Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Adwords i onda syften

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-12-09, 16:19 #1
Bernard Black Bernard Black är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 9
Bernard Black Bernard Black är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 9
Standard Adwords i onda syften

Ett företag jag arbetar för ringde mig i dag lite lätt upprörda över följande scenario:

En kund som man sagt upp samarbetet med på grund av betalningssvårigheter har valt ge sig ut på vad som kan betecknas som en virtuell vendetta, tillvägagångsviset är att genom att genom Google Adwords marknadsföra något i stil med följande fras "Företagsnamn: Värdelöst...." som går till ett blogginlägg om hur mycket han skyr företaget i fråga.

Eftersom att bolaget har ett unikt namn så är det dött bland adwords-fälten vid en sökning på namnet, dvs med undantag från denna annons som sålunda syns extremt tydligt. Vidare innebär även detta att kostnaden per klick förstås är väldigt låg, något som innebär att man för en väldigt nätt summa kan hålla sig kvar en lång lång tid.

För att göra saken än värre har samma blogg som kunden marknadsför nu placerat sig på första sidan bland träffar vid en sökning på företagets namn.

Tänkte bara förhöra mig kring om någon av er stött på liknande problem sedan tidigare och om det inte är något som borde betraktas som ett brott mot användarvillkoren för Adwords? De juridiska möjligheterna är nog obefintliga, vi är ju alla (med rätta) berättigade till att ge uttryck får våra åsikter oavsett forum.

Edit: Argh! Fel subforum, kan en moderator flytta till "Företagsamhet, juridik och ekonomi" där denna kanske platsar bättre.

Senast redigerad av Bernard Black den 2009-12-09 klockan 16:51
Bernard Black är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-09, 16:53 #2
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
Lite kan jag svara på, men inte allt.

Jag tror inte Google kommer hjälpa er eller vara till er assistans. Deras kundtjänst fungerar inte så... Tyvärr.

Men jag tycker i alla fall att du ska skriva till dom, hur man nu gör det, och påtala dessa oegentligheter. Ett vanligt slö-post brev kanske är att föredra. Om inte, dom adresserna är lättare att hitta. (PM'a mig kan du få en, om du inte hittar.)

***
Vad gäller hans blogg är det nog högst tillfälligt. "Easy come, easy go", så att säga. Visst, han har säkert också noterat en bra placering på detta sökord, eller företagsnamn. Men ska han behålla den måste han ligga i och skriva elaka saker om er flera gånger varje vecka. I alla fall 5 timmar, som minimum i veckan.

Även om han fejkar andra användare och postar inlägg, så är det en avsevärd tid han lägger ner på din kund.

***
Samtidigt är det en rätt korkad strategi. Om din kund heter något ovanligt, vilket du antyder, och om man sen söker på det... men då vet man ju vad man letar efter.

Jag vet inte hur många som söker på din kunds namn, men visst, det är nog en del. Folk har en tendens att skriva URL'en i sökfältet i stället för i adressfältet...

***
Det skulle förvåna mig, står det inte någon stans att man inte för använda AdWords i elakt syfte?

Kolla det...
MrBob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-09, 16:56 #3
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
https://www.google.com/intl/sv_se/ad...USbilling.html

Kolla punkt 3:
" Du representerar och garanterar att (x) all den information du har uppgett är korrekt och aktuell,"


Riktlinjer för varumärken:
http://www.google.se/permissions/guidelines.html

Nej... det står mycket på den sidan, jag tror det är Googles varumärke som avses, inte din kunds varumärke.


****
Adresser:

Fylla i-formulär:
http://www.google.com/support/contac...le_legal&hl=sv


Slöpost:
http://www.google.se/contact/
Google Stockholm
Kungsbron 2
111 22 Stockholm

Senast redigerad av MrBob den 2009-12-09 klockan 17:00
MrBob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-09, 17:06 #4
Bernard Black Bernard Black är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 9
Bernard Black Bernard Black är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 9
Citat:
Ursprungligen postat av MrBob Visa inlägg
Lite kan jag svara på, men inte allt.

Jag tror inte Google kommer hjälpa er eller vara till er assistans. Deras kundtjänst fungerar inte så... Tyvärr.

Men jag tycker i alla fall att du ska skriva till dom, hur man nu gör det, och påtala dessa oegentligheter. Ett vanligt slö-post brev kanske är att föredra. Om inte, dom adresserna är lättare att hitta. (PM'a mig kan du få en, om du inte hittar.)

***
Vad gäller hans blogg är det nog högst tillfälligt. "Easy come, easy go", så att säga. Visst, han har säkert också noterat en bra placering på detta sökord, eller företagsnamn. Men ska han behålla den måste han ligga i och skriva elaka saker om er flera gånger varje vecka. I alla fall 5 timmar, som minimum i veckan.

Även om han fejkar andra användare och postar inlägg, så är det en avsevärd tid han lägger ner på din kund.

***
Samtidigt är det en rätt korkad strategi. Om din kund heter något ovanligt, vilket du antyder, och om man sen söker på det... men då vet man ju vad man letar efter.

Jag vet inte hur många som söker på din kunds namn, men visst, det är nog en del. Folk har en tendens att skriva URL'en i sökfältet i stället för i adressfältet...

***
Det skulle förvåna mig, står det inte någon stans att man inte för använda AdWords i elakt syfte?

Kolla det...
Nej, att komma i kontakt med Google är i det närmaste omöjligt. Det bästa man finner är ett formulär där man kan rapportera annonser man anser olämpliga, det är väl dock som du säger mycket tveksamt kring huruvida de gör något i det här fallet.

Positionen i Googles index är enklare att bemöta, där kan man i varje fall göra något konkret. I adwords-fallet känns det däremot mindre lustigt och det får ju sägas att det är en hemskt effektiv metod att sätta fällben med. Ca 40% av sökmotortrafiken, vilken totalt utgör drygt 45% av trafiken, härstämmar från sådana som blott sökt på företagsnamnet i detta fall.

Senast redigerad av Bernard Black den 2009-12-09 klockan 17:22
Bernard Black är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-09, 17:29 #5
Bernard Black Bernard Black är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 9
Bernard Black Bernard Black är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 9
Citat:
Ursprungligen postat av MrBob Visa inlägg
https://www.google.com/intl/sv_se/ad...USbilling.html

Kolla punkt 3:
" Du representerar och garanterar att (x) all den information du har uppgett är korrekt och aktuell,"


Riktlinjer för varumärken:
http://www.google.se/permissions/guidelines.html

Nej... det står mycket på den sidan, jag tror det är Googles varumärke som avses, inte din kunds varumärke.


****
Adresser:

Fylla i-formulär:
http://www.google.com/support/contac...le_legal&hl=sv


Slöpost:
http://www.google.se/contact/
Google Stockholm
Kungsbron 2
111 22 Stockholm
Tackar för uppgifterna!
Bernard Black är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-09, 17:33 #6
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Peta ned honom i Adwords då?
Kan inte kosta så mycket att "bräda" honom/henne?
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-09, 17:51 #7
ssol ssol är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 70
ssol ssol är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 70
Låt en jurist skicka ett brev, det är ganska effektivt. Men framförallt kan man överväga att avbryta framtida samarbete med andra på ett mildare sätt, som inte resulterar i Adwordskampanjer.
ssol är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-10, 01:44 #8
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas Visa inlägg
Peta ned honom i Adwords då?
Kan inte kosta så mycket att "bräda" honom/henne?
Detta skulle jag direkt avråda från. Det är ju verkligen att gå "djävulens ärende"!! Alltså, att gå fel väg.

Snacka om bekräftelse!! Nej, det kas inte leda till något bra, positivt eller givande.
MrBob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-10, 02:36 #9
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Ursprungligen postat av ssol Visa inlägg
Låt en jurist skicka ett brev, det är ganska effektivt. Men framförallt kan man överväga att avbryta framtida samarbete med andra på ett mildare sätt, som inte resulterar i Adwordskampanjer.
Det kan nog slå fel. Får jag tomma hot från jurister så blir jag bara mer förbannad och glömmer sent. Jag vet många som fungerar som jag gör, så risken är stor att situationen blir värre.

-------

AdWords är marknadsföring och det är enligt marknadsföringslagen förbjudet att använda andras varumärken i sin marknadsföring. Registrera firmanamnet som varumärke och skicka in en kopia på registreringen till Google, samt en begäran om att skydda ordet i AdWords. Då spärras sökordet och ingen annan kan köpa det.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-10, 03:26 #10
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Citat:
Ursprungligen postat av Bernard Black Visa inlägg
En kund som man sagt upp samarbetet med på grund av betalningssvårigheter har valt ge sig ut på vad som kan betecknas som en virtuell vendetta, tillvägagångsviset är att genom att genom Google Adwords marknadsföra något i stil med följande fras "Företagsnamn: Värdelöst...." som går till ett blogginlägg om hur mycket han skyr företaget i fråga.
Han hade i alla fall inga betalningssvårigheter med Google. Beror det verkligen bara på att han har det svårt ekonomiskt? Det verkar som att han anser sig blivit väldigt illa behandlad.

Om detta i grunden är hans fel så måste han vara riktigt sjuk i huvudet. Kontakta psykvården i så fall
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017