Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Backuplösning för en server

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-01-08, 14:43 #31
Mortekais avatar
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 587
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Mortekais avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 587
Nu kör jag med Dropbox och Jungledisk
Mortekai är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-08, 16:35 #32
forngrens avatar
forngren forngren är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 382
forngren forngren är inte uppkopplad
Flitig postare
forngrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 382
Citat:
Ursprungligen postat av Mortekai Visa inlägg
Nu kör jag med Dropbox och Jungledisk
Kör du båda på servern? På desktoparna blandar jag jungledisk och dropbox. Dropbox för arbetsfiler och synk mellan dator och jungledisk för veckovis arkivering och bakcup av media-arkivet.
forngren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-09, 22:58 #33
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av SimonP Visa inlägg
Bästa backupen jag testat, och gratis:
http://backuppc.sourceforge.net/

Det är inte så säkert att använda ett backupsystem där din servern laddar upp till backupservern. Om servern blir hackad finns det en risk att dom även raderar backupfilerna, vilket ett flertal webbplatser fått erfara. Bättre att göra tvärtom, dvs. backupservern loggar in mot din server och hämtar det som ska backas upp.

BackupPC fungerar på detta sätt, via rsync och SSH.
Håller inte med, har du det vettigt så hindrar du att filen går ta bort sedan eller skrivas över.

Skulle dock inte vilja ha en backupserver som har full access till alla servrar att hämta filer bara sådär. Känns mer säkrare låta servern ladda upp bara.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-09, 23:13 #34
SimonPs avatar
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 832
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SimonPs avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 832
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Håller inte med, har du det vettigt så hindrar du att filen går ta bort sedan eller skrivas över.
Det är möjligt att det går att lösa på det sättet. Men jag har inte hittat nått bra program som gör det, och som samtidigt klarar multipla inkrementella backuper.

Citat:
Skulle dock inte vilja ha en backupserver som har full access till alla servrar att hämta filer bara sådär. Känns mer säkrare låta servern ladda upp bara.
Det kräver ju att man har koll på backup servern. Men enda porten & tjänsten som behöver vara öppen är en SSH port, och den är relativt enkel att skydda.
SimonP är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-10, 08:34 #35
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
Jag tänkte höra med er ifall ni vet om man kan spara trådar från forum hos http://aws.amazon.com/s3/. Bilder vet jag att man kan spara där, men nu undrar jag om man kan spara trådar från ett forum hos S3. Att man kopplar S3 till ens forum och när man ser att utrymmet hos webbhotellet börjar minska mer och mer så kopplar man in S3 och trådarna sparas där. För man har ingen lust att radera trådar bara för att spara på utrymme, känns inte så snällt mot användarna (Vi måste tyvärr radera trådar för att spara på utrymme. Det känns inte så bra att säga så som administratör.)
StateCollapse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-10, 08:57 #36
Mortekais avatar
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 587
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Mortekais avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 587
Citat:
Ursprungligen postat av forngren Visa inlägg
Kör du båda på servern? På desktoparna blandar jag jungledisk och dropbox. Dropbox för arbetsfiler och synk mellan dator och jungledisk för veckovis arkivering och bakcup av media-arkivet.
Jupp.
Kör med incremental backups till sekundär hårddisk som sedan kopieras till en dropbox folder och sedan externt till jungledisk. Incremental backups är lite större, men nu går det så väldigt smidigt att återställa enskilda filer genom dropbox och kunderna får nattliga backuper i sin egen dropbox automatiskt om man så önskar.
Mortekai är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-10, 08:59 #37
Mortekais avatar
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 587
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Mortekais avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 587
Citat:
Ursprungligen postat av StateCollapse Visa inlägg
Jag tänkte höra med er ifall ni vet om man kan spara trådar från forum hos http://aws.amazon.com/s3/. Bilder vet jag att man kan spara där, men nu undrar jag om man kan spara trådar från ett forum hos S3. Att man kopplar S3 till ens forum och när man ser att utrymmet hos webbhotellet börjar minska mer och mer så kopplar man in S3 och trådarna sparas där. För man har ingen lust att radera trådar bara för att spara på utrymme, känns inte så snällt mot användarna (Vi måste tyvärr radera trådar för att spara på utrymme. Det känns inte så bra att säga så som administratör.)
Trådar borde vara databasen gissar jag om ni inte kör med textfilsbaserat forum? Låter som en del krångel och det borde vara enklare (och förmodligen billigare) att köpa upp webbutrymmet på webbhotellet istället.
Mortekai är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-10, 09:01 #38
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
Citat:
Ursprungligen postat av Mortekai Visa inlägg
Trådar borde vara databasen gissar jag om ni inte kör med textfilsbaserat forum? Låter som en del krångel och det borde vara enklare (och förmodligen billigare) att köpa upp webbutrymmet på webbhotellet istället.
Jag har binero och kan endast köpa upp mig till 6GB, sedan tar det stopp, vad jag tror. Att sedan börjar radera trådar från forumet som innehåller bra information är inte så vänligt mot användarna för att man inte har storlek nog att kunna ha kvar dessa i forumet.

Frågan är hur många kB eller mb en normal tråd tar i storlek.

Senast redigerad av StateCollapse den 2010-01-10 klockan 09:05
StateCollapse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-10, 09:07 #39
Mortekais avatar
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 587
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Mortekais avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 587
Citat:
Ursprungligen postat av StateCollapse Visa inlägg
Jag har binero och kan endast köpa upp mig till 6GB, sedan tar det stopp. Att sedan börjar radera trådar från forumet som innehåller bra information är inte så vänligt mot användarna för att man inte har storlek nog att kunna ha kvar dessa i forumet.

Frågan är hur många kB eller mb en normal tråd tar i storlek.
Binero brukar vara flexibla och har rykte om sig att alltid göra sitt yttersta för kunderna...har du provat att maila dom om möjligheten att gå över 6GB? Hur har ni det med systemresurser, är ni så pass att ni kanske till och med skulle kunna tänka er att flytta till en VPS?
Mortekai är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-10, 09:13 #40
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
Citat:
Ursprungligen postat av Mortekai Visa inlägg
Binero brukar vara flexibla och har rykte om sig att alltid göra sitt yttersta för kunderna...har du provat att maila dom om möjligheten att gå över 6GB?
Drog iväg ett meddelande till dom nu. Öppnar klockan 10.00 och stänger 15.00 idag så vi får se ifall jag får svar idag annars imorgon.

Är lite svårt med ett forum just när man inte vet hur stor en normal tråd är i storlek. Sedan att börja radera trådar är fel bara för att man inte finner någon backupplösning för just trådar. Bilder som hör till sidan som användarna får ladda upp kör vi igenom S3 och det funkar kanon. Nu måste vi bara finna en lösning till hur vi sparar trådar i forumet.

Edit:
Nu såg jag att man kunde köpa till 1GB för 39kr/mån. Kanske man kan betala årsvis på den då och köpa 50GB på en gång så har man så att man klarar sig framöver.

Senast redigerad av StateCollapse den 2010-01-10 klockan 09:18
StateCollapse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017