Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Getupdated FALSK toppgaranti!

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-08-11, 16:32 #21
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Originally posted by Spindel@Aug 11 2008, 16:20
SEO-företag är onödiga, kanske rent ut sagt skojarföretag. De som blir drabbade är ju företagen som inte vet bättre än att de slänger ut hundratusentals kronor per år för att få värdelösa länkar.
Den här diskussionen har varit uppe sååå många gånger. Du kan säga samma sak om reklambyråer eller redovisningsbyråer. Självklart kan du slänga ut 100k på värdelös SEO, precis som du kan slänga ut 100k på värdelös bokföring eller reklamkampanjer.

Att göra allting själv fungerar när man sitter hemma på pojkrummet och driver ett litet småföretag. Verkligheten ser dock helt annorlunda ut när det kommer till större företag. Det är ofta lönsamt att köpa in kompetens utifrån. Den dagen du har anställda så kommer du förstå varför...

Jag kan dock hålla med dig om att det finns många skojare i seo-branschen. Så blir det alltid när någonting är "nytt" och den inköpsansvarige inte har koll på vad han/hon köper.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-11, 18:35 #22
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Spindels avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Allteftersom Google (och övriga relevanta sökmotorer nu och i framtiden) anpassar sina algoritmer och försöker stoppa manipulering av olika slag så kommer rankingen givetvis att påverkas. Även om du får ett lyckat resultat just nu så kan det vara ganska värdelöst om ett eller två år.
Det går givetvis aldrig att göra klart en optimering vare sig on- eller offpage - oavsett om man gör sin egen seo eller anlitar en konsult. Algoritmerna förändras hela tiden så man får hela tiden anpassa sin seo efter de nya villkoren. Även seo-bolagen anpassar sig. Vi ser inte så många doorway-sidor och länkfarmar i sitemaps länge. Anledningen är så klart att det inte fungerar lika bra idag som det gjorde för två år sedan.
Många seo-bolag tar till trix som bara fungerar tillfälligt. Metoder som befinner sig i gråzonen eller går över i svart. Anledningen är så klart att riktigt bra och långsiktig seo med naturligt länkbygge kostar skjortan. Mycket få företag är beredda att betala för det och därför levererar seo-bolagen halvtaskiga lösningar. Kunderna får vad de efterfrågar och vill betala för.
SEO-företag är onödiga för att webbyråer finns. En webbsida skall vara optimerad redan från början, på samma sätt som att den skall följa WC3-standard och vara tillgänglig för de med synfel eller andra bekymmer. Visst, alla webbyråer optimerar inte för tillgänglighet, men då får man se till att anlita rätt webbyrå.

Jag är som sagt inte negativ till att man anlitar någon för SEO. Men det bör vara en webbyrå och det bör vara för att optimera för tillgänglighet för de utan javascript, sökrobotar och de med synfel.
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-11, 19:05 #23
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Originally posted by Spindel@Aug 11 2008, 18:35

SEO-företag är onödiga för att webbyråer finns. En webbsida skall vara optimerad redan från början, på samma sätt som att den skall följa WC3-standard och vara tillgänglig för de med synfel eller andra bekymmer. Visst, alla webbyråer optimerar inte för tillgänglighet, men då får man se till att anlita rätt webbyrå.

Jag är som sagt inte negativ till att man anlitar någon för SEO. Men det bör vara en webbyrå och det bör vara för att optimera för tillgänglighet för de utan javascript, sökrobotar och de med synfel.
Webbyrån har möjligen ett ansvar för att sidan blir sökmotorvänlig. Men det är inte webbyråns roll att ansvara för webbsidans placeringar i sökmotorerna. Det är där seo-konsulten kommer in i bilden.

Seo är så mycket mer än bara onpage-optimering. Vanlig seo handlar till större delen om att skaffa inlänkar med rätt ankartext. Riktigt bra seo handlar om att skapa naturlig länktillväxt med hjälp av länkbeten. Jag skulle säga att en vanlig reklambyrå indirekt har en större inverkan på en webbsidas ranking än vad webbyråns kod har. Publicitet ger nämligen naturliga inlänkar.

Jag kanske kan sträcka mig till att seo-bolag inte behövs eftersom det finns PR- och reklambyråer. Men så länge som dessa inte arbetar med seo så krävs det seo-bolag. Att lägga ansvaret för en webbsidas ranking på webbyrån tycker jag däremot blir helt galet. Det blir som om jag skulle lägga över ansvaret för företagets lönsamhet på min bokföringskonsult...
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-11, 20:14 #24
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
Mitt bidrag till debatten med det redan givna svaret.

Jag blev uppringd av ett SEO-företag för ett tag sedan, minns inte vilket. De undrade om jag ville ha hjälp med att få bättre placeringar på sökmotorerna och undrade vilken domän som jag har. Jag svarade XX.se och bad dem sen söka på XX och YY och ZZ. De skrattade lite generat och sa "det verkar inte som du behöver våra tjänster" och sa tack och hej.

Kontentan: gör din hemläxa själv istället.

Visst, det är onödigt att påpeka för alla på det här forumet. Men det kanske hittar hit någon som inte är medlem som kan ha nytta av mitt inlägg.
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-11, 21:20 #25
agaton agaton är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 155
agaton agaton är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 155
Ang. webbyråer-vs-seobolag-debatten så måste jag säga såhär:

- Webbyråerna är de som är SÄMST på SEO i Sverige. Och jag skojar inte. Det är flash, det är fem mil långa url:er och det är texter i bilder.

- SEOföretag är i grunden en bra idé men inte som "core business". Att vara SEO-konsult är helt ok, men SEO är inget man kör "på löpande band". Inte längre. Förut gick det, när det var 10 kataloglänkar och lite titlar som skulle ändras. Nu håller inte det särskilt länge och därför har många SEO-företag börjat få fundera om.

Och btw, visst kan många här på WN göra det själva bara de läser på lite. Men andra företag lär behöva hjälp...
agaton är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-11, 22:00 #26
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Spindels avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav
Citat:
Originally posted by -Spindel@Aug 11 2008, 18:35

SEO-företag är onödiga för att webbyråer finns. En webbsida skall vara optimerad redan från början, på samma sätt som att den skall följa WC3-standard och vara tillgänglig för de med synfel eller andra bekymmer. Visst, alla webbyråer optimerar inte för tillgänglighet, men då får man se till att anlita rätt webbyrå.
Jag är som sagt inte negativ till att man anlitar någon för SEO. Men det bör vara en webbyrå och det bör vara för att optimera för tillgänglighet för de utan javascript, sökrobotar och de med synfel.


Webbyrån har möjligen ett ansvar för att sidan blir sökmotorvänlig. Men det är inte webbyråns roll att ansvara för webbsidans placeringar i sökmotorerna. Det är där seo-konsulten kommer in i bilden.
Seo är så mycket mer än bara onpage-optimering. Vanlig seo handlar till större delen om att skaffa inlänkar med rätt ankartext. Riktigt bra seo handlar om att skapa naturlig länktillväxt med hjälp av länkbeten. Jag skulle säga att en vanlig reklambyrå indirekt har en större inverkan på en webbsidas ranking än vad webbyråns kod har. Publicitet ger nämligen naturliga inlänkar.
Jag kanske kan sträcka mig till att seo-bolag inte behövs eftersom det finns PR- och reklambyråer. Men så länge som dessa inte arbetar med seo så krävs det seo-bolag. Att lägga ansvaret för en webbsidas ranking på webbyrån tycker jag däremot blir helt galet. Det blir som om jag skulle lägga över ansvaret för företagets lönsamhet på min bokföringskonsult...


Citat:
Ursprungligen postat av agaton
Ang. webbyråer-vs-seobolag-debatten så måste jag säga såhär:
- Webbyråerna är de som är SÄMST på SEO i Sverige. Och jag skojar inte. Det är flash, det är fem mil långa url:er och det är texter i bilder.
- SEOföretag är i grunden en bra idé men inte som core business. Att vara SEO-konsult är helt ok, men SEO är inget man kör på löpande band. Inte längre. Förut gick det, när det var 10 kataloglänkar och lite titlar som skulle ändras. Nu håller inte det särskilt länge och därför har många SEO-företag börjat få fundera om.
Och btw, visst kan många här på WN göra det själva bara de läser på lite. Men andra företag lär behöva hjälp...
Jag håller i princip med er båda. Det behövs företag som erbjuder en väl fungerande sida (för sökmotorer och de med handikapp) och sedan marknadsföring av densamma. Däremot kvarstår jag med min åsikt att SEO-företag behövs inte. Däremot behövs kompetensen hos webb-, reklam-, PR-byråerna.

Jag tror helt enkelt inte att SEO-företagen har den riktigt kunskapen av att koppla ihop de olika delarna. De har riktat in sig för mycket på att manipulera resultaten SERP:en med hjälp av tveksamma länkmetoder.
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-11, 23:37 #27
jimmies avatar
jimmie jimmie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 751
jimmie jimmie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
jimmies avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 751
Om man kan SEO, givetvis så gör man det då själv. Jag är t.ex. programmerare, jag gör programmering själv medan jag anlitar en designer för att få till det grafiska. Jag lägger min tid på det jag är bra på och överlåter det jag är mindre bra på till andra personer.

Samma sak med hantverkare, det finns snickare, målare, rörmockare, elektriker osv. En person kan inte vara bäst på allt och det är därför det finns en marknad för SEO-företag. Om det inte fanns en marknad skulle dom företagen inte finnas.

Sen så kan man givetvis tycka att dom som kodar en webbsida bör ha grundläggande kunskaper i SEO men tyvärr så lever vi inte i en perfekt värld.
jimmie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-12, 00:45 #28
agaton agaton är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 155
agaton agaton är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 155
Citat:
Originally posted by jimmie@Aug 11 2008, 23:37
Om man kan SEO, givetvis så gör man det då själv. Jag är t.ex. programmerare, jag gör programmering själv medan jag anlitar en designer för att få till det grafiska. Jag lägger min tid på det jag är bra på och överlåter det jag är mindre bra på till andra personer.

Samma sak med hantverkare, det finns snickare, målare, rörmockare, elektriker osv. En person kan inte vara bäst på allt och det är därför det finns en marknad för SEO-företag. Om det inte fanns en marknad skulle dom företagen inte finnas.

Sen så kan man givetvis tycka att dom som kodar en webbsida bör ha grundläggande kunskaper i SEO men tyvärr så lever vi inte i en perfekt värld.
Det är nog grundproblemet Jimmie, det är inte programmerarna som bör jobba med SEO - det är marknadsförararna/PR-människorna.

Visst måste sidorna kodas rätt från början. Men följer man standarder och tänker till lite kan vilken (bra) programmerare som helst bygga rätt stora sidor seo-anpassade. Eller åtminstone efter lite vägledning, utbildning osv.

Det PR/marknadsförarna kan göra är dock mycket viktigare: skapa uppmärksamhet. Det är så man får naturliga inlänkar. Jag lovar er.
agaton är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-12, 06:50 #29
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by jimmie@Aug 11 2008, 23:37
Om man kan SEO, givetvis så gör man det då själv. Jag är t.ex. programmerare, jag gör programmering själv medan jag anlitar en designer för att få till det grafiska. Jag lägger min tid på det jag är bra på och överlåter det jag är mindre bra på till andra personer.

Samma sak med hantverkare, det finns snickare, målare, rörmockare, elektriker osv. En person kan inte vara bäst på allt och det är därför det finns en marknad för SEO-företag. Om det inte fanns en marknad skulle dom företagen inte finnas.

Sen så kan man givetvis tycka att dom som kodar en webbsida bör ha grundläggande kunskaper i SEO men tyvärr så lever vi inte i en perfekt värld.
Webprogrammering och SEO gå hand i hand! SEO:a en sida som inte har tänkt SEO:a från grunden blir fel, då blir det snabb patchar från något SEO företag. Du skall kunna gör sidostrukturen , så att SEO folket bara behöver leverar en massa länkkraft. Men då behövs inte SEO folket längre, utan behöver nog mera en mäklare för att köpa länk kraft.

Jag menar att många som slänger flera 100k på SEO, köp sponsrade länkar istället. För många vet inte vilka sökord som ger besökare. Man tro att visa sökord ge besökare. Jag har sett flera exempel på detta..

Säg att du är Järnhandlare , du vill sälja Magasinkärra på nätet. Du ber SEO företaget Blaha AB optimera din sida för magasinkärra. Kruxet är att folk kommer söka på ordet "pirra" eller andra dialektord, inte en jävel vet av magasinkärra är, förutom den som är fackman

Det jag vill säga , att då göra en optimering och så få vänta 6 månader för att få upp ordet magasinkärra i SERP:en, medan det var ordet pirra som skulle göras.

Beställaren vet inte , SEO företaget vet ännu mindre för du är bara en av 1000 kunder, som skall produceras den dagen, så man är bara en nyttig idiot och gör dom sökord kunden ber om. Plus SEO företaget kan ännu mindre om branschen du verka i.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-12, 08:35 #30
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
SEO-företag kan absolut vara bra. Naturligtvis vore det bra om PR-byrån gjorde detta, men att säga att man ska göra allt själv fungerar inte.

Jag programmerar webbsidan. Jag gör det enligt standard och med tillgänglighet i åtanke. Jag får hjälp med hur den interna länkningen ska se ut, och jag får hjälp med att skapa inlänkar med relevanta ankartexter. Tyvärr har jag fått göra sökordsanalysen själv.

Jag förlitar mig på en grafiker för att göra grafiken, och jag blandar mig inte i vare sig grafikerns jobb, eller elektronikingengörens jobb. Om var och en sköter det han eller hon är bäst på, så blir resultatet riktigt bra.
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017