Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Duplicate content

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-02-27, 20:13 #1
Axe Axe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 162
Axe Axe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 162
Som jag förstår det hela så ger Google minuspoäng om man har flera domännamn som pekar mot samma site. Det är just det som vi har idag eftersom vi gjorde en ompositionering för ett par år sedan och vi pekar också ett par varianter mot samma domän idag. Vi får fortfarande viktig trafik på synonymerna och det gamla domännamnet. Vi har dels en synonym ( .se + .com ), dels vårt viktigaste "sökord.se" och dels en .com synonym till en konkurrent samt vårt äldsta, ompositionerade namn som pekar mot huvuddomänen.

Vad skulle ni föreslå?
1. Skapa egna minisiter som promotar kärntjänstens domännamn och som länkar allt dit, men som har unikt innehåll.
2. Bryta upp den direkta pekningen och istället göra en redirect 302 om man går in på en synonym? Syftet är att visa att det är en bruten relation.
3. Låta det vara, straffpoängen Google ger är negligerbar. (Är den det?)
Eller någon annan variant?
Axe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-27, 20:32 #2
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
Alternativ 1.
Även om en del nog tycker att det är lite spammigt.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-28, 07:26 #3
berneboy berneboy är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 208
berneboy berneboy är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 208
Google ger egentligen inte "straffpoäng" för att du har flera adresser som leder till samma innehåll. Istället väljer Google vilken av adresserna som ska finnas med i indexet, och dett kan du inte påverka. G tar till och med vissa sidor från den ena adressen och andra sidor från de andra adresserna. Blanda hejvilt, kan man säga.

Största problemet med att ha flera adresser till samma innehåll är att den naturliga länktillväxten sprids ut på flera adresser, och ger betydligt sämre resultat. (även PR påverkas).

Den bästa lösningen är att låta den direkta pekningen på de sekundära domännamnen gå till www.huvuddomän.com/sekundärdomän. I www.huvuddomän.com/sekundärdomän lägger du en index.asp (eller php) med en 301 redirect till www.huvuddomän.com.

Läs om hur man gör 301 redirect här

Om du har trafik som kommer in direkt till enstaka undersidor på dina sekundära domäner så lägger du upp dessa filer i www.huvuddomän.com/sekundärdomän/ och lägger en 301 redirect även i dessa filer.

På detta sätt förstår Google att värdet för samtliga inkommande länkar till samtliga domäner ska tillgodoräknas för www.huvuddomän.com.

Dessutom kommer användarna som surfar in på de sekundära domänerna att skickas vidare till din huvuddomän.
berneboy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-07, 10:53 #4
Andreas Andreas är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 185
Andreas Andreas är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 185
Jag sitter med ca hundratalet domäner som alla är felstavningar och toppdomäner till huvuddomän.com.
Lästa följande länk ang. 301 och 302
http://www.seotoday.com/browse.php/categor...d/477/index.php
Denna förklarar att man skall använda 301.

Skall jag verkligen sätta upp en ny undersida för alla domäner?

Andreas
Andreas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-07, 16:02 #5
jake jake är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 145
jake jake är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 145
Citat:
Originally posted by Andreas@Aug 7 2006, 10:53

Lästa följande länk ang. 301 och 302
http://www.seotoday.com/browse.php/categor...d/477/index.php
Denna förklarar att man skall använda 301.

Den artikeln är visserligen över 1,5 år gammal, men kanske inte så mycket har ändrats...

En nackdel med 301 redirect är väl att jag inte får användning för söktermer i domänen, utan det är framförallt type-ins som ger önskad effekt.
dvs. om jag har en sida företaget.com och har skaffat mig domänen onlineflowers.com som pekar till företaget.com med 301 så kommer inte min sida företaget.com listas högre när någon söker på onlineflowers eftersom onlineflowers.com inte är listad i sökmotorn då den har en 301 redirect.

Eller rätta mig om jag tänker fel nu.
jake är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-07, 22:29 #6
berneboy berneboy är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 208
berneboy berneboy är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 208
Du har så rätt.

Men domännamnet som sådant ger inte så stor effekt på ranking (typ ingen alls) som många verkar tro.

I första hand är det inlänkarna som ger effekten. Och i och med att vissa envisas med att använda URL:en som länktext så.....
berneboy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017