Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Snappa företags domännamn

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-07-04, 16:06 #11
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
Citat:
Ursprungligen postat av Advocacy Visa inlägg
jag förstår bara inte vad folk i tråden menar när han ska "sälja" dem tillbaka eller försöka påvisa god tro.
.SE tillämpar ju först till kvarn. Dvs. det är alltid innehavaren som har rätt till domännamnet - tills motsatsen är bevisad... Så måste rätta dig, finns inte en enda likhet mellan stöldgods och en "snappad" domän.

Det villsäga, det måste på "juridisk" väg visas att han registrerat/använt den i ond tro, detta är ju inte alltid helt lätt(och det krävs att samtliga kriterier är uppfyllda). Det finns inte heller, vad jag vet, några som lyckats med att överklaga atf-beslut civilrättsligt.

Så utan att blanda ihop etik och juridik; varför skulle det vara vara fel att sälja/förlika över en domän till annan part?


Edit: Det här gäller ju då själva rättigheten till domännamnet, om man nu överväger att fejka en sida och låtsas vara ett företag - ja då är man nog ute på jävligt djupt vatten...

Senast redigerad av kippex den 2011-07-04 klockan 16:12
kippex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-04, 16:42 #12
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 759
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 759
jo precis, det var därför jag skrev den paragrafen som "OT" = "Off Topic". Försökte inte påvisa likheter, utan undrade generellt om detta kommer sprida sig till ATF (då det, som du säger, är mycket svårt att bevisa ond tro).

anledningen att det skulle vara fel att försöka sälja en domän i en situation som denna, är att det förminskar hans möjligheter att få behålla namnet vid en eventuell tvist.
Advocacy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-06, 09:22 #13
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 631
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 631
Citat:
Ursprungligen postat av Advocacy Visa inlägg
anledningen att det skulle vara fel att försöka sälja en domän i en situation som denna, är att det förminskar hans möjligheter att få behålla namnet vid en eventuell tvist.
Hur skulle det göra det menar du och har du exempel på ATF:er där så har skett?
eng3l är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-06, 11:30 #14
abergmans avatar
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 762
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
abergmans avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 762
Citat:
Ursprungligen postat av Advocacy Visa inlägg
jo jag är medveten om atf och dess motparter i andra länder.
jag förstår bara inte vad folk i tråden menar när han ska "sälja" dem tillbaka eller försöka påvisa god tro.

Det är ju pinsamt uppenbart att TS köpt dessa namn i allt annat än "god tro" (handlar ju om mer än en domän som krävs tillbaka).

OT: såvitt jag vet läggs ingen vikt vid "god tro" vid handel med exempelvis stöldgods längre (hört från juridikstudent, rätta om fel), undrar om detta sprider sig till atf?

edit: för övrigt har TS inte nämnt något om att det handlar om .se domäner
Som jag också fattat det så kan man inte längre hävda att man köpt stöldgods i "god tro".
abergman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-06, 15:07 #15
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Återigen hänvisar jag till ett inlägg skrivet för flera år sedan:

http://www.dnzup.se/juridik-foeretag...-internet.html
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-06, 15:13 #16
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
Citat:
Ursprungligen postat av eng3l Visa inlägg
Hur skulle det göra det menar du och har du exempel på ATF:er där så har skett?
Orkar inte läsa igenom nu, men är rätt 100 på att jag läste ett ATF-utfall där de styrkte ond tro med att registranten direkt efter snappen hört av sig till företaget. På så vis menade tvistlösaren att det aldrig fanns några andra intentioner för domännamnet än att just säljas tillbaka till tidigare registrant

Sen kan jag inte i min vildaste fantasi förstå hur man kan jämföra en snappad domän med stöldgods. Stöldgods vore det kanske om någon genom urkundsförfalskning övertagit domännamnet på illegal väg.

IS, bra post!
kippex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-06, 15:40 #17
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 631
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 631
Citat:
Ursprungligen postat av kippex Visa inlägg
Orkar inte läsa igenom nu, men är rätt 100 på att jag läste ett ATF-utfall där de styrkte ond tro med att registranten direkt efter snappen hört av sig till företaget. På så vis menade tvistlösaren att det aldrig fanns några andra intentioner för domännamnet än att just säljas tillbaka till tidigare registrant

Sen kan jag inte i min vildaste fantasi förstå hur man kan jämföra en snappad domän med stöldgods. Stöldgods vore det kanske om någon genom urkundsförfalskning övertagit domännamnet på illegal väg.

IS, bra post!
ja, självklart är det ond tro att aktivt kontakta en varumärkesinnehavare, om man däremot säger att man vill ha betalt när företaget kontaktar innehavaren så känns det lite mer grått. Fick intryck av att det var det sistnämnda som diskuterades?
eng3l är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-08, 14:49 #18
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Citat:
Ursprungligen postat av Advocacy Visa inlägg
jo jag är medveten om atf och dess motparter i andra länder.
jag förstår bara inte vad folk i tråden menar när han ska "sälja" dem tillbaka eller försöka påvisa god tro.

Det är ju pinsamt uppenbart att TS köpt dessa namn i allt annat än "god tro" (handlar ju om mer än en domän som krävs tillbaka).

OT: såvitt jag vet läggs ingen vikt vid "god tro" vid handel med exempelvis stöldgods längre (hört från juridikstudent, rätta om fel), undrar om detta sprider sig till atf?

edit: för övrigt har TS inte nämnt något om att det handlar om .se domäner
Ja, det ju helt uppenbart att det rör sig om "ond tro" i TS frågeställning. Om man registrerar den i nära anslutning till att den släpps tycker jag det bör vara svårt att hävda att det inte var i ond tro även om man inte hör av sig till företaget.

För att fortsätta lite på spåret med stöldgods:
När man köper stöldgods har man som köpare en skyldighet att själv kontrollera att det inte är stöldgods inom rimliga gränser. Köper du en exempelvis båt så har du skyldighet att ringa till polisen och höra om det finns någon anmälan på båten med det serienumret. Vet dock inte exakt hur långt man måste gå som köpare för att kontrollera att det inte är stödgods.
Jag har en bekant som råkade lite illa ut för åtminstone 5 år sedan. Han ringde polisen i samband med köpet och kontrollerade att den inte var anmäld som stulen och de bekräftade detta. Under ett försäkringsärende ungefär ett år senare kom det fram att båten faktiskt var stulen, men i andra änden av landet och den lokala polisen hade inte åtkomst till den anmälan(förhoppningsvis har de löst det vid det här laget dock). Han hade väldigt problem med att få ut pengar från försäkringen på grund av det.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-08, 14:55 #19
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Citat:
Ursprungligen postat av kippex Visa inlägg
.SE tillämpar ju först till kvarn. Dvs. det är alltid innehavaren som har rätt till domännamnet - tills motsatsen är bevisad... Så måste rätta dig, finns inte en enda likhet mellan stöldgods och en "snappad" domän.
Först till kvarn gäller väl för domäner som inte varit aktiva alls tidigare eller varit tillgängliga ett tag?
Gäller det verkligen om man missar att betala den och någon annan snappar den samma dag som den blir tillgänglig?

Om man registrerar en domän som är exakt samma som ett registrerat varumärke borde väl den som har varumärket även ha rätt till domänen eftersom någon annan inte får använda det varumärket?
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-08, 17:42 #20
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
Först till kvarn gäller väl för domäner som inte varit aktiva alls tidigare eller varit tillgängliga ett tag?
Gäller det verkligen om man missar att betala den och någon annan snappar den samma dag som den blir tillgänglig?
Ja det gäller ändå först till kvarn. Om du missar att betala en domän är det flera steg innan den blir tillgänglig för registrering. Förfallodatum -> Deaktivering -> Avregistrering. Detta just för att sidan ska bli offline ett tag så att registranten, om de fortfarande vill ha den, ska "märka" det och förnya domänen.

Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
Om man registrerar en domän som är exakt samma som ett registrerat varumärke borde väl den som har varumärket även ha rätt till domänen eftersom någon annan inte får använda det varumärket?
Det varumärket? Så vitt jag vet finns det INGET(möjligen nåt enstaka) svenskt företag som har sitt varumärke skyddat inom samtliga varumärkesklasser. Med det sagt behöver det ju givetvis inte betyda att det är just klädmärket "Nike" som har rätt till domännamnet Nike.se. Kan lika väl vara byggbolaget Nike Construction eller Nike Andersson.

Det är ju just därför det ALLTID är nuvarande registranten som har rätt till domännamnet.. tills någon annan visat sig ha mer rätt(eller åtminstonde att nya registranten inte har någon befogad rätt) till domänen, antingen via ATF eller civilrättsligt.
kippex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017