Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Kontaktad av Jajja, något att satsa på?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-02-21, 20:20 #1
qson qson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 513
qson qson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 513
Standard Kontaktad av Jajja, något att satsa på?

Blev uppringd av Jajja Communications angående SEO. Är det värt att satsa på detta?
Kostar ca. 10k / mån för fyra-fem sökord med topp tio-placering.

Har läst några mindre bra kommentarer om Jajja, men har inte bildat mig en uppfattning än. Därför vänder jag mig mot WN:s erfarenheter :-)

Hittade dessa (hyffsat fräscha) trådar på WN:
http://www.wn.se/showthread.php?t=1045431
http://www.wn.se/showthread.php?t=1044065
qson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-21, 21:31 #2
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
De kan aldrig garantera en viss plats i SERP:en.
Vad tar de betalt när de inte uppfyller sitt löfte?

Sen är de dessutom välkända spammare.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-21, 22:12 #3
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Den erfarenheten jag har från flera olika kunders och eget användande av deras tjänster är att det faktiskt fungerar över förväntan bra. De tar inte betalt om de inte placerar dig på topp tio och de mäter varje dag och du betalar lite extra för topp tre...

Man kan diskutera deras metoder, men resultat levererar de utan tvekan.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-21, 22:28 #4
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 1 123
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 1 123
Citat:
Ursprungligen postat av qson Visa inlägg
Blev uppringd av Jajja Communications angående SEO. Är det värt att satsa på detta?
Kostar ca. 10k / mån för fyra-fem sökord med topp tio-placering.

Har läst några mindre bra kommentarer om Jajja, men har inte bildat mig en uppfattning än. Därför vänder jag mig mot WN:s erfarenheter :-)

Hittade dessa (hyffsat fräscha) trådar på WN:
http://www.wn.se/showthread.php?t=1045431
http://www.wn.se/showthread.php?t=1044065
Skippa allt SEO som du ska köpa genom företag osv.
SEO är inte alls svårt (Även om det är ett stort område och jag inte ens kan en bråkdel utav allt) men.
Jag är nybörjare inom seo och har redan lyckats få in en bra placering på ett halvsvårt sökord/keywod.

Nu är inte min mening att vi ska snacka om mig, och nu kommer säkert någon vara emot mig och kommentera att jag har fel men jag har lärt mig av en viss person, som är väldigt framgångsrik inom SEO osv, att SEO inte är svårt.
Folket säger bara att de är svårt, bara för att dra till sig kunder.
Jag tror du kan lyckas själv faktiskt, om du inte har jätte jätte bråttom, , men tänk ändå på att rom inte byggdes på en dag.

Sen kan jag inget annat göra förrutom att säga att KristianE har alldeles rätt i sitt inlägg.
trådlöst är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-21, 22:39 #5
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Trådlöst - du har förvisso rätt till stor del, men vissa sökord är relativt hårt konkurrensutsatta och där har jag i alla fall kunnat konstatera att man för en väldigt rimlig peng kan placera sig på topp 10 genom Jajja.

De kan inte garantera något, men som sagt, hamnar man inte på utlovad plats betalar man heller inget.

Känner man för att lägga en hel del tid och tårar på SEO själv så kan man ju göra det, men för mig och många av våra kunder är det viktigare att kunna fokusera på annat så då betalar man gärna de ganska få tusenlappar det kostar.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-21, 22:39 #6
Sweelys avatar
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 1 354
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Sweelys avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 1 354
Citat:
Ursprungligen postat av trådlöst Visa inlägg
Skippa allt SEO som du ska köpa genom företag osv.
SEO är inte alls svårt (Även om det är ett stort område och jag inte ens kan en bråkdel utav allt) men.
Jag är nybörjare inom seo och har redan lyckats få in en bra placering på ett halvsvårt sökord/keywod.

Nu är inte min mening att vi ska snacka om mig, och nu kommer säkert någon vara emot mig och kommentera att jag har fel men jag har lärt mig av en viss person, som är väldigt framgångsrik inom SEO osv, att SEO inte är svårt.
Folket säger bara att de är svårt, bara för att dra till sig kunder.
Jag tror du kan lyckas själv faktiskt, om du inte har jätte jätte bråttom, , men tänk ändå på att rom inte byggdes på en dag.

Sen kan jag inget annat göra förrutom att säga att KristianE har alldeles rätt i sitt inlägg.
I beg to differ. Köp tjänster relaterade till SEO från företag. Det hade jag tveklöst gjort ifall jag inte kunnat SEO. Det är hur effektivt som helst och lönar sig oftast i slutändan.

SEO är visst svårt skulle jag vilja påstå. Det där sökordet du snackar om - hur många konkurrenter har det? Och vilken sökvolym är det vi snackar? Det är först när du får dig en konkurrent eller två som dina kunskaper sätts på spel.

En förstaplacering på sökordet "hej jag heter rickard och jag tycker om nallar och motorcyklar" är ingenting att skryta om. Och då kan jag förstå ifall du tycker SEO är lätt

TS kan helt klart lyckas med SEO på egen hand. Men för att den skall bli utförd på ett så bra sätt som möjligt så kommer han högst sannolikt få sitta framför en dator i ett antal månader för att lära sig det hela halvdant.

Hellre att man hyr in ett företag som kan sin grej och får resultat än att man spenderar en hel del tid (vilket är en bristvara för alla(?) företagare) på att lära sig något som i slutändan inte genererar särskilt bra resultat.

Vad jag menar är att det alltid blir bättre ifall man hyr in ett företag.

Gällande Jajja så är jag kluven. Hört mycket dåligt om företaget av många jag innehar respekt för.

Senast redigerad av Sweely den 2011-02-21 klockan 22:44
Sweely är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-21, 22:52 #7
Captcha Captcha är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 185
Captcha Captcha är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 185
Citat:
Ursprungligen postat av qson Visa inlägg
Blev uppringd av Jajja Communications angående SEO. Är det värt att satsa på detta?
Kostar ca. 10k / mån för fyra-fem sökord med topp tio-placering.

Har läst några mindre bra kommentarer om Jajja, men har inte bildat mig en uppfattning än. Därför vänder jag mig mot WN:s erfarenheter :-)

Hittade dessa (hyffsat fräscha) trådar på WN:
http://www.wn.se/showthread.php?t=1045431
http://www.wn.se/showthread.php?t=1044065
Mindre bra kommentarer kan man läsa om de flesta företagen, skulle jag ha varit i din sits så skulle jag ha gjort en snabb kalkyl över hur mycket jag tjänar på det. Dvs hur mycket kommer du få i avkastning på varje krona spenderad på SEO?

Bara för att man kör med outsourcing av en tjänst så betyder inte det att man inte ska vara relativt insatt i det dem gör, hur många söker på de orden du ska optimera mot? Topp 10 låter bra för en "novis" måste jag påstå, det är oerhört stor skillnad mellan 1-3 och resterande sju placeringarna.

Så det är viktigt att du gör din hemläxa rätt så du får "the most bang for the buck".
Captcha är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-21, 23:07 #8
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Man får inte glömma att det man köper är tid. Ska man lära sig allt från grunden; bygga upp ett eget nätverk av sajter och bloggar samt skaffa sig kontakter för länkbyten m.m. så kommer man upp i ganska många timmar. Inte ens då är det säkert att man har tillräcklig kunskap och tillräckliga muskler för att slå sig fram där det är hård konkurrens.

Jag har sysslat flitigt med SEO i ungefär tre år och skulle ha svårt att slå mig fram på hårt konkurrensutsatta serpar. Även om jag vet hur jag ska göra finns det mycket som skulle kunna hindra mig. I slutändan kommer det till egna sajtnätverk, som är ganska dyra i drift, samt mycket kunskap, som tar tid att införskaffa. Sedan ska man inte underskatta SEO-företagens kontaktnät, både för att byta och köpa till sig länkar av varierande kvalitet och pris.

Det har varit mycket snack om Jajja de senaste åren, men nu verkar det lugnat ner sig lite för dem. Istället är det MediaAnalys som har orkansäsong. Alla har några lik i garderoben och det viktigaste är att försöka få insyn i deras arbete. Be t.ex. om att få reda på varifrån dina sajter länkas. Om du inte får svar så kan du få dig en bild av det med Yahoo Site Explorer. Försök att avtala mot länkar från oönskade sajter, t.ex. porr och gambling.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-21, 23:14 #9
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Citat:
Ursprungligen postat av Captcha Visa inlägg
Bara för att man kör med outsourcing av en tjänst så betyder inte det att man inte ska vara relativt insatt i det dem gör, hur många söker på de orden du ska optimera mot? Topp 10 låter bra för en "novis" måste jag påstå, det är oerhört stor skillnad mellan 1-3 och resterande sju placeringarna.

Så det är viktigt att du gör din hemläxa rätt så du får "the most bang for the buck".
Håller med dig helt. Skillnaden mellan position 1 och 3 är i många fall väldigt stor. Skillnaden mellan position 1 och 7 är i många fall gigantisk. Lite kan man korrigera med bra titlar och descriptions, men i huvudsak klickar sökarna på nr 1 och 2 i serpen.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-21, 23:22 #10
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 1 123
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 1 123
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda Visa inlägg
Trådlöst - du har förvisso rätt till stor del, men vissa sökord är relativt hårt konkurrensutsatta och där har jag i alla fall kunnat konstatera att man för en väldigt rimlig peng kan placera sig på topp 10 genom Jajja.

De kan inte garantera något, men som sagt, hamnar man inte på utlovad plats betalar man heller inget.

Känner man för att lägga en hel del tid och tårar på SEO själv så kan man ju göra det, men för mig och många av våra kunder är det viktigare att kunna fokusera på annat så då betalar man gärna de ganska få tusenlappar det kostar.
Det här var det jag förvänta mig :P
Att vissa serpar är enormt konkurrensutsatta och att man då, hyr in ett företag med kompetens och erfarenheter som löser det.

Citat:
Ursprungligen postat av Sweely Visa inlägg
I beg to differ. Köp tjänster relaterade till SEO från företag. Det hade jag tveklöst gjort ifall jag inte kunnat SEO. Det är hur effektivt som helst och lönar sig oftast i slutändan.

SEO är visst svårt skulle jag vilja påstå. Det där sökordet du snackar om - hur många konkurrenter har det? Och vilken sökvolym är det vi snackar? Det är först när du får dig en konkurrent eller två som dina kunskaper sätts på spel.

En förstaplacering på sökordet "hej jag heter rickard och jag tycker om nallar och motorcyklar" är ingenting att skryta om. Och då kan jag förstå ifall du tycker SEO är lätt

TS kan helt klart lyckas med SEO på egen hand. Men för att den skall bli utförd på ett så bra sätt som möjligt så kommer han högst sannolikt få sitta framför en dator i ett antal månader för att lära sig det hela halvdant.

Hellre att man hyr in ett företag som kan sin grej och får resultat än att man spenderar en hel del tid (vilket är en bristvara för alla(?) företagare) på att lära sig något som i slutändan inte genererar särskilt bra resultat.

Vad jag menar är att det alltid blir bättre ifall man hyr in ett företag.

Gällande Jajja så är jag kluven. Hört mycket dåligt om företaget av många jag innehar respekt för.
Vet inte om du bara tog " hej jag heter rickard och jag tycker om nallar och motorcyklar " som ett exempel p.ga din vilda fantasi, men det är inte ens i närheten av vad jag optimerar mot/för, då det är något som kan räknas som medelhögt sökord/fras som jag optimerar mot/för.

Japp, att sitta och läsa massa guider och prova sig fram kan kosta en tid och tålamod, och tid är pengar som kw_wasabi sa, så det är jag helt överrens om.

Men alla vi är olika, och alla tänker olika.
trådlöst är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017