Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Min hemsida

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-06-02, 00:51 #31
vco-systemss avatar
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 774
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
vco-systemss avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 774
Du borde inte ha betalt innan du hade fått webbplatsen med det utseende och funktionalitet som ni kommit överens om.
vco-systems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-02, 19:14 #32
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 289
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 289
Citat:
Originally posted by Brickshop@May 31 2006, 14:24

Jo det är helt klart Jag skriver priserna inkl moms eftersom jag inte sålt så mycket lego att jag kan dra av momsen
från hemsidan.
Det riktiga priset för webshoppen är: 27000kr+moms. Och sen 650kr+moms för webbhotellet per månad.
Men eftersom jag inte har sålt mer lego än att jag kan dra av 1000 kr i moms, så får jag betala momsen också.
Annars skulle jag få tillbaka 7725 kr, som man kan titta i månen efter nu.
Men du, här behövs nog lite företagsekonomi. Hur mycket utgående moms du har reglerar inte på något sätt hur mycket ingående moms du drar av. Har du betalat 7000 i ingående moms så redovisar du naturligtvis detta och får pengarna tillbaka - den utgående momsen du annars skulle betalt.
DFT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-08, 00:05 #33
Brickshop Brickshop är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 76
Brickshop Brickshop är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 76
Ibland är google för bra!
Jag sökte på "lurad" och fick fram det jag letade efter direkt!
Brickshop är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-09, 19:59 #34
DistansDatas avatar
DistansData DistansData är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 450
DistansData DistansData är inte uppkopplad
Flitig postare
DistansDatas avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 450
Kors då Jag lider med dig Brickshop. Du hamnade helt enkelt helt fel i din strävan att starta en e-butik. Men det finns tyvärr fortfarande många som inte har koll på hur dom ska göra eller vad dom ska betala när dom vill starta upp en verksamhet på Internet och då företag som utnyttjar det faktumet också.

Jag vill också försvara Open Source och då även osCommerce, osCommerce har ca 3 000 färdiga tilläggsprogram så man hittar alltid någon funktion som passar, och dom går att anpassa till kundens behov också. Jag har byggt väldigt många e-butiker baserade på osCommerce och kunderna är väldigt nöjda med den e-handelslösningen.

Varför betala hela utvecklingskostanden för en produkt som ett företag redan har utvecklat men debiterar varje kund om och om igen för ? Ingen kan lura i mig att dom skulle ha tagit fram den lösningen från scratch utan den var färdig redan och till råga på allt ville dom inte modifiera sin lösning för då skulle dom bli tvungna att lägga ner tid på den och inte tjäna sina tusentals kronor för ingenting.

En ny funktion i osCommerce får du integrerad för några hundra av vilken konsult som helst som jobbar med osCommerce. Att osCommerce inte skulle vara någon bra lösning som några försöker få till baserar sig oftast på att dom själva har en dyrare lösning att erbjuda och dom är självklart rädda för att Open Source ska upptäckas av fler för då kan dom inte kunna sälja sin lösning längre eller ta dom summorna som dom tar.

Jag själv har flera kunder som i år har en beräknad omsättning på 8 - 10 miljoner och dom använder osCommerce Det har dom lyckats med på ungefär 1,5 år så inte har dom haft några problem med osCommerce inte, märk väl att dom har också startat från noll och inget.

Jag tycker att fler ska se Open Source och då även osCommerce som ett väldigt bra men ändå billigt sätt att starta en e-butik, du kan med små kunskaper få igång osCommerce själv men ofta kan du för en väldigt billig penning få en nyckelfärdig butik med support för en struntsumma av vilken konsult som helst som jobbar med Open Source om du vill ha tryggheten att kunna få hjälp ifall något strular och det helt gratis, men var noga med att som det nämndes kolla refernserna och kontakta ett flertal av dom för tyvärr finns det avarter och svartjobbare inom webbyråbranschen som i alla andra branscher.

Webbhotellets kostnad är skrämmande, ett bra webbhotell idag kostar 75 - 175 kr i månaden och det finns billiga men när det gäller webbhotell så får man oftas det man betalar för, men över 1000 kr/mån dom lurade nog i dig en dedikerad server som det inte finns någon som helst anledning för en nystartad e-butik att ha, skulle man få behov av större resurser så är det någon som man kan uppgradera i efterhand men det är inte ofta man behöver göra det.
DistansData är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-09, 20:51 #35
DistansDatas avatar
DistansData DistansData är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 450
DistansData DistansData är inte uppkopplad
Flitig postare
DistansDatas avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 450
Ett tillägg:

Dagens Open Source community och alla applikationer som utvecklas är ett mycket bra val när det gäller alla applikationer för webben och inte bara e-handelslösningar.

Ett bra sätt att välja mellan dom olika Open Source lösningarna som finns är att se hur aktiv communityn är, kolla om det finns ett forum och kolla så att den är väldigt aktiv för det är ett bra sätt att se att programmet utvecklas vidare och används av många.
DistansData är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-09, 22:05 #36
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
DistansData:

Ett problem med osCommerce är att det inte längre utvecklas och att det drivs av ett hierki som inte tar in mer utvecklare eller patchar. Samt koden i sig är totalt skräp!

Jag har suttit hur många timmar med helst och kommit fram till att hela produkten i sig är skit. Det finns bättre system där ute man kan betala $200 för och ladda ner, men som i sig är 100 gånger bättre. De innehåller redan alla de contribs som man suttit och installerat för hand. Vill man få osCommerce skräddarsytt innebär det MÅNGA timmars arbete. Det är dumsnålt att sitta och spendera timmar på att installera alla dessa contribs för att få e-butiken i någorlunda bra skick då det finns bättre lösningar. Tid är pengar, och att spendera $200 är en billig investering jämförsvis med den tid det tar att ändra om allt med osCommerce skitiga kod. Dessutom finns det bättre administrationsgränsnitt i de flesta kommersiella programvaror.

Jag kan skriva en hel artikel om varför man ska lämna den programvaran och satsa på ett bättre alternativ med en liten investeringsbudget, men det tänker jag inte just nu...

$200 = ca 1500 kr
Egen företagares lön / timman = ca 500 ?
1500 / 500 = 3 timmars arbete i kostnad för en bra programvara vilket tar 10 min att installera

Den tid det tar för att modifiera osCommerce till ett bra system första gången för en nybörjade: över 20 timmar.

20 timmar x 500 = 10.000 kr i tid

Vilket är billigast, gratis eller en investering?

Men visst, det funkar utmärkt om man vill. Men det finns bättre alternativ, det är bara göra ett val.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-09, 22:25 #37
DistansDatas avatar
DistansData DistansData är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 450
DistansData DistansData är inte uppkopplad
Flitig postare
DistansDatas avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 450
Det du inte tänker på är att osCommerce utvecklas hela tiden av communityn ! Det komer nya funktioner varje dag av användarna, att själva teamet bakom osCommerce utveckling gav upp för länge sen och inte släpper nya versioner betyder inte att programmet inte utvecklas för det sköter communityn om, jag själv tyckte också likadant för länge sen att det är ju märkligt att dom aldrig kan släppa version 2.487 nån gång typ :P

Andra Open Source lösningar släpps i x antal nya versioner per år men där är communityn inte lika aktiva utan förlitar sig helt på att teamet och utvecklarna av programvaran ska göra jobbet, där är osCommerce lite annorlunda.

Att betala $200 för den e-handelslösningen du har valt vilken det nu är kan jag inte uttala mig om det är värt det, själv så ger jag en nyckelfärdig standardlösning med alla funktioner man kan behöva plus fri livstids support för engångssumman 990 plus moms och då ingår även att kunderna kan ringa och använda mig som bollplank för sina idéer, programmet är alltid igång. Det tycker jag är en väldigt vettig lösning. Det finns andra webbyråer som erbjuder bra priser och bra versioner av osCommerce.

osCommerce saknar inte en enda funktion som standard heller om man installerar den själv heller utan du hittar ingen annan e-handelslösning hos exklusive dot com som kan erbjuda mer. Visserligen kan det kanske vara lite bökigt att själv komma igång med osCommerce och kan kräva en hel del tid men du kan anlita många webbyråer som gör jobbet åt dig för en struntsumma.

Jag tar själv t.ex ca 350 plus moms för att intsallera dom flesta contribsen (jag ger fast pris för alla jobb och ingen timdebitering om inte kunden vill ha det) som finns och billigare för dom enklare så visst kan det vara dumt att ta dom timmarna att själv försöka <_<

Märk väl att det här inget försök för mig att ragga kunder till skillnad från många andra här på forumet, jag tar helt enkelt inte emot fler större jobb förrän framåt hösten för jag är fullbokad och gör bara modifieringar åt mina kunder som jag redan har. Standardbutiker installerar jag alltid och kunderna får supporten så där är det inga problem men jag söker inte kunder här inne så bry er inte om att kontakta mig om era modifieringa av osCommerce för det har jag inte tid med i alla fall
DistansData är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-09, 22:37 #38
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Jag vet att det gör det. Men det gör inte programvaran bättre i grunden, utan det är bara modifikationer. Vart jag vill komma är att, sure det finns 3000 mods. Men har du någon gång funderat på hur lång tid det tar att hålla på och installera 1000 st av dessa för att få det man vill ha? Det finns kommersiella system som redan har dessa 1000 funktioner som man kan tänka sig för att deras programvara är fortfarande under utveckling. Skulle osCommerce teamed fortfarande utvecklat så skulle man inte behövt sitta och installera massa extragrejjer som tar upp mängder med tid.

www.x-cart.com är en kommersiell lösning som finns tex.

Man får även support osv.

Varje gång en kund vill ha nån extra grej så måste du sitta och leta upp en contrib, eller alternativt knäcka ihop en själv, och det är en mardröm med osCommerce kod. Den saknar helt och hållet separation från html och php-kod, allt är inbökat tillsammans vilket gör det så mycket mer jobb för den som vill tex. ha en egen design på sin shop. (det ÄR mycket extra jobb bara där)
Med de programvaror som har mallstöd inbyggt så är det så mycket enklare att modifiera designen utan att ens behöva röra något med PHP-koden.


Sen nästa gång osCommerce verkligen får tummen ur röven och släpper en ny version vad gör du då? Installerar om alla contributions för ditt standardpaket.. tar inte det lång tid, återigen?
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-09, 22:39 #39
DistansDatas avatar
DistansData DistansData är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 450
DistansData DistansData är inte uppkopplad
Flitig postare
DistansDatas avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 450
Vad är det du saknar i programvaran ? Den är så utvecklad den kan bli i princip och om det saknas någon funktion så är det alltid någon som kommer sig för att programmera den.

Själva grunden till osCommerce är så mycket mer utvecklad än vad dom flesta kan erbjuda på marknaden idag bland dyra e-handelslösningar. Och som sagt behöver du en ny funktion så är det alltid någon som har eller kommer att utveckla den och det helt gratis.
DistansData är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-09, 22:58 #40
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Citat:
Originally posted by DistansData@Jun 9 2006, 22:39
Vad är det du saknar i programvaran?
Ca 120 contribs och ändringar. Jag tänker inte börjar skriva och lista dem här. (och jag var inte ens klar med modifieringarna!)
osCommerce saknar faktiskt ganska mycket som standard som många andra redan har infört, därav så många contribs. Det är problemet när något stannar i utvecklingen.


Som sagt, vad gör du när osCommerce släpper en ny version som har en säkerhetsfix som är kritisk, eller helt enkelt förbättringar och du måste installera om 200 contribs / olika antal beroende på kund, eller alla som vill uppdatera?

Tycker du 2000 kr är dyrt för en lönande investering där man slipper all huvudvärk och mängder med tid med att modifiera för att det saknas tillägg i standard? En konsult kostar mer än det för att bara ge sin åsikt. :P
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017