Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


10 % av alla transaktioner hos DIBS blir time out. Normalt?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-09-28, 14:43 #1
fatalbert fatalbert är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 65
fatalbert fatalbert är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 65
Standard 10 % av alla transaktioner hos DIBS blir time out. Normalt?

Vi använder oss av DIBS som leverantör av kortbetningar. När jag granskade utfallet från våra kunders transaktioner upptäckte jag att nästan 10 % av alla transaktioner blir time out.

DIBS säger att det är när de inte får kontakt med kundens bank eller om användaren klickar på tillbakaknappen innan transaktionen är klar som det uppstår, men jag tycker att 10 % låter mycket.

Vad har ni för erfarenheter?
fatalbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-29, 21:33 #2
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Normalt är att ca 30 % av alla kortbetalningar misslyckas. Det framgår av bland annat e-handel.se kortguide (och stämmer ganska väl in på mina egna butiker). Siffran är naturligtvis horribelt hög och man skulle kunna tro att bankerna och kortföretagen borde se detta som ett enormt problem som måste åtgärdas, men icke.

Hur stor andel timeouts som är normalt vet jag dock inte. Vart ser du statistiken för timeouts? Är det Dibs som redovisar siffran eller är det dig eget system?
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-29, 22:24 #3
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Normalt är att ca 30 % av alla kortbetalningar misslyckas. Det framgår av bland annat e-handel.se kortguide (och stämmer ganska väl in på mina egna butiker). Siffran är naturligtvis horribelt hög och man skulle kunna tro att bankerna och kortföretagen borde se detta som ett enormt problem som måste åtgärdas, men icke.
Stämmer det verkligen? Hur många här känner att var tredje kortbetalning misslyckas? Kanske är 1 av 100 för egen del, om ens det.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-29, 22:32 #4
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Svaret heter 3D secure. Det har blivit så krångligt att handla med kort så att folk ger upp.
Korten är spärrade från att handla på internat default, man måste låsa upp kortet eller jönsa med virtuella kort som man skapar i sin internetbank. Sen ska man hitta dosan och komma ihåg koden.
Det är ett under att någon lyckas handla på kort överhuvud taget.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-29, 22:50 #5
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Stämmer det verkligen? Hur många här känner att var tredje kortbetalning misslyckas? Kanske är 1 av 100 för egen del, om ens det.
Japp, siffran stämmer. Men det är lite oklart vad den egentligen innefattar. Jag tror (och hoppas) att den även inkluderar kunder som vid första försöket har råkat skriva in fel kortnummer och som därefter rättar sig själva och genomför köpet. Att 30 % av alla korttransaktioner misslyckas, innebär alltså inte att 30 % av alla kunder går förlorade. Jag som säljare kan dock inte se kundens kortnummer (och bra är väl det), så det är lite svårt att veta varför det strular för så många.

En annan stor orsak är, som Magnus skriver, att många inte har aktiverat sina kort för betalningar på webben, inte kommer ihåg sin kod, eller har dosan med sig. Dessutom så är det väldigt många parter inblandade vid en kortbetalning. Du har butikens server, banken, kortinlösaren och betalväxeln. Alltid är det någon som ligger nere eller strular.

Det är som sagt på tok för mycket strul hit och dit. Jag tycker att bankerna och kortföretagen borde jobba med att få ner antalet misslyckade transaktioner. Men av någon anledning så verkar de inte bry sig överhuvudtaget. Man får nästan känslan av att de skulle föredra om folk inte handlade på nätet överhuvudtaget.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017