Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Vad får man köpa för Aktiekapitalet i AB?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-07-22, 08:41 #1
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Standard Vad får man köpa för Aktiekapitalet i AB?

Får man köpa t.ex datorutrustning och kontorsmaterial för en del av aktiekapitalet.

Jag hade t.ex behövt en ny arbetsmobil, dator tänker jag köpa ifrån min gamla ef om det är möjligt.

Eller får man bara köpa varulager för pengarna?
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-22, 09:17 #2
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Du får köpa allt som du kan tänkas behöva för verksamheten.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-22, 09:17 #3
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Du får köpa vad du vill men efterhand som inventarievärdet skrivs ned måste du parera detta med
likviditet (eller andra inventarier). Förbrukar du halva ditt AK måste du upprätta en kontrollbalansräkning.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-22, 17:36 #4
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Du får köpa vad du vill men efterhand som inventarievärdet skrivs ned måste du parera detta med
likviditet (eller andra inventarier). Förbrukar du halva ditt AK måste du upprätta en kontrollbalansräkning.
Ok.

om jag köper en dator för 10000 kr och värdet på datorn går ner med tiden så måste jag alltså kompensera det här värdet med pengar ?
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-22, 17:44 #5
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av Lancelot Visa inlägg
Ok.

om jag köper en dator för 10000 kr och värdet på datorn går ner med tiden så måste jag alltså kompensera det här värdet med pengar ?
Nej, det är mycket mer komplext. Enkelt sagt så om värdet på bolaget är mindre än 50% av vad aktiekapitalet är så måste du vidta vissa åtgärder. Det finns långa och utförliga svar från bl.a. Conny Westh om hur det fungerar och jag rekommenderar att du söker upp någon av de trådarna och läser mer om aktiebolag och aktiekapital.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-22, 18:01 #6
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Nej, det är mycket mer komplext. Enkelt sagt så om värdet på bolaget är mindre än 50% av vad aktiekapitalet är så måste du vidta vissa åtgärder. Det finns långa och utförliga svar från bl.a. Conny Westh om hur det fungerar och jag rekommenderar att du söker upp någon av de trådarna och läser mer om aktiebolag och aktiekapital.
Ska söka efter Connys trådar nu.
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-22, 18:38 #7
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Det enkla svaret är att du kan köpa i princip vad du vill för hälften av aktiekapitalet. Men börjar du nagga på den andra hälften så blir det betydligt krångligare och kan bli direkt farligt ur ett ekonomiskt och juridiskt perspektiv. Om du inte är bra insatt i alla regler och vet precis vad du håller på med (eller har en bra revisor som kan handleda dig), så bör du egentligen lämna den andra hälften i fred helt och hållet. Låt pengarna ligga på ett konto där du får så bra ränta som möjligt och se det som en form av sparande.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-22, 18:56 #8
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Som Westman skriver så har jag förklarat detta ganska utförligt i andra trådar, men jag kan ta en kortverson här.

AK är inte likviditet utan redovisas som ägarens insats i balansräkningen (bundet eget kapital)! AK kan bestå av 100% kundfodringar för att ta ett exempel. Du kan m a o ha 0 kr i kassan eller på banken om du har 50 000 i kundfodringar. Om man förbrukar AK så gör man det genom att öka kostnaderna, man kan lika enkelt återställa AK genom att öka resultatet.

Om AK var likviditet skulle man kunna ta ett banklån för att återställa AK, men se det går inte, för då ökar bara likviditeten och skuldsättningen men inte resultatet.

Man kan i princip öka AK genom att:

- Ägarna tillför mer bundet kapital (s.k. villkorat/ovillkorat Aktieägartillskott eller nyemmission)
- Öka resultatet (genom att fakturera mer)
- Skriva upp värdet på vissa tillgångar (ex imateriella, aktier m.m.)
- Minska skulder genom förhandlingar
- I riktigt tuffa case kan man faktiskt föhandla med leverantöörer så de byter fodringar mot aktier och vips så förbättras balansräkningen betydligt (skulden blir eget kapital!!! Kanonbra för skuldtyngda bolag!!!).

(Villkorat aktieägartillskott är ungefär som ett riskvilligt lån från aktieägarna (fast det ökar inte skuldsättningen utan ökar det egna kapitalet), men som de kan ta tillbaks när resultatet förbättrats och AK är återställt)

Det betyder att du kan köpa saker som varulager (dvs saker som du har för avsikt att sälja vidare) för hela AK.

Alt A) Men du kan även köpa saker och tjänster som enbart är kostnader () för allt utom för de sista 25 000 kr om du har ett AK på 50 000 kr. Kostnader bokas mot resultatkonton men inköp till varulager är inte kostnader utan bara ombokning mellan balanskonton i bokföringen. Detta har inget alls med likviditeten att göra.

Avänder du fakturametoden så är AK återställt i samma ögonblick som du har skrivit ut (e.g. upprättat) en faktura på 25 000 kr + moms för en tjänst du har utfört åt en kund. Detta har inget med när fakturan betalas då. Detta är ett bra käl till att använda fakturametoden i stället för kontantmetoden.

Alt B) När du säljer en vara så ska du vid försäljningen boka kostnaden samtidigt som försäljningen bokas in. Om du har en bruttomarginal på 50% (100% påslag), så är AK återställt vid en fakturerad varuförsäljning (Kontoklass 3) på 50 000 kr + moms, dvs inköpskostnaden för varan är då 25 000 kr som du bokar om från lagervärdet (kontoklass 1) till varuinköp i kontoklass 4.

Du kommer då att öka resultatet från -25000 kr till 0 och AK är återställt.

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-07-22 klockan 19:35
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017