Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Utländsk server påverkar SEO?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-12-14, 14:48 #1
spajk spajk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 637
spajk spajk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 637
Standard Utländsk server påverkar SEO?

Hej,

Har läst lite att serverns placering (denna i england) kan påverka SEO'n mot Sverige?
Stämmer detta?

Om ja, hur kan man kringå det?
spajk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-14, 15:12 #2
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
Ja det stämmer att det kan påverka SEO mot Sverige. Framför allt riskerar du att hamna sämre till när folk söker på "sidor från Sverige".

Jag vet inte hur genomsnittsanvändaren söker, men jag använder ALDRIG det. Däremot händer det att jag söker efter "Sidor på Svenska".

[tillägg]
Du kan inte gå runt det annat än att se till att din domän pekar mot ett IP i sverige
[/tillägg]
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-14, 15:23 #3
kers kers är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 526
kers kers är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 526
När det gäller Google så har det historiskt sett, som Stefan säger, varit en fördel att befinna sig i Sverige men idag så räcker det med att du via Webmaster Tools, http://www.google.com/webmasters/tools/, berättar att sidan har en svensk målgrupp.
Webbplatskonfiguration -> Inställning -> Geografisk inriktning.

En annan aspekt är dock den ökade betydelsen av snabba laddningstider både för besökarens upplevelse och sökmotorns rakning. Med utländsk hosting så kan det ofta bli onödigt hög latens. För att få bästa möjliga hastighet bör du hålla dig till högkvalitativa datacenter med bra peering mot Sverige, där är latensen oftast inte värre än den du får från budgethotellen här hemma.

Senast redigerad av kers den 2009-12-14 klockan 15:24 Anledning: typo
kers är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-14, 15:35 #4
spajk spajk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 637
spajk spajk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 637
Citat:
Ursprungligen postat av kers Visa inlägg
När det gäller Google så har det historiskt sett, som Stefan säger, varit en fördel att befinna sig i Sverige men idag så räcker det med att du via Webmaster Tools, http://www.google.com/webmasters/tools/, berättar att sidan har en svensk målgrupp.
Webbplatskonfiguration -> Inställning -> Geografisk inriktning.

En annan aspekt är dock den ökade betydelsen av snabba laddningstider både för besökarens upplevelse och sökmotorns rakning. Med utländsk hosting så kan det ofta bli onödigt hög latens. För att få bästa möjliga hastighet bör du hålla dig till högkvalitativa datacenter med bra peering mot Sverige, där är latensen oftast inte värre än den du får från budgethotellen här hemma.
Tack för bra svar!
Den host som jag velar inför är Clustered.net och ger riktigt bra latency.
spajk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-14, 17:54 #5
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 447
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 447
Citat:
Ursprungligen postat av StefanBergfeldt Visa inlägg
Ja det stämmer att det kan påverka SEO mot Sverige. Framför allt riskerar du att hamna sämre till när folk söker på "sidor från Sverige".

Jag vet inte hur genomsnittsanvändaren söker, men jag använder ALDRIG det. Däremot händer det att jag söker efter "Sidor på Svenska".

[tillägg]
Du kan inte gå runt det annat än att se till att din domän pekar mot ett IP i sverige
[/tillägg]
Men Stefan, du har inte lyssnat på vad jag har sagt tidigare, på t ex seo-forum

Nej säger jag, enligt de tester jag kört så spelar inte serverplacering någon roll. Däremot kan svarstider/laddtider spela roll. Det gäller bara att sätta t ex content-language till svenska så förstår sökmotorerna per automatik att det handlar om en svensk sida.

/Patrik Berggren
MrWize är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-15, 00:58 #6
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Ursprungligen postat av MrWize Visa inlägg
Nej säger jag, enligt de tester jag kört så spelar inte serverplacering någon roll. Däremot kan svarstider/laddtider spela roll. Det gäller bara att sätta t ex content-language till svenska så förstår sökmotorerna per automatik att det handlar om en svensk sida.

/Patrik Berggren
Matt Cutts säger däremot att de INTE har använt svarstider/ladditder i sin ranking. Men att de funderar över hur de kan eventuellt kan komma att göra det i framtiden:
http://videos.webpronews.com/2009/11...tts-interview/ (och även i minst en egen video)

MSN och Yahoo höll inte heller med. Hittade tyvärr inget nyare än SESNY06 från vettig källa men vet att jag läst eller hört det från något aktuellt.
Citat:
Audience Question: How does server response time affect crawling?
MSN: A slow response time can be perceived as a down web site. It may cause us to crawl you more slowly.
Yahoo: We'll typically revisit the site after a few days.
http://www.seroundtable.com/archives/003418.html
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-15, 03:21 #7
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Hej,

Mina sajter på svenska rankar mycket bra trots serverplacering i USA. Jag tror det som sagt räcker med svenskt språk för att få sökmotorerna att indexera sidan som svensk. Däremot är förmodligen en .SE domän ett plus.

Sedan har ju StefanBergfeldt en poäng med just "Sidor från Sverige"-aspekten. Personligen tycker jag Google borde skrota denna, men det är väl iofs av mindre betydelse.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-15, 05:53 #8
pontus pontus är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 450
pontus pontus är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 450
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Matt Cutts säger däremot att de INTE har använt svarstider/ladditder i sin ranking. Men att de funderar över hur de kan eventuellt kan komma att göra det i framtiden:
http://videos.webpronews.com/2009/11...tts-interview/ (och även i minst en egen video)
Kanske inte direkt men om inte annat indirekt. Laddningstid står väll lite i proportion med bounce rate vilket påverkar rankningen?
pontus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-15, 09:44 #9
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 447
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 447
Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Hej,

Mina sajter på svenska rankar mycket bra trots serverplacering i USA. Jag tror det som sagt räcker med svenskt språk för att få sökmotorerna att indexera sidan som svensk. Däremot är förmodligen en .SE domän ett plus.

Sedan har ju StefanBergfeldt en poäng med just "Sidor från Sverige"-aspekten. Personligen tycker jag Google borde skrota denna, men det är väl iofs av mindre betydelse.
Sidor från sverige kan du ha iklickat och ändå ha din webbplats placerad i annat land för att synas i rankingar. Även Jim gjorde test och såg att så var fallet (ex. wikipedia, knappas server i sverige, men visas upp med sidor från sverige iklickat)

/Patrik Berggren
MrWize är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-15, 11:50 #10
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Hej Patrik Berggren,

Lite okunnigt av mig, jag testade precis detta och även mina sajter kommer med (.se och .nu), trots den utländska serverplaceringen.

Dock är det bara mina sajter som har svenska som "förstaspråk" som kommer med, dvs om svenska är språket på indexsidan.

Skönt att lära sig nytt! ;-)
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017