Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Alternativ till egen firma

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-06-09, 14:34 #1
Reager Reager är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 151
Reager Reager är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 151
Jag har i dagsläget en enskild firma som jag "tröttnat" på när det gäller bokföring och dyl. Finns det några alt?

Tanke 1. Anlita t.ex. Bolagskraft lr liknande. Mitt problem är att min tjänst är en prenumereationstjänst och deras avgift motsvarar 40% av fakturavärdet vilket gör att jag får knappt ut något av det.

Tanke 2. Samma som ovan, dock att jag tar emot alla betalningar till mig själv, och sedan från t.ex. Bolagskraft fakturerar mig själv en gång i månaden lr så. Då blir avgiften uthärdlig. Min fråga är om detta dock är helt OK sett ut skatteverkets synpunkt eller om jag fortfarande måste sköta någon slags bokföring.

Tanke 3. Köra det som hobbyverksamhet. Vad är skillnaden och för/nackdelar med hobbyverksamhet jämfört med att köra det som enskild firma.

Jag vill köra detta lagligt på ett så bekvämt sätt som möjligt. Min årsintäkt ligger kring 30-40k inkl moms så det är inga jättesummor, men det är ändå en del jobb med bokföringen som jag vill slippa.

Tacksam för förslag.
Reager är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-09, 14:53 #2
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Har du intäckter så ska du nog fortsätta att driva din enskilda firma för det låter ju inte som att du har mycket transaktioner? Kör e-bokfringen via Swedbank eller liknande och få autokonteringar på 80% av dina transaktioner så vinner du mycker av det tråkiga bokföringsarbetet.
__________________
Seo och affiliate sajter som Sko.nu | Möbler | Klocka.com | Ta Lån | Stekpanna | Godis
Nicklas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-09, 15:06 #3
MMCs avatar
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
MMCs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
Beroende på hur dina intäkter och fakturaintervaller ser ut så kan du ta kontakt med ett mindre företag som sysslar med fakturatjänst och factoring. Låt dem hantera alla enskilda fakturor och få betalt av dem i en klumpsumma istället. Det borde rimligen bli mycket mindre bokföring.
MMC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-09, 18:59 #4
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 975
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 975
Leta upp en billig redovisningskonsult, tror du kan komma undan för 3000 inkl/år för bokföring och bokslut. Det jobbet du gör då är att lägga alla papper i en pärm och lämnar in dessa till konsulten en gång i månaden exempelvis.
aDonis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-09, 19:18 #5
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Tanke 2 förstår jag inte så mycket av. 40% är 40% oavsett antal fakturor exempelvis.

Leta upp en billig redovisningskonsult. Det finns säkert någon som kan hjälpa dig för ett par tusenlappar, precis som aDonis säger.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-09, 19:37 #6
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Citat:
Originally posted by aDonis@Jun 9 2009, 17:59
Leta upp en billig redovisningskonsult, tror du kan komma undan för 3000 inkl/år för bokföring och bokslut. Det jobbet du gör då är att lägga alla papper i en pärm och lämnar in dessa till konsulten en gång i månaden exempelvis.
Hur många transaktioner handlar det om för 3000kr?
__________________
Seo och affiliate sajter som Sko.nu | Möbler | Klocka.com | Ta Lån | Stekpanna | Godis
Nicklas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-09, 19:42 #7
Reager Reager är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 151
Reager Reager är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 151
Citat:
Originally posted by jonny@Jun 9 2009, 19:18
Tanke 2 förstår jag inte så mycket av. 40% är 40% oavsett antal fakturor exempelvis.
Leta upp en billig redovisningskonsult. Det finns säkert någon som kan hjälpa dig för ett par tusenlappar, precis som aDonis säger.
Det är alltså så att de tar 8.5% (min. 50kr per faktura) och då varje prenumeration kostar 147kr för en viss tid så blir det rätt stor summa (147kr-moms - 50kr) som försvinner innan jag ens börjar dra sociala avgifter å skatter.
Reager är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-16, 16:22 #8
Reager Reager är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 151
Reager Reager är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 151
En annan fundering, finns det något liknande Payson men där summan de betalar ut sker som lön? Eller något bra alt. till Bolagskraft som inte tar 50kr per faktura.
Reager är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017