Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Min hemsida

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-06-09, 23:37 #41
DistansDatas avatar
DistansData DistansData är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 450
DistansData DistansData är inte uppkopplad
Flitig postare
DistansDatas avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 450
Jag tycker absolut inte att 2 000 skulle vara för dyrt för en e-handelslösning till skillnad från 30 000 tusen som trådskaparen betalade

Nu känner jag inte till just x-cart men jag är säker på att den saknar många anpassningar som just du skulle behöva saknas som standard i den, men jag tor nog att den lösningen är så mycket bättre än vad många andra kan erbjuda och som dom skulle ha tagit många ggr mer betalt för typ exklusive dot com och andra wannabees Hur utvecklingsbar den är har jag ingen aning om.

Problemet är ju med den som med osCommerce att du är lämnad själv med den och kan inte ringa någon och få hjälp med den, eller helt enkelt ringa och bolla lite idéer med dom och även få butiken modifierad för några hundra av dom, alltså ingen större skillnad mot osCommer, förutom då att dom ska ha betalt för den.

Men jag tor nog att det är en bra start om man vill starta en e-butik utan tvekan om man vill jobba med den själv Jag skulle ju själv antagligen kunna välja den hellre (om inte osCommerce fanns) än en dyr betallösning om den har alla funktioner som behövs. Varför betala 30 000 när du kan betala 2 000 för någonting som är mycket bättre en vad trådskaparen fick
DistansData är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-09, 23:57 #42
DistansDatas avatar
DistansData DistansData är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 450
DistansData DistansData är inte uppkopplad
Flitig postare
DistansDatas avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 450
Citat:
Originally posted by Wojt@Jun 9 2006, 22:58
Som sagt, vad gör du när osCommerce släpper en ny version som har en säkerhetsfix som är kritisk, eller helt enkelt förbättringar och du måste installera om 200 contribs / olika antal beroende på kund, eller alla som vill uppdatera?
Säkerhetsuppdateringar gör jag självklart gratis, men det är inte så att contribsen också skulle innehålla säkerhetshål, jag installerar aldrig hur många contribs som helst utan dom jag installerar upptaterar jag jag också om det mot all förmodan skulle visa sig att det fanns ett säkerhetshål i dom.

Dom flesta contribs som jag installerar är för administrationsdelen och som ska underlätta för butiksägaren, kunddelen i oscommerce innehåller redan som orginal allt som behövs, plus att om det behövs en specifik funktion så går det att installera, men dom funktionerna brukar oftas inte involvera grundprogrammet på så sätt att det skulle kunna skapa några säkerhetshål.

En viktig del i en e-butik är ju att det ska vara så enkelt som möjligt för kunderna, det ska aldrig vara tvekan om att kunden enkelt ska kunna handla i butiken. Jag har kunder som tidigare har haft skrämmande lösningar för sin e-butik som inte ens jag har fattat hur jag ska handla i den Det är alltså e-butiker som exklusive dot com har skapat.

Sen har jag många kunder som har hyrt en e-butik tidigare som har insett att det inte var ekonomiskt försvarbart att fortsätta med det för dom får ingenting för pengarna, men det är en annan fråga
DistansData är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-10, 02:13 #43
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Jag säger inte att alla kommersiella butiker är bra, långt ifrån. Vissa är sämre eller lika skit som osCommerce.

Det jag menar är att det finns mer kompetenta system där som inte kostar så mycket och man sparar tid och pengar på att sitta och modifiera om programvaran.

I vissa fall får man vad man betalar för, jag kan inte säga att osCommerce är kvalité på långa vägar. Absolut inte tekniskt sätt.

Därför har jag övergett den plattformen och hoppas andra också gör det. Sen är det upp till var och en hur mycket tid de vill lägga ner och hur effektivt de vill ha sitt arbete gjort.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-10, 07:07 #44
DistansDatas avatar
DistansData DistansData är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 450
DistansData DistansData är inte uppkopplad
Flitig postare
DistansDatas avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 450
Jag tog mig lite tid at testa butiken, viisst finns det en del funktioner som jag gillar som inte finns standard i osCommerce men som går att integrera. Du hade ju inte kunskapen att få in contribsen i oscommerce så jag förstår ditt val.

Det jag funderar på finns det några färdiga lösning för svenska betalmetoder som kreditkort och faturering hos företag, alltså inte egen faturering men t.ex Kreditors fakturera mig eller måste man anlita någon och betala för att dom programmerar den ?

Om jag skulle välja själv skulle jag hellre betala 2 000 till en konsult som anpassar osCommerce för mig, jag får extra funktioner för det och det finns svenska kreditkortslösningar och fakturahanteringar klara och gratis för osCommerce, jag skulle kunna ringa konsulten som byggde butiken och som ger fri support och då på svenska o.s.v

Men om osCommerce inte fanns och jag inte hade kunskaper så jag skulle absolut kunna välja en sån lösning hellre än exklusive dot com för jag skulle tjäna väldigt mycket på det
DistansData är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-10, 08:37 #45
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Citat:
Originally posted by DistansData@Jun 10 2006, 07:07
Du hade ju inte kunskapen att få in contribsen i oscommerce så jag förstår ditt val.
Jo kunskapen har jag allt. Men jag övergav osCommerce för att systemet i sig är skitkasst programmerat, generarar ofantligt mycket SQL-förfrågningar som är helt onödiga och att hålla på och patcha det i oändlighet tar tid för att få det skräddarsytt. Jag riktade mig mer mot andra användare som är tvugna att betala för att få sin tjänst genomförd.

Jag vet inte hur det ligger till med just den shoppen, men det finns även Cubecart.com som jag tror har svenska alternativ. Allt går ju att integrera, och har det skett en gång så är det billigare den andra. Sen har vissa som tex. dibs lagt ut sina contribs för nedladning till butikerna.

Virtuemart finns ju också.

Finns många alternativ som man kan lämna osCommerce för att få en bättre produkt.

Jag tycker inte osCommerce har något bra för massuppdatering osv, visst går det att pyssla med excel import/export men inte i gränssnittet. Finns ganska mycket som saknas faktiskt... orkar inte skriva hur mycket som skulle kunna förbättras för det blir en LÅNG lista!

Men jag förstår att du är väldigt såld på osCommerce när det innebär 0 kr i licenskostnader för dig.

Sen finns de användarna som sitter och meckar själva, istället för att lägga ner tiden på att installera och hålla på och krångla. Så känner jag att den tiden skulle vara mer värt i en investering på en mjukvara som fortfarande utvecklas och ger support. Nu är inte det de kunder som behöver en konsult utan kan fixa lite saker med grundkunskaper, som på oscforum tex. vilket x-cart, cubecart och virtuemart riktar sig mot.

Tid är pengar.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-10, 11:15 #46
DistansDatas avatar
DistansData DistansData är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 450
DistansData DistansData är inte uppkopplad
Flitig postare
DistansDatas avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 450
Du ser- Det kostade dig genast mycket mer än ursprungliga $200 Du tänker inte på att när man väljer en mer udda lösning på sin e-butik så finns det inga färdiga lösningar, och att anlita någon för att skapa en betallösningar kostar tusenlappar på en gång, likadant med andra modifieringar. Kostnaderna för osCommerce är så pass mycket lägre tack vare att så många klarar av att jobba med den.

Sen påstår du nu att du har kunskaperna men då försår jag inte ditt ptoblem med osCommerce och svårigheten du hade att anpassa den för dig Men det är ditt val och jag lovar att varken jag eller någon annan kommer att få dig på andra tankar förrän säg om 1 år eller nåt när du har sett vilka kostnader du hade med programvaran.

Så nej den programvaran är inte att rekommendera jämför med osCommerce. Det handlar inte bara om 0 kr i licenspengar när det kommer till programvara för mig utan det handlar om att programvaran är bra och anpassningsbar. Open Source handlar inte bara om licenspengar vilket en del tror och man är väldigt sårbara om man väljer fel programvara och kunde ha anlitat exklusive dot com redan från början för kostnaderna går i höjden ganska fort om ingen har kunskaper eller tillgång till källkoden i programvaran utan man är hänvisad tuill utvecklarna och deras priser.

Konkurrens är ju det som skapar låga priser.
DistansData är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-10, 11:42 #47
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 1 519
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 1 519
Citat:
Originally posted by DistansData@Jun 10 2006, 10:15
Kostnaderna för osCommerce är så pass mycket lägre tack vare att så många klarar av att jobba med den.
Finns det NÅGON som klarar av att arbeta med den? Som Wojt sa är koden skräp. Den är inte flexibel för fem öre.
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-10, 13:46 #48
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Att dumpa marknadspriserna är som att skjuta sig själv i foten.

Jag tycker inte ens $500 är mycket om man är en seriös aktör med sin verksamhet, det handlar om att investera i rätt saker. Det är inte gratis att driva företag. Jag vet mycket väl hur hög min budget är, och jag vet hur mycket pengar jag sparar i tid på att köpa en produkt som är bättre som har KVALITÉ. Och jag har inga problem eller tankar på att gå tillbaka till osCommerce.

Några "svårigheter" har jag inte. Vet du hur många upprepade SQL-förfrågningar osCommerce gör på varje sida? Har du sett php-koden och att den är mixad med tabeller och totalt skit med att anpassas till en snygg design utan MÄNGDVIS med extrajobb? Validerar den ens i närheten med W3C? Mitt "problem" är att jag inte vill ha programvara som är skit.

Om 1 år känner jag såhär: "Fan vad smart jag är som betalade en engånsavgift och fick en livstidsprenumeration, och KÄLLKODEN på en bra produkt som fortfarande är under utveckling och blir alltmer bättre, och osCommerce kommer inte nånstans". Hur blir det dyrare för mig?

"programvaran är bra och anpassningsbar", det är just därför jag inte väljer osCommerce. Förstår inte riktigt hur du kan tycka att den är det?

En bra programvara separerar kod från HTML, den kör inte hundra extra SQL-förfrågningar i onödan, en bra programvara behöver man inte lägga ner timmar på att modifiera. En bra programvara sparar man tid med, och arbetet är effektivt.

Jag vet hur open source fungerar, jag älskar Linux. DET är en bra och anpassningsbar produkt. Jag skulle aldrig drifta en server med Windows av samma anledning varför jag inte driftar en seriös e-butik med osCommerce.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-10, 20:28 #49
Unispels avatar
Unispel Unispel är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 196
Unispel Unispel är inte uppkopplad
Medlem
Unispels avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 196
Det man kan lära sig av det här exemplet är att det gäller att hålla nere kostnaderna när man startar upp en ny webbutik. Detta är ännu viktigare i branscher med låga marginaler. I branscher med låga marginaler är det den som lyckas hålla nere kostnaderna som har störst handlingsutrymme och som vinner i längden.

Oscommerce är ett ypperligt sätt att sätta igång på. Anledningen är inte fulländad kod utan att det finns en så otroligt stor support. De flesta tjänsteleverantörer har t ex färdiga moduler för oscommerce och det är därför enkelt att komma igång med betalningsmetoder.
Unispel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-10, 21:28 #50
Tarass avatar
Taras Taras är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 135
Taras Taras är inte uppkopplad
Medlem
Tarass avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 135
Citat:
Ursprungligen postat av Wojt
DistansData:
Ett problem med osCommerce är att det inte längre utvecklas och att det drivs av ett hierki som inte tar in mer utvecklare eller patchar. Samt koden i sig är totalt skräp
Jag har suttit hur många timmar med helst och kommit fram till att hela produkten i sig är skit. Det finns bättre system där ute man kan betala 200 för och ladda ner, men som i sig är 100 gånger bättre. De innehåller redan alla de contribs som man suttit och installerat för hand.

Kan du inte ge två exempel på dessa e-handelslösningar som har alla patchar/contribs du behöver, men som OsCommerce INTE har.
Och som kostar $200...
Vi är nog många som skulle uppskatta en sådan produkt.


Citat:
Originally posted by -Wojt@Jun 9 2006, 22:58
Citat:
Originally posted by -DistansData@Jun 9 2006, 22:39
Vad är det du saknar i programvaran?
Ca 120 contribs och ändringar. Jag tänker inte börjar skriva och lista dem här. (och jag var inte ens klar med modifieringarna)
osCommerce saknar faktiskt ganska mycket som standard som många andra redan har infört, därav så många contribs. Det är problemet när något stannar i utvecklingen.
120 contribs och ändringar???
Kan du ge 3 exempel på dessa contribs?

Du vill ha ganska mycket mer inlagt som standard? Så du slipper välja och lägga till de specifika tillägg du vill ha?
Citat:
Ursprungligen postat av Wojt
Jag vet hur open source fungerar, jag älskar Linux. DET är en bra och anpassningsbar produkt. Jag skulle aldrig drifta en server med Windows av samma anledning varför jag inte driftar en seriös e-butik med osCommerce.
Tycker bara det rimmar dåligt.



Jag är ingen stor fantast eller förespråkare av OsC, men många av de inlägg som talar emot OsC håller så låg nivå att man undrar ju hur gamla ni är.

Jag har själv sålt många e-handelslösningar där OsCommerce varit basen, och sedan modifierat det så den passar kundens behov.
Varken jag eller mina kunder har efterfrågat något tillägg som inte har funnits att tillgå för denna e-shop.
Det som jag däremot upplever som en stor nackdel är att det finns FÖR mycket contribs och tillägg. Att lägga till det man vill ha samt rensa ut allt man inte vill ha för att få en enklare och renare version kan ta en stund de första gångerna.
Den stora fördelen är just att det mesta ligger som valfria contribs.
Taras är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017