Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Webhotell - när byta?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-09-12, 14:10 #1
Frazze Frazze är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 111
Frazze Frazze är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 111
Det vimlar av frågor kring webhotell här, surprise ;-) Jag har i vanlig ordning lite svårt att formulera vad jag söker och därmed också att hitta om det finns sedan tidigiare. Så det får bli en ny fråga.

Jag är ju fortfarande en rookie på det här med webmastring och därmed på det mesta kring ämnet inkluderande webhotell. Därför är det svårt för mig att veta om det hotell jag ligger på nu fungerar tillfredställande och när det är läge att byta upp sig samt naturligtvis, vad byter jag upp mig till.

Grejen är den att den sida jag lägger ner mest tid på, werock, börjar ta fart lite mer nu. Det blir fler medlemmar snabbare, besökarantalet går upp, vi får fler förfrågningar att göra saker etc. etc. Det har tom börjat höra av sig folk som varit intresserade av annonsering. Jättekul naturligtvis. Eftersom det hela bara började som ett kul projekt kring ett ämne jag brinner för så slängde jag upp sidan på One.com som ju var bland det billigaste jag kunde hitta. Ska jag nu vara helt ärlig så har jag aldrig direkt haft några problem med One, tror i princip aldrig jag upplevt att sidan har legat nere. Enda jag tycker mig märkt på sistone är att det gått lite segt att ladda sidan från och till.

Just nu är vi uppe i ett par hundra unika per dag, lite mer än dubbla det besök om dan. Samt runt 10K sidladdningar i veckan. Detta är naturligvis en piss i Nilen för de flesta av er här, men det vore ändå intressant att få nån form av svar eller iaf fingervisning på när det kan vara dags att börja fundera på en uppgradering av hotell? Från och till går det som sagt lite segt nu, upplever både jag och besökare.
Det är snart dags att förlänga med One eller skaffa nytt och det vore ju tråkigt om ett billigt konto där inte klarar av om det rusar iväg ännu mer (vilket jag definitivt räknar med att det kommer att börja göra nu). Då känns det lika bra att byta till nåt vettigt redan nu.

Så vad tror ni, är det läge att fundera på ett byte eller har One vad som krävs för att hantera en dubbling? Trippling? Mer än så? av de siffror jag angav ovan?

Några bra förslag på ett bra men fortfarande billigt webhotell för att hantera en sida med säg 500-1000 unika om dagen? Mer än så?

Frågorna kanske är enfaldiga men jag har ingen direkt koll är jag rädd.


Shit vad mycket jag har skrivit här nu, ska avsluta NU :-)
Frazze är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-12, 14:55 #2
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 396
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 396
One kan nog hantera en hel del vad gäller kapacitet.. men du ska veta om att dom har rätt att släcka ner din sida precis när dom vill om dom anser att din sida belastar deras servrar för mycket

De webhotell som brukar rekommenderas på WN är Patrikweb (finns på WN), Loopia (finns på WN) samt Aleborg (finns på WN)
melin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-12, 15:02 #3
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Jag kan rekommendera Sajthotellet.com, aldrig några problem med dem.
Lite dyrare men mycket stabilt!
__________________
Seo och affiliate sajter som Sko.nu | Möbler | Klocka.com | Ta Lån | Stekpanna | Godis
Nicklas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-12, 15:05 #4
Frazze Frazze är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 111
Frazze Frazze är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 111
Citat:
Originally posted by melin@Sep 12 2007, 14:55
One kan nog hantera en hel del vad gäller kapacitet.. men du ska veta om att dom har rätt att släcka ner din sida precis när dom vill om dom anser att din sida belastar deras servrar för mycket

De webhotell som brukar rekommenderas på WN är Patrikweb (finns på WN), Loopia (finns på WN) samt Aleborg (finns på WN)
Okej, när nånstans kan man uppskatta att det börjar bli för mkt belastning tro då? Nån fingervisning :-)

Kan inte även de webhotell du nämner göra det om det belastar för mkt, eller menar du mer att dom har mycket högre gräns för vad du får belasta servrarna med?
Frazze är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-12, 15:19 #5
TeamWinemaster TeamWinemaster är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 53
TeamWinemaster TeamWinemaster är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 53
Jag vet inte vad andra tycker här, men space2u verkar väldigt trevliga och jag fick bra hjälp när jag blev nersläckt på grund av för mycket CPU last från mitt andra webbhotell och flyttade en av mina sidor till dom.

Enligt space2u så skulle inte det orsaka några problem att min sida får mycket träffar, utan dom går väldigt mycket på hur mycket som laddas ner från min sida.

Som melin skriver, ditt webbhotell kan släcka ner dig när dom vill om dom anser att du belastar servrarna för hårt.

Så min tumme upp för space2u hittills!
TeamWinemaster är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-12, 15:30 #6
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Skulle nog säga när det blir så att din sida belastar servern så mycket så det stör andra kunder.

Även när du själv tycker att det börjar gå segt.

Och det lär skilja massor mellan olika webbhotell samt hur många kunder dom har på servern du ligger på samt om det är några andra större siter med som kan ta belastning.

Och sedan beror det helt upp till dig, om du inte har några problem med att kanske lägga 500 /mån för en dedikerad server så kan du ju ta valet innan du behöver det om du ändå tror att det kommer behövas i framtiden.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-12, 15:37 #7
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 396
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 396
Citat:
Ursprungligen postat av Frazze
Citat:
Ursprungligen postat av melin
One kan nog hantera en hel del vad gäller kapacitet.. men du ska veta om att dom har rätt att släcka ner din sida precis när dom vill om dom anser att din sida belastar deras servrar för mycket
De webhotell som brukar rekommenderas på WN är Patrikweb (finns på WN), Loopia (finns på WN) samt Aleborg (finns på WN)
Okej, när nånstans kan man uppskatta att det börjar bli för mkt belastning tro då? Nån fingervisning :-)
Kan inte även de webhotell du nämner göra det om det belastar för mkt, eller menar du mer att dom har mycket högre gräns för vad du får belasta servrarna med?
Nej.. jag menar att dom inte har någon klausul i sina avtal för det. One (och liknande webhotell) kör med "Stör din sida våra servrar - så stänger vi ner den"

Min erfarenhet med t.ex Loopia när något av mina script flippat ur (pga felkodning) så har man fått mail om detta och vilket script det är som bråkar (fick t.om tips på hur jag kunde fixa det)

One (och liknande) kör även med "fri trafik" - vilket inte heller är korrekt. Den är bara "fri" så länge din sida inte stör andra sidor på servern.. osv
melin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-12, 17:33 #8
j3rk3rs avatar
j3rk3r j3rk3r är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 289
j3rk3r j3rk3r är inte uppkopplad
Medlem
j3rk3rs avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 289
Ett tips! Ju tidigare du byter desto bättre! Har du pengar så byt direkt! Har du dåligt med stålar så ha en backup-plan.

Hellre lämna det sjunkande skeppet när det börjar läcka in än att följa det ner på havets botten så att säga
j3rk3r är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-12, 19:29 #9
Frazze Frazze är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 111
Frazze Frazze är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 111
Okej, låter ju helt klart lite risky då och det är kanske läge att byta upp sig när avtalet går ut :-) Har ju fått lite rekommendationer i tråden här, har ni några mer bra tips på webhotell som är BRA och klarar lite men inte kostar skjortan.
500/månaden som nån skrev är liksom inte pengar som sidan dra in än tyvärr ;-)
Frazze är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017