Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Colocation i Göteborg?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-05-10, 02:59 #21
PRQ PRQ är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 426
PRQ PRQ är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 426
Det enda jag spontant håller med Patrikweb om är att en genomsnittlig server inte drar 400W.
Det är ju ca 1.73A (om man fular sig lite och räknar med cos fi 1.00 - moderna kragg ligger runt 0.98-0.99, UPSer ofta runt 0.8), vilket är på tok för mycket.

Siffror från verkligheten: Ca 200 servrar drar ca 30kW inklusive kyla. 150W per server, 0.65A!

(cos fi på faserna det matas servrar från är 0.98,0.99,0.99).


Moderna servrar är förvånansvärt strömsnåla när de väl startat. Under själva starten kan de dra rejält med ström, men det är ju inte ett problem som rör rena elkostnader utan ett problem som rör dimensionering (vi kör 3x63A per central som matar 7 rack, 3x16A till varje rack från centralen) och säkringstyp (ett av skälen till att inte ha automatsäkringar i en serverhall är just att de löser vid peakar väldigt lätt - t.ex. när ett helt rack startar samtidigt efter strömbortfall eller vid nyinstallation av ett stort kluster. Vanliga tröga porslinare klipper direkt vid en riktig kortslutning men inte vid 2-4 * märkströmmen under några sekunder, vilket ger precis lika god elsäkerhet eftersom kabeln inte hinner bli varm).


Men el är trots allt en av de större utgiftsposterna (den kostar ca 1/5 av vad bandbredden och fibern gör) trots att vi har väldigt bra elavtal. Jag gråter inom mig varje gång jag ser saldot på konto 5310 (El för drift)...
PRQ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-13, 10:52 #22
Hamlet Hamlet är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 7
Hamlet Hamlet är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 7
OK, back 2 topic. Några fler ftg i GBG området?
Hamlet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-13, 13:01 #23
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 1 863
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 1 863
Man får känslan av att det inte finns några Colo-leverantörer i Göteborg som har bra priser.
eliasson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-13, 14:34 #24
al'Thor al'Thor är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 116
al'Thor al'Thor är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 116
Jag tycker att "bra priser" är ett väldigt relativt begrepp. Allt beror ju på vad man får för pengarna.

Och framförallt i relation till vad man behöver...

Som exempel bara (siffran är bara påhittad som illustration): 200 kr mer i månaden för att få dieselreservkraft är ju ganska värdelöst om man inte har något behov av reservkraften.
Eller 300 kr/mån extra för att hallen ligger i ett atombombsäkert bergrum är ju också värdelöst om man inte har det behovet. Om en atombomb sprängs är nog det minsta problemet huruvida servern är igång eller inte.
al'Thor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-13, 14:57 #25
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Men du kan ju knappast kalla det en riktigt och seriös hall som inte har reservkraft?

Att man får betala extra för att få det så känns det som dom inte har byggt det rätt från början och att det inte finns så det räcker för allt.

Visst det är självklart en kostnad, fast då kan man ju lika väl ha servern i garderoben som inte har reservkraft där med :P

Men får du colocation hos andra där det ingår reservkraft billigare än hos en där det inte ingår för dyrare kostnad så blir det ju självklart att man inte tycker det är ett bra pris.

Men är ju alltid kunden som tycker om det är bra pris eller inte, beroende hur mycket kunskap dom har eller vad för priser dom fått hos andra leverantörer.

Alla företag kommer ju alltid säga att dom tycker sina priser är bra även om dom är svindyra.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-13, 21:41 #26
al'Thor al'Thor är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 116
al'Thor al'Thor är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 116
Jag kan nog tycka att en en hall kan vara en seriös hall även om den bara har UPSer och inte diesel... Många myndigheter och institutioner kör utan dieselkraft (bland annat många högskolor och där är det definitivt inte garderoberna). Har man inte behovet att servern absolut inte får gå ner efter mer än en halvtimmes spänningsbortfall (vilket ju är ganska ovanligt inne i storstäderna) så är det ju per definition onödigt att betala för dieselkraften eftersom man ändå inte har det behovet.
Och betala för det får man göra oavsett hur det är byggt från början... En hall med dieselreservkraft har haft störe investeringskostnader än en hall utan, och investeringarna ska betala sig.

Jag vågar påstå att skulle du bygga en hall som täcker upp alla tänkbara fel som kan uppstå, så oavsett hur du bygger den kommer du att få ta mer betalt än för en som nöjer sig med att täcka upp de "vanliga" felen. Och räcker det för de behoven man har så är ju den senare ett bättre val eftersom den kommer kunna hålla ett lägre pris än den förstnämda.

Men visst, om den förstnämda skulle vara billigare så är ju givetvis den ett bättre val. Vad som är ett bra pris beror ju på vilka krav och förväntningar man har i relation till vad man kan få på andra ställen.

Har jag behov för en Skoda är det ju ingen bra idé att köpa en BMW, precis på samma sätt så har jag behov för en BMW så kan jag inte betala för en Skoda.

Sedan finns det ju ställen där man får en Skoda och får betala för en BMW...
al'Thor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-13, 22:47 #27
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 1 863
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 1 863
Tråden börjar spåra ut en aning då alla tycks ta fasta på pris jämfört med service och vad som ingår.
eliasson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-15, 21:50 #28
bkjellbe bkjellbe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 151
bkjellbe bkjellbe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 151
Ni som söker alternativ för Co-lo i Göteborg.. kan ni inte speca vad ni har för krav.. sedan kan vi se om vi på Västkusten är så dyra : )
bkjellbe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-10, 10:42 #29
Devworks Devworks är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 12
Devworks Devworks är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 12
Lyfter denna gamla tråd då det verkar ha blivit ännu värre.

Det billigaste just nu verkar vara wwwgbg för 995:-/m med 512kb alt 25GB tr. De flesta ligger på 1500-2000kr/m för 1U vilket enligt mig är ren galenskap om man jämför med resten av sverige.

Inga nya aktörer som dykt upp? Hur gör ni andra som är aktiva i GBG och vill ha utrustningen lokalt?
Devworks är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-10, 14:55 #30
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Det låter lite väl dyrt, även trafik mängden är ju antik.

Har själv kollat lite på om man ska börja lansera colo i GBG flertal gånger, men utbyggnadesplanerna är endast att bygga ut nät i stora delar av Sverige och inte lansera ren colo som standard.

Fast har ändå kvar siffror vad man skulle behöva ta ut till slutkund, räknade med att 1U skulle blivit ett slutkundspris på 400-600:- då samt att man skulle kunnat bjuda på 10Mbit trafik utan problem.

Priset på colo har i regel gått upp i hela Sverige, det som slukar kostnader är ström och allt runt omkring det. 120-250:- kostar varje 1U server i ren ström med kyla och reservkraft beroende hur mycket den drar.

Sedan får man även beräkna pris på antal kunder man har, har man dåligt med kunder går priset upp. Tror det är svårt idag att endast erbjuda colo till lågt pris utan andra tjänster. Om man då inte kommer upp i stor volym.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017