Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Payson:s fakturatjänst?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-08-09, 17:54 #1
dahlberg dahlberg är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 22
dahlberg dahlberg är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 22
Standard Payson:s fakturatjänst?

Hej!

Jobbar på ett projekt där jag hittills har integrerat PaysonDirekt (Kortbetalning) och nästa steg är att integrera en fakturatjänst. Klarna är ju ett välkänt alternativ men funderar nu på PaysonFaktura istället för att få en mer enhetlig administration.

Är det någon här som har erfarenhet av PaysonFaktura och har något att säga om tjänsten? Något som är värt att testa eller tycker ni man bör köra på Klarna?

Mvh Oliver
dahlberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-09, 19:30 #2
NuCos avatar
NuCo NuCo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 903
NuCo NuCo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
NuCos avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 903
Hej
Jag använder Payson alla tjänster i mina tre webshoppar. Paysonfaktura funkar bra. Dock ska du se upp och läsa deras avtal för Payson faktura extra noga. Trots att tjänsten är gratis så tillämpar de 12 månaders bindningstid samt 3 månaders uppsägningstid. Avtalet måste sägas upp innan dessa 12 månader har löpt ut för annars förlängs avtalet automatiskt med 12 månaders. Det är väl det negativa.

Kommer du på efter tex 3-4 månader att du vill byta till Klarna eller Svea eller uppstickaren Billmate så får du snällt sitta av resten av tiden. Använder du en annan tjänst under tiden så hotar de med vitesbelopp på minst 20000kr.

Paysonfaktura funkar bra. Du får betalt när din kund har betalt fakturan tid Payson. Dock har jag börjar titta på Billmate som har lägre avgifter för faktura tjänst och även för kortbetalning. Du behöver dock ett avtal med en inlösare tex Teller eller Euroline. Både dessa har inga månadsavgifter. Det har iofs inte Billmate nu heller.

Har du fler frågor tveka inte höra av dig..
NuCo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-10, 12:42 #3
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Du har ju även Handelsbanken som du kan titta på som jag tycker har bättre villkor än Svea: http://handelsbanken.se/ehandel_teknik. Dom erbjuder både faktura och delbetalning.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-13, 13:59 #4
dahlberg dahlberg är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 22
dahlberg dahlberg är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 22
Tack för all information!

Tror jag gör så att jag kör på med PaysonFaktura. Verkar smidigt och inga större kostnader, samt att det blir mycket smidigare att administrera det hela. Synd det med bindningstiden dock men en smäll man får ta antar jag.
dahlberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-14, 01:52 #5
mephisto73s avatar
mephisto73 mephisto73 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 730
mephisto73 mephisto73 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
mephisto73s avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 730
Citat:
Kommer du på efter tex 3-4 månader att du vill byta till Klarna eller Svea eller uppstickaren Billmate så får du snällt sitta av resten av tiden. Använder du en annan tjänst under tiden så hotar de med vitesbelopp på minst 20000kr.
Detta lät intressant. I vilken paragraf hittar du detta? Att det är 12 månaders avtalstid och 3 månaders uppsägningstid hittar jag, men inte något om förbud att använda sig av andra tjänster?
mephisto73 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-14, 08:37 #6
NuCos avatar
NuCo NuCo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 903
NuCo NuCo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
NuCos avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 903
Citat:
Ursprungligen postat av mephisto73 Visa inlägg
Detta lät intressant. I vilken paragraf hittar du detta? Att det är 12 månaders avtalstid och 3 månaders uppsägningstid hittar jag, men inte något om förbud att använda sig av andra tjänster?
Det står i en paragraf längre ner. Paragraf 1.21 och 1.25 ..

§ 1.21
För det fall att Klienten bryter mot § 1.25 skall klienten erlägga ett vite om 25 000 kr till Payson. För det fall Paysons skada överstiger detta belopp är Payson oförhindrad att begära skadestånd enligt första stycket.

§ 1.25
Klienten får under avtalstiden inte utan Paysons skriftliga tillåtelse överlåta eller pantsätta kundfordringar som uppkommer genom försäljning via Klientens webbsida till annan.

Det betyder att du inte kan använda Klarna eller någon annan faktureringstjänst utan deras godkännande vilket de med stor sannolikhet inte kommer godkänna så länge du är "fast" i deras avtalstid.
NuCo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-14, 19:36 #7
Favete Favete är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 2
Favete Favete är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 2
Citat:
Ursprungligen postat av NuCo Visa inlägg
Det betyder att du inte kan använda Klarna eller någon annan faktureringstjänst utan deras godkännande vilket de med stor sannolikhet inte kommer godkänna så länge du är "fast" i deras avtalstid.
Sitter precis i denna sits själv.

Överväger att lägga in sexleksaker i shoppen då payson verkar vara rätt snabba på att häva avtalet om sådana produkter saluförs.
Favete är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-14, 18:05 #8
dahlberg dahlberg är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 22
dahlberg dahlberg är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 22
Standard Uppdatering

Tydligen får inte PaysonFaktura användas vid försäljning till företag och man får inte heller sälja en tjänst utan enbart produkter.

Någon som har koll på vad som gäller med Klarna? Är det tillåtet att sälja tjänster till både privatpersoner och företag?
dahlberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-15, 14:24 #9
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Tipsar gärna om Fortus Finance som jag samarbetat med i tidigare projekt. Mycket drivande, trevliga och anpassningsbara och erbjuder samma tjänster som Klarna. Låt er inte luras av deras hemsida, som är rätt trist: http://www.fortusfinance.com/
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-15, 14:27 #10
NuCos avatar
NuCo NuCo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 903
NuCo NuCo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
NuCos avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 903
Jag håller på att avveckla Payson och går över till Billmate tjänst. Bättre priser, ingen månadsavgift, har allt från kort, faktura, delbetalning, Internetbank,
Dock krävs avtal med tex Teller, Euroline eller motsvarande för att kunna ta emot kortbetalning men dessa har inte heller någon månadsavgift.
NuCo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017