Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Företagsnamn. Lite hjälp och argument.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-01-24, 17:17 #1
youheardit youheardit är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 1 168
youheardit youheardit är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 1 168
Question Företagsnamn. Lite hjälp och argument.

Hejsan alla WN'are!

Försökte med detta inlägg på ett företagarforum, men verkar helt dött där. Så vänder mig till bästa WN

Har inget att göra med webmasters egentligen:

Jag har ett litet case där jag har en bekant som ska starta eget med en väninna. Ett handelsbolag till en början med planer på AB i framtiden.
De har suttit och funderat på företagsnamn och fastnat för ett specifikt som de önskar.
Låt säga såhär:
De gillar och vill använda namnet: "Julle's städ och service".
Och låt säga att det inte finns några företag som kallar sig för något med "Julle's". Men där finns ETT företag som heter "Julle i Sverige AB" som utför precis samma tjänster som dessa kommer att göra.

Mina frågor är då: Först, är chanserna stora att företagsnamnet godkänns av bolagsverket?
Sen undrar jag vilka argument ni har, för och emot, "Julle's städ och service".

Själv har jag försökt att slå i denna bekant att det inte är ett smart val, eftersom chanserna känns små att få det godkänt först och främst. Sen också med tanke på hur kunder skiljer företagen emellan utan att det blir för snurrigt.

Mycket tacksam för tips, hjälp och idéer. Trevlig kväll!
//Philip Andersson
youheardit är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-24, 18:45 #2
Timlestandeer Timlestandeer är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 61
Timlestandeer Timlestandeer är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 61
Jag har egentligen ingen aning om det kommer accepteras eller ej. Men min första spontana tanke är att det kanske inte är så lämpligt med tanke på att det väldigt lätt kan ske missförstånd och blandas ihop med det andra företaget, och speciellt med tanke på att ni utför samma tjänster.

Jag hade nog iallafall fortsatt övertala dom om ett annat namn
Timlestandeer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-24, 18:50 #3
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Om du tror på namnet så kostar det ju inget extra att sätta namnet som nummer ett på listan över totalt 4-5 förslag när man ansöker. Går inte namnet igenom tar man bara nästa förslag.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-24, 20:17 #4
youheardit youheardit är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 1 168
youheardit youheardit är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 1 168
Citat:
Ursprungligen postat av Timlestandeer Visa inlägg
Jag har egentligen ingen aning om det kommer accepteras eller ej. Men min första spontana tanke är att det kanske inte är så lämpligt med tanke på att det väldigt lätt kan ske missförstånd och blandas ihop med det andra företaget, och speciellt med tanke på att ni utför samma tjänster.

Jag hade nog iallafall fortsatt övertala dom om ett annat namn
Precis det jag försökt förklara lite, men kan behöva fler röster. Så tack

Citat:
Ursprungligen postat av Danielos Visa inlägg
Om du tror på namnet så kostar det ju inget extra att sätta namnet som nummer ett på listan över totalt 4-5 förslag när man ansöker. Går inte namnet igenom tar man bara nästa förslag.
Jag tror inte på namnet med tanke på svårigheter med att blanda ihop båda bolagen samt med tanke på SEO också. Man ska ta sig förbi på både "Julle" och "Julles". Men de gillar bara namnet och har fastnat. Men som du säger så är det inga problem att slänga in den som nummer ett. Men med tanke på att det kanske inte är så bra även om det godkänns så kanske man hellre skippar det.

Kan även nämna att "julles.se" är ledigt i detta fall medans "Julle i sverige AB" äger "Julle.se".

Tack för svar
youheardit är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-24, 20:42 #5
Sunburned Sunburned är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 33
Sunburned Sunburned är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 33
Standard företagsnamn

Om ni vill heta nästan samma och har samma verksamhetsinriktning är det otroligt att ni får firmanamnet godkänt.

Citat:
Ursprungligen postat av youheardit Visa inlägg
Hejsan alla WN'are!

Försökte med detta inlägg på ett företagarforum, men verkar helt dött där. Så vänder mig till bästa WN

Har inget att göra med webmasters egentligen:

Jag har ett litet case där jag har en bekant som ska starta eget med en väninna. Ett handelsbolag till en början med planer på AB i framtiden.
De har suttit och funderat på företagsnamn och fastnat för ett specifikt som de önskar.
Låt säga såhär:
De gillar och vill använda namnet: "Julle's städ och service".
Och låt säga att det inte finns några företag som kallar sig för något med "Julle's". Men där finns ETT företag som heter "Julle i Sverige AB" som utför precis samma tjänster som dessa kommer att göra.

Mina frågor är då: Först, är chanserna stora att företagsnamnet godkänns av bolagsverket?
Sen undrar jag vilka argument ni har, för och emot, "Julle's städ och service".

Själv har jag försökt att slå i denna bekant att det inte är ett smart val, eftersom chanserna känns små att få det godkänt först och främst. Sen också med tanke på hur kunder skiljer företagen emellan utan att det blir för snurrigt.

Mycket tacksam för tips, hjälp och idéer. Trevlig kväll!
//Philip Andersson
Sunburned är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-24, 23:49 #6
Hjortens avatar
Hjorten Hjorten är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 415
Hjorten Hjorten är inte uppkopplad
Flitig postare
Hjortens avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 415
Sen bör man tänka på att man inte ska använda sig av apostrof i namn i svenskan. Julle's = fel. Julles = rätt.
Hjorten är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-25, 08:25 #7
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
Om din vän med blivande partner inhämtar det andra företagets samtycke till namnet är sannolikheten avsevärt högre att firmanamnet godkänns, däremot inte garanterat.

I annat fall är sannolikheten i det närmaste 100% att de får avslag.

Jag skulle ställa mig frågan om det kanske kan vara bättre att välja ett särskiljande namn för att inte riskera sammanblandning med verksamheter jag inte själv driver.
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-25, 11:09 #8
Sunburned Sunburned är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 33
Sunburned Sunburned är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 33
Citat:
Ursprungligen postat av digiArt Visa inlägg
Om din vän med blivande partner inhämtar det andra företagets samtycke till namnet är sannolikheten avsevärt högre att firmanamnet godkänns, däremot inte garanterat.

I annat fall är sannolikheten i det närmaste 100% att de får avslag.

Jag skulle ställa mig frågan om det kanske kan vara bättre att välja ett särskiljande namn för att inte riskera sammanblandning med verksamheter jag inte själv driver.
Man kan också tänka sig JLE Städ i Stockholm som firmanamn och något annat Julle-liknande som varumärke. Firmanamn och varumärke är inte samma sak och har andra bestämmelser. Ett varumärke måste inte vara särskiljande på samma sätt som ett firmanamn (JLE Städ i Sverige, Stockholm, EMEA etc).

Om inte varumärket Julles i Sverige är godkänt kanske du kan få Julles godkänt och snika in "städ i Stockholm" under i loggan. Då handlar det bara om du blir upptäckt eller inte, och om du inte får några protester inom ett år så är chansen stor att Julles i Sverige får avslag om de protesterar.

Jag försökte få en som snikade på mitt varumärke i samma bransch att byta, men då jag upptäckte detta två år efter att de påbörjade sin verksamhet så ansågs mina chanser så dåliga till upprättelse att det inte var lönt att bemöda sig rent juridiskt.
Sunburned är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017