen, har ens en embryo till kravspecifikation.

NASA har gjort en undersökning bland sina projekt som visade att i de projekt där man satte av <5% av projektets totala budget för kravhantering så överskreds projektets totala kostnader budgeten med mellan 40% - 170%. I de projekt där man avsatte mellan 10% - 20% av budgeten till kravhantering så överskreds budgeten i snitt med ca 30%.

Därför tänkte jag bara helt kort presentera en stomme till en kravspecifikation. Det är 27 rubriker och man behöver ju bara fylla i det som är releveant, men låt rubrikerna vara kvar även om innehållet under dem är tomt, så syns det att man tänkt på frågan i alla fall.

Ref: http://www.volere.co.uk/auditing.htm

Gå in under templatesfliken på deras hemsida så hittar du fler mallar att jobba med, finns massor av godis för den intresserade.


PROJECT DRIVERS

1 - The purpose of the project
2 - Client, Customer, other stakeholders
3 – Users of The Product

PROJECT CONTRAINTS

4 - Mandated contraints
5 - Naming Conventions and Definitions
6 - Relevant Facts and Assumtions

FUNCTIONAL REQUIREMENTS

7 - The Scope of the Work
8 - The Scope of the Product
9 - Functional and Data Requirements

NON-FUNCTIONAL REQUIREMENTS

10 - Look and Feel Requirements
11 - Usability Requirements
12 - Performance Requirements
13 - Operational Requirements
14 – Maintainability Requirements
15 - Security Requirements
16 – Cultural and Political Requirements
17 - Legal Requirements

PROJECT ISSUES

18 – Open Issues
19 - Off-the-Shelf Solutions
20 – New Problems
21 - Tasks
22 – Cutover
23 – Risks
24 – Costs
25 - User Documentation and Training
26 – Waiting Room
27 – Ideas for Solutions
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-28, 23:56 #2
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Framför allt punkterna 1, 2, och 3 glöms bort allt för ofta. Jag har märkt att om jag anlitar kompetent folk, samtidigt som jag i detalj specificerar syftet med projektet, så behöver jag sällan gå in på detaljer i de övriga punkterna.

Jag anser att listan är bra. Men jag ifrågasätter om ett webbprojekt verkligen kräver samma typ av detaljerade kravspecifikation som en resa till månen gör
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-29, 00:53 #3
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Detaljeringsgraden anpassar man ju från projekt till projekt, det här är bara en generell mall som jag tror kan hjälpa många som är osäkra vad en kravspecifikation bör och ska innehålla. Kanke hjälper det någon att få bättre ordning på sitt projekt så det i slutändan kostar mindre, enligt NASAs analys.

Nu ska jag också säga att denna lista med rubriker till kravspecifikation i sig inte har ett dugg med NASA att göra, att jag tog upp NASA var för att jag hittade statistikuppgifterna på en helt annan sajt och tyckte det belyser vad jag själv har upplevt i många projekt; att bristande kravhantering fördyrar projektet något alldeles enormt, vilket NASAs rapport bekräftar med konkreta siffror.

Ursprungsförfattanra till mallen rekommenderar att man alltid gör de första 8 punkterna, för de är mest kritiska för att nå framgång i sin produktutveckling.

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-09-29 klockan 00:57
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-29, 10:59 #4
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Bra tråd
Detta med kravspecar är svåra grejer och viktiga.

Skulle apropå nasa och det Gustav sa, vara lite intressant att veta hur lång kravspecen är för ett genomsnittligt projekt där. Jag hörde tex i projektet med spirit och opportunity, att ingen på nasa kunde förklara hur hela rovern fungerade, långt därifrån. Så komplext projekt.
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-02, 23:13 #5
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Ja, kravspecifikationer är ett underutnyttjat verktyg för att få framgångsrika projekt.

Jag har aldrig i hela mitt liv sett en överarbetat kravspec, men motsatsen är mer regel än undantag.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-03, 05:19 #6
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Hittade ytterligare en mall för kravspecifikation på svenska som dessutom är mer inriktad på webbprojekt (tyvärr minns jag inte källan, jo just det det är http://www.kravspecifikation.se ):

Kod:
Kravspecifikationsmall, kommentarer:

Kravspecen tas fram av beställaren, producenten eller av beställare och producent i samråd.

Vanligt är att man delar upp kravspecen i icke-funktionella och funktionella krav. Jag valde i vår mall att försöka följa de diskussioner vi haft. Jag har vidare försökt göra mallen med tankte på just webbprojekt. IT-projekt ställer något andra krav. 

En hållregel är: man specificerar inte hur problemen ska lösas. Man specificerar vad lösningen ska kunna göra, vilka krav man ställer på den. 

Jag har gjort dispositionen såhär:
1. Börja med att ge en läsanvisning till dokumentet. 
2. Gör sedan en kort beskrivning till vad som ligger till grund för projektet, vilka problem skall lösas och varför/vad syftet är med själva projektet, varför vi vill ha produktionen gjord. [Varför?]
3. Beskriv sedan den tänkta användaren för produktionen. [Vem?] 
4-5. Specificera sedan, utfirån användarsituationen och projektets avgränsningar, våra krav på produktionens funktionalitet och prestanda. [Vad?]. 
6. Specificera sedan de ev. krav vi har, som rör arbetsprocesserna. [Hur?] 
7-8. Avsluta med leveransvillkor och bilagor

Innehållsförteckning:
Kod:
Kravspecifikationsmall, kommentarer:	1
1 Om dokumentet	5
1.1 Förkortningar, ordförklaringar	5
2 Bakgrund	5
2.1 Organisationen	5
2.1.1 Projektgrupp	5
2.2 Produktionen	5
2.2.1 Mål	5
2.2.2 Syften	5
2.2.3 Tidsplan	5
3 Användaren	5
3.1 Vanliga användare	5
3.1.1 Målgrupp	5
3.1.2 Användarsituation	6
3.1.3 Användardator	6
3.2 Administrativa användare	6
3.3 Språk	6
4 Krav på teknik	6
4.1 Befintligt system/Befintlig lösning	6
4.2 Planerat system/Planerad lösning	6
4.2.1 Säkerhetsaspekter	7
4.2.2 Servermiljö	7
4.2.3 Databashanteringssystem	7
4.2.4 Maskinvara 	7
4.2.5 Konvertering	7
4.2.6 Licenser	7
4.3 Utvecklarmiljö	7
5 Krav på innehåll och design	7
5.1 Budskap och tonalitet	7
5.2 Yttre design	7
5.2.1 Layout	8
5.2.2 Navigation 	8
5.2.3 Menyer	8
5.2.4 Knappar	8
5.2.5 Inmatning	8
5.2.6 Återkoppling	8
5.3 Inre design	8
5.3.1 Sökkriterier	8
5.3.2 Nivåer	8
5.4 Indata	8
5.5 Utdata	8
6 Krav på arbetsmetoder	8
6.1 Dokumentation	9
6.2 Testning	9
6.3 Förvaltning och vidareutveckling 	9
6.3.1 Mallar	9
6.3.2 Uppdatering	9
7 Leverans	9
7.1 Leveransvillkor	9
7.2 Support	9
7.3 Garantitid	9
8 Bilagor	9
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-03, 06:31 #7
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Exempel på en kund som behöver en kravspecifikation på ett system:

Lisa Svensson är utbildad frisörska och hos har en frisersalong "Lisas Klippotek".

Det har gått riktigt bra för Lisa så hon har nu tre lokaler på olika platser i stan där hon och hennes 17 anställda klipper folk i parti och minut. Varje klippotek har mellan 4 och 8 "stolar". Idag använder hon ett system där varje "stol" har en egen pappersalmanacka där hon kan notera bokningar. Hon noterar namn och telefonnummer på varje kund när de bokar en tid. Hon kan boka en kund per stol vare timme.

Lisas problem är att hon inte har någon överblick över hur beläggningen ser ut i de olika klippoteken så resurserna utnyttjas inte fullt ut. hon vill dessutom att stamkunderna ska kunna få ett eget login på en webbsida där de kan gå in och själva boka upp en tid.

Lisa kan inget alls om IT men har hört att en webbsida ka man ha om man har företag idag, så lisa vil lha en webbapplikation där hon kan lägga upp nya klippotek när hennes framgångsrika företag växer ännu mer.

Lisa vill dessutom att hennes personal ska kunna gå in och administrera bokningar när kunderna ringer in en tidsbokning. Hon vill dessutom att personalen ska gå in i systemet och ange när de tar emot drop-in-kunder om de har en ledig stol just då, så det inte riskerar att bli dubbelbokningar.

Lisa har stort förtroende för de flesta anställda men hon vill ändå att det ska finnas lita olika rättigheter för vad de får göra. Hon vill själv ha behörighet att lägga upp och administrera nya klippotek samt kapacitet av antal stolar och vilka stolar som är tillgängliga för bokning. detta vill hon styra själv.

Vissa anställda ska ha tillgång till att kunna boka och avboka tider, men bara för det klippotek där de jobbar, varje klippotek har ett eget telefonnummer som kunderna ringer till.

Men det finns några anställda som är nyanställda och som Lisa inte riktigt vågar släppa lös på egen hand i systemet. men de ska i alla fall kunna titta på alla bokningar.

Lisa ta betalt kontant så systemet behöver inte hantera något annat än just bokningarna och personalens och stamgästernas inloggning. Hela systemet ska fysiskt läggas på ett webbhotell. leverantören måste själv ta fram förslag på webbhotell, då Lisa inte kan något alls om IT.


Uppgift 1: Lisa vill i första hand ha hjälp med att ta fram en kravspecifikation som hon förstår och som inte innehåller en massa tekniskt mumbo-jumbo. Ta fram en kravspecifikation som beskriver ovan scenario och är ett tillräckligt bra underlag till en kravspecifikation så Lisa kan begära offert från några webbyråer och så hon själv förstår alla delar av kravspecifikationen utan några som helst tekniska kunskaper om IT-system.

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-10-03 klockan 06:41
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-03, 06:51 #8
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
kompletterande krav:

De kunder som själva bokar tider ska bara kunna boka tider som inte inträffat ännu och som är högst en månad i framtiden. Personalen ska kunna boka tider längre fram än en månad men int elängre fram än 3 månader, Lis asjälv sk akunna boka vilka tider som helst. Lis aska ska kunna styra hur långt framåt eler bakåt de olika behörighetsgrupperna ska kunna boka tider.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017