Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Vad är ett seoproffs hemlighet?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-06-13, 22:41 #51
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av xpat Visa inlägg
Vad är det som är dirty med att jobba med länkar!?
Att jobba med betalda inlänkar är att manipulera rankingsystemet på ett otillbörligt sätt. Rankingsystemen bygger på att det är normala inlänkar inte massmanipulerade av en SEO-firma. Men Google har ju en blandning av automatika och manuella system för att upptäcka och neutralicera det problemet.

Så egentligen kastar man väl bort större delen av sina pengar om man betalar för inlänkar.

Att däremot akrivt jobba med användbarhet ser jag enbart som positivt, Google hänvisar ju i sin dokumentation till att man ska jobba med användbarheten för en verklig användare, för det är vad de bygger sitt system för att värdera siter med hög användbarhet högt.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-15, 12:18 #52
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Att jobba med betalda inlänkar är att manipulera rankingsystemet på ett otillbörligt sätt. Rankingsystemen bygger på att det är normala inlänkar inte massmanipulerade av en SEO-firma. Men Google har ju en blandning av automatika och manuella system för att upptäcka och neutralicera det problemet.

Så egentligen kastar man väl bort större delen av sina pengar om man betalar för inlänkar.

Att däremot akrivt jobba med användbarhet ser jag enbart som positivt, Google hänvisar ju i sin dokumentation till att man ska jobba med användbarheten för en verklig användare, för det är vad de bygger sitt system för att värdera siter med hög användbarhet högt.
Ska man vara helt clean så kan man bara jobba med länkbeten och marknadsföring som skapar inlänkar på ett naturligt vis. Kostnaden för ett sådant projekt om man vill placera sig först på låt säga "linser" är enorm om man ska jobba efter de metoderna. Så inte konstigt att ingen gör det

Bra SEO-arbete med aktivt länkbygge går inte att upptäcka på varken automatik eller om en kontrollant manuellt skulle titta på det. Men även det är ett dyrt arbetssätt och nog inget som står för majoriteten av alla SEO-uppdrag.

Något som många glömmer är att Googles främsta uppgift är att ge ett relevant och bra sökresultat till sökaren. Om en extremt bra och omtyckt webbplats/tjänst skulle hamna först på grund av tveksamma metoder - finns det tillfällen där Google känner att det är bättre att låta den webbplatsen ligga kvar eftersom den är så mycket mer relevant till sökningen än de andra träffarna?
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-15, 15:48 #53
xpats avatar
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 624
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
xpats avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 624
Citat:
Ursprungligen postat av JonatanH Visa inlägg
Det är inte att just "jobba med länkar" som är dirty (jämför t.ex. om någon som skattefuskar säger "vad är det som är dirty med jobba med bokföring?"). Men att skapa länkar i syfte att lura sökmotorerna till att tro att din webbsida länkas _naturligt_ av massa andra webbsidor, och på det viset "dopa" resultatet, det är definitivt smutsgöra!

/jonatan
Det är "lite" skillnad mellan skattelagstiftningen och Google som är ett företag som tjänar pengar på sitt index (de skapar knappast lagar). Om man jobbar med SEO så inte 17 skaffar man länkar för att få mer trafik från länkarna, det är ett plus om man får det men huvudsyftet är naturligtvis att ranka i Googles index och oavsett om man har skapat bra content som folk faktiskt gillar och länkar till eller om man köper länkar så gör man det av samma orsak, att ranka.

Bara för att Google säger att det är "fel" att köpa (eller sälja) länkar så betyder det inte att det är något direkt fel eller omoraliskt med det!

Dessutom bör det tilläggas att Google är fullt medvetna om att man köper länkar och att de som rankar bäst inom många ordrymder inte skulle kunna gör det utan att köpa länkar.
xpat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-15, 19:15 #54
JonatanH JonatanH är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 22
JonatanH JonatanH är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 22
Citat:
Ursprungligen postat av xpat
Det är "lite" skillnad mellan skattelagstiftningen och Google som är ett företag som tjänar pengar på sitt index (de skapar knappast lagar).
Jag har aldrig påstått att det inte skulle vara stor skillnad mellan skattelagstiftningen och google. Däremot använde jag det som ett exempel för att visa att din (retoriska?) fråga "Vad är det som är dirty med att jobba med länkar!?" saknade relevans. Att jag valde just skattefusk är helt irrelevant, eftersom det var just ett exempel.

Citat:
Ursprungligen postat av xpat
Bara för att Google säger att det är "fel" att köpa (eller sälja) länkar så betyder det inte att det är något direkt fel eller omoraliskt med det!
Nej, men att göra någonting som försämrar webbuplevelsen för alla andra internet-användare, samt åsamkar stor skada hos konkurrenter, samtidigt som det inte tillför _någonting_ av värde, det tycker jag är omoraliskt.
JonatanH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-16, 09:04 #55
xpats avatar
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 624
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
xpats avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 624
Citat:
Ursprungligen postat av JonatanH Visa inlägg
Jag har aldrig påstått att det inte skulle vara stor skillnad mellan skattelagstiftningen och google. Däremot använde jag det som ett exempel för att visa att din (retoriska?) fråga "Vad är det som är dirty med att jobba med länkar!?" saknade relevans. Att jag valde just skattefusk är helt irrelevant, eftersom det var just ett exempel.
Det saknar inte relevans, om man använder skattelagstiftningen som ett exempel i förhållande till Google så ger du Googles guidelines samma vikt som skattelagstiftningen vilket är fullständigt irrelevant.

Citat:
Nej, men att göra någonting som försämrar webbuplevelsen för alla andra internet-användare, samt åsamkar stor skada hos konkurrenter, samtidigt som det inte tillför _någonting_ av värde, det tycker jag är omoraliskt.
Det har ju inte med länkstrategin att göra, det handlar ju om moralen hos den som jobbar med webbsajten att göra. Eller snarare bristen på kompetens hos den som driver sajten.
xpat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-16, 10:49 #56
JonatanH JonatanH är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 22
JonatanH JonatanH är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 22
Citat:
Ursprungligen postat av xpat
Det saknar inte relevans, om man använder skattelagstiftningen som ett exempel i förhållande till Google så ger du Googles guidelines samma vikt som skattelagstiftningen vilket är fullständigt irrelevant.
Jo, i exemplet saknar det helt och hållet relevans. Jag hade precis lika gärna kunnat dra exemplet att någon som dumpar miljögifter skulle säga "vad är det som är dirty med att jobba med lastbilar?".. eller att en rånare skulle säga "vad är det som är dirty med att jobba med värdetransporter?" utan att för den sakens skull försöka påvisa några som helst likheter till google hos varken miljölagstiftningen eller brottsbalken.
JonatanH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-16, 11:40 #57
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
Citat:
Ursprungligen postat av JonatanH Visa inlägg
Jo, i exemplet saknar det helt och hållet relevans. Jag hade precis lika gärna kunnat dra exemplet att någon som dumpar miljögifter skulle säga "vad är det som är dirty med att jobba med lastbilar?".. eller att en rånare skulle säga "vad är det som är dirty med att jobba med värdetransporter?" utan att för den sakens skull försöka påvisa några som helst likheter till google hos varken miljölagstiftningen eller brottsbalken.
Klart det är eftersom du likställer riktlinjer med lagar i din jämförelse.

Det är inte dirty att jobba med länkar. Det är Googles uppgift, inte min, att ge ett relevant sökindex och jag är inte skyldig till att underlätta för dem. Däremot tar man vissa risker om man trampar dem på tårna mycket, men det är något helt annat.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-16, 14:52 #58
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Man skulle nästan kunna säga att de som sysslar med "lite dirty metoder" faktiskt hjälper Google att utvecklas. På så sätt kämpar de alltid för det relevanta sökresultatet och håller konkurrenterna på ett betryggande avstånd.

Precis som Fredrik sa kan man bli straffad för att bryta mot Gogles riktlinjer. Straffet är inte fängelse som vid grövre skattebrott, utan olika grader av nedflyttning eller uteslutning från SERP:en. Det är något alla som sysslar med "dirty" SEO vet om och tar med i riskberäkningarna.

Antingen investerar man i högriskaktier (tänja på G-riktlinjerna) med vetskapen att man kan tjäna mycket, eller förlora mycket. Alternativet är att lägga pengarna i en räntefond (dvs. 100% säker SEO) med mindre/obefintliga chaser till snabb rikedom.

Senast redigerad av kw_wasabi den 2010-06-16 klockan 15:00
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-16, 15:18 #59
JonatanH JonatanH är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 22
JonatanH JonatanH är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 22
Citat:
Ursprungligen postat av FredrikMH
Klart det är eftersom du likställer riktlinjer med lagar i din jämförelse.

Det är inte dirty att jobba med länkar. Det är Googles uppgift, inte min, att ge ett relevant sökindex och jag är inte skyldig till att underlätta för dem. Däremot tar man vissa risker om man trampar dem på tårna mycket, men det är något helt annat.
Nej, jag försöker inte likställa lagar med riktilinjer. Missade du följande del av mitt inlägg:

"... utan att för den sakens skull försöka påvisa några som helst likheter till google hos varken miljölagstiftningen eller brottsbalken." (boldning tillagd nu)?

Att ställa frågan om det är fult att jobba med länkar när man diskuterar SEO och etik, är lika meningsfullt som att ställa frågan om det är fult att jobba med bokföring när man diskuterar skattefusk. Inte på något sätt försöker jag hävda att dessa två fenomen skulle ha några likheter över huvud taget! Bara att frågan är totalt ointressant.

Ett annat exempel:
Om en knivmördare skulle fråga "vad är det som är dirty med att jobba med knivar?"'

Det fungerar lika bra, och ni tror väl på allvar inte att jag likställer länkfarmar med mord? Vet faktiskt inte hur jag ska kunna göra det här tydligare.

Edit: Eller varför inte det här:
Att någon som ifrågasätter en hjälporganisation, som delar ut mat till folk som svälter, säger "vad är det som är bra med att jobba med mat?".

Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi
Antingen investerar man i högriskaktier (tänja på G-riktlinjerna) med vetskapen att man kan tjäna mycket, eller förlora mycket. Alternativet är att lägga pengarna i en räntefond (dvs. 100% säker SEO) med mindre/obefintliga chaser till snabb rikedom.
Problemet är att när man sysslar med länkfarms-SEO förstör man samtidigt för alla andra internetanvändare, för att inte tala om den skada man åsamkar konkurrerande företag.

Senast redigerad av JonatanH den 2010-06-16 klockan 15:26
JonatanH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-16, 15:38 #60
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
JonatanH, dina liknelser suger. Helt seriöst. Du kan inte jämföra lagar med riktlinjer. Du ger inga bra konkreta jämförelser.

Kom med en riktig analogi om du har någon.

Jag ser bara en jävla massa gnäll om SEO från folk som inte kan positionera sig. Men det är ingen av dessa kommer med en bättre lösning.

Argumenten är mest att "Alla borde göra såhär så vore världen superbra". Alla borde sluta kriga och hjälpa fattiga i U-länder så vore världen en bättre plats. Men det görs inte per automatik bara för att "det är såhär man skall göra"?

Jag ställer samma fråga till dig som jag gjort till alla andra:

Jag veta hur du vill att man skall arbeta med länkar. Eftersom du själv pushar länkar i värdelösa länkkataloger och ger liv till länkfarmar som inte tillför något på internet, vill jag veta din taktik som är etisk och tillför värde till allt och alla. Samtidigt som du kan tjäna pengar och inte ligga längst bak i sökresultaten.

Tack på förhand.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
seo-företag, seo-proffs


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017