Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Gmail nere...

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-12-10, 19:00 #1
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
Standard Gmail nere...

Vi är snabba på att peka på svenska leverantörer när de har problem med mail och en del pekar på de stora amerikanska leverantörerna som en möjlig lösning.

Tänkte balansera den diskussionen här och peka på att Google hade igen problem med Gmail - denna gången var det "bara" nertid och inte förlust av data som det varit vid minst ett tillfälle tidigare.

http://techcrunch.com/2012/12/10/gma...sers-affected/
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-10, 19:17 #2
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Jag tror ingen här tror att någon teknikberoende tjänst är helt befriad från problem Att folk här på WN reagerar så snart en svensk tjänst är nere är ju också ganska naturligt eftersom det är ett svenskt forum och många är kunder hos svenska företag. För mig har hur som helst både Yahoos e-post och Gmail fungerat bättre än alla de e-postlösningar som finns hos de svenska webbhotellen - webbgränssnitten är också trevligare att använda. Visst har även Gmail haft lite strul några gånger men för det mesta är det bara en liten del av användarna som drabbats.

Trots det har jag alltid en backup på viktig e-post, förr eller senare råkar man ut för bekymmer var man än har sin e-post.

För det mesta fungerar självklart alla tjänster som erbjuds av webbhotellen men är man väldigt beroende av sin e-post så bör man tänka sig för lite extra innan man väljer e-postlösning. Så länge det inte finns någon trovärdig jämförelse mellan tjänsternas nertid så är jag personligen övertygad om att Gmail / Google Apps slår allt i svensk väg även om också jag har mindre viktiga e-postkonton på svensk mark. En del vill ändå gärna ha tillgång till svensk support, då kan en svensk e-postleverantör vara intressant trots allt.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2012-12-10 klockan 20:11
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-10, 20:57 #3
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
Jag är så van vid att höra dig säga Loopia är bäst så det kändes lite befriande att höra att så inte var fallet denna gången. :-)

Gmail och de andra är absolut bra. Många gånger passar det utmärkt. Får dock en känsla - lite tillbaka till vår tidigare diskussion tartareandesire - att man på något sätt tror att det alltid är bättre. Media lyfter fram vartenda steg de tar och alla påverkas av detta.

Kan också vara en vanesak då vi alla använder ett gmail konto (de är ju bra på att tvinga in en i en tjänst för att få en annan ;-) - så helt plötsligt blir faktiskt ett annat gränssnitt något nytt att vänja sig vid. Kanske känns det då inte lika bra?

Nu kör du mycket Loopia och de har kanske inte haft bästa året på just mailen. Känns dock lite som du drar alla över en kam. Du kanske bara haft otur med just en eller två leverantörer?

Du verkar vara väldigt överseende med Googles dataförlust i gmail? Har en känsla av att ett svenskt företag inte hade fått samma överseende? Eller har jag fel? ;-)

Är säker på att du använder även oss - skulle man kunna få lite PM feedback på just mail och vad du anser kan göras bättre? Har stor respekt för din åsikt.
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-10, 22:04 #4
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av johan1234 Visa inlägg
Jag är så van vid att höra dig säga Loopia är bäst så det kändes lite befriande att höra att så inte var fallet denna gången. :-)
Tror aldrig jag sagt att Loopia är bäst på e-post och tror heller aldrig jag kommer att göra det

Citat:
Ursprungligen postat av johan1234 Visa inlägg
Kan också vara en vanesak då vi alla använder ett gmail konto (de är ju bra på att tvinga in en i en tjänst för att få en annan ;-) - så helt plötsligt blir faktiskt ett annat gränssnitt något nytt att vänja sig vid. Kanske känns det då inte lika bra?
Nja, man behöver ju inte använda det som e-postkonto bara för det, det kan lika gärna användas som en vanlig inloggning. Jag använder själv inte gmail till e-post alls - åtminstone inte aktivt.

Citat:
Ursprungligen postat av johan1234 Visa inlägg
Nu kör du mycket Loopia och de har kanske inte haft bästa året på just mailen. Känns dock lite som du drar alla över en kam. Du kanske bara haft otur med just en eller två leverantörer?
Använder inte Loopia särskilt mycket alls till e-post. Det är dock sällan jag hör någon som är helt nöjd med sin svenska e-postleverantör oavsett vilka det är.

Citat:
Ursprungligen postat av johan1234 Visa inlägg
Du verkar vara väldigt överseende med Googles dataförlust i gmail? Har en känsla av att ett svenskt företag inte hade fått samma överseende? Eller har jag fel? ;-)
Jag har överseende med alla, alla kommer förr eller senare drabbas av problem så länge de använder någon teknik. Vare sig man väljer er, Binero, Loopia eller någon annan leverantör så kommer det överlag att fungera helt okej men det är svårt att slå de tjänster som Google lyckas med. Google är ett företag som inte försvinner i en handvändning, svenska företag kan försvinna snabbt eftersom det är en så pass liten marknad och en extremt hård konkurrens idag.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-10, 22:07 #5
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Fast jämföra Gmail som är en så stor global tjänst och väldig stor användarbas som lär vara utspridd i en hög DC mot en lokal leverantör i Sverige är dock inte rimligt.

Även om Loopia lär ha största ekonomiska musklerna så är dom ändå bevis på Sveriges sämsta leverantör.

Loopia är ju Sveriges svar på SJ när det gäller webbhotell och mail.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-10, 22:31 #6
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Fast jämföra Gmail som är en så stor global tjänst och väldig stor användarbas som lär vara utspridd i en hög DC mot en lokal leverantör i Sverige är dock inte rimligt.

Även om Loopia lär ha största ekonomiska musklerna så är dom ändå bevis på Sveriges sämsta leverantör.

Loopia är ju Sveriges svar på SJ när det gäller webbhotell och mail.
För en gångs skull håller jag med dig Åtminstone när det gäller den första delen. Valet bör i princip aldrig stå mellan Gmail eller Loopia / Binero / City Network / whatever utan mellan en internationell eller en svensk leverantör. I det senare fallet fungerar de flesta ungefär lika bra.

Kul att du valde den jämförelsen SJ är av egen erfarenhet den enda tågoperatören som står för någon kvalitet och service. Åker betydligt hellre med SJ än Öresundståg, Västtrafik eller någon annan när möjligheten finns. Att SJ får mer negativ uppmärksamhet jämfört med övriga beror framför allt på att de har större delen av marknaden. De flesta bekymmer beror dessutom på eftersatt underhåll som inte SJ själva kunnat göra mycket åt.

Visst har även Loopia sina brister precis som alla andra men det finns å andra sidan också sådant som är bättre där än hos konkurrenterna.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2012-12-10 klockan 22:33
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-10, 22:45 #7
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
För en gångs skull håller jag med dig Åtminstone när det gäller den första delen. Valet bör i princip aldrig stå mellan Gmail eller Loopia / Binero / City Network / whatever utan mellan en internationell eller en svensk leverantör. I det senare fallet fungerar de flesta ungefär lika bra.

Kul att du valde den jämförelsen SJ är av egen erfarenhet den enda tågoperatören som står för någon kvalitet och service. Åker betydligt hellre med SJ än Öresundståg, Västtrafik eller någon annan när möjligheten finns. Att SJ får mer negativ uppmärksamhet jämfört med övriga beror framför allt på att de har större delen av marknaden. De flesta bekymmer beror dessutom på eftersatt underhåll som inte SJ själva kunnat göra mycket åt.

Visst har även Loopia sina brister precis som alla andra men det finns å andra sidan också sådant som är bättre där än hos konkurrenterna.

Precis att det inte är Loopias fel för deras el-leverantör har avbrott och dom inte har någon egen generator. Eller alla möjliga ursäkter dom har haft under åren.

Dock att du använder ord och kvalitet och service och SJ ihop får mig att rysa, SJ är skyldig mig över 1 miljon och då har jag inte räknat ränta eller avrundat väldigt snällt.

Jag gör runt 4 korta resor varje år till Sverige och varje gång funkar aldrig tågen och det bruka kosta taxi 6-15k varje gång.

Fast bra jämförelse tycker jag, mailproblem och Loopia verkar vara ett återkommande problem. Precis som med SJ.

Att dom kommit på att man kanske ska ha tåg som klarar kyla och snö, det har ju aldrig varit snö i Sverige senaste 100 åren eller så.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-10, 23:09 #8
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Precis att det inte är Loopias fel för deras el-leverantör har avbrott och dom inte har någon egen generator. Eller alla möjliga ursäkter dom har haft under åren.

Att dom kommit på att man kanske ska ha tåg som klarar kyla och snö, det har ju aldrig varit snö i Sverige senaste 100 åren eller så.
Det är en helt irrelevant jämförelse. SJ har inte ansvar för snöröjning och det finns inga reservspår...

Loopia är fortfarande Sveriges överlägset mest framgångsrika webbhotell och vinsten är prio ett för dig så enligt din egen logik borde du snarare se företaget som en förebild? Att byta webbhotell är lätt, att kunderna ändå stannar kvar år efter år måste ändå betyda att Loopia gör något rätt. Vi får väl se när nästa årsredovisning kommer in om de tappat något mot konkurrenterna. Jag ogillar hur som helst i grunden Loopia som företag precis lika mycket som du men av en helt annan anledning nämligen Greenpeace-historien.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2012-12-10 klockan 23:13
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017