Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Umgängesregler på Internet... Skickar jag spam?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-11-29, 15:40 #1
youheardit youheardit är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 1 168
youheardit youheardit är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 1 168
Shield Umgängesregler på Internet... Skickar jag spam?

Hejsan, Idag fick man en liten chock när brevbäraren kom och gav mig ett brev ifrån Telia. När jag väl läste det blev jag ännu mer chockad.

Jag har skrivit av brevet fullt nedan:

Citat:
Vi har fått in flera anmälningar från användare på Internet som har råkat ut oönskad e-post, sk. spam, vilket inte följer netiketten (etikettsreglerna på Internet). Spårningarn visar att denna e-post kommer från eller har passerat din dator med Internetkonto (mitt konto) med tilldelad IP-adress (min ip-adress) vid händelsen, som inträffade 2010-11-19

Orsaken till att detta kunnat hända kan vara att du har fått in en mask virus el. en trojan i din dator. Den infekterade datorn började sedan, oftast obemärkt, att skicka ut skräppost. Dessa utskick medför stora olägenheter för andra användare på Internet och även för Telia. Och för att bli av med problemmet rekommenderar vi att du formaterar om din dator och ser till att alla uppdateringar till operativsystemt (t.ex Windows) hämtas hem. Desstuom rekommenderar vi att du installerar ett antivirusprogram som uppdateras regelbunder och även en brandvägg som skydd.

Vi ber dig att ta del av riktlinjer somgäller för tillåtet bruk av Telias Internettjänster (AUP) samt de dokument som tar upp umgängesregler på Internet, den sk. netiketten, på www.telia.se/sakerhet. Vår förhoppning är att vi inte stöter på ditt konto på våra utredningar igen.
Det konstiga är att jag inte har någon alls aning om vad de kan vara som stört andra Internet-användare.

Jag bor fortfarande hemma hos mina föräldrar och den 19e (som det står i bevet att händelsen ägde rum) var jag inte hemma, jag var på mitt kontor i Malmö över natten. Och då måste det skett från mina föäldrars dator, men det roliga är att de inte ens kan stava till ordet "spam". Det som jag mest misstänker är min mamma som skickar lite kedjebrev mellan vänninor och vänner, dessa har jag sett och de är bara några roliga bilder osv. Men ingen reklam eller filer som skickas.

Något som gjorde att jag och mina föräldrar fick oss ett gott skratt är ang antivirusprogrammet. Jag sitter med AVG, men det kan ju kvitta eftersom jag inte var hemma och hade just denna datorn med mig. Och mina föräldrar sitter med Telias Antivirus eftersom det är "sååå bra och håller alla virus borta!"

Nu vill jag bara veta varför de skickade mig detta brev.

Och jag tänker inte ringa deras hjärndöda support.
youheardit är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-29, 16:17 #2
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Min bror fick liknande mail från ComHem för många år sedan och visst hade han skit i burken. Om den enda datorn som fanns på plats när det hände är dina föräldrars så är det ju då troligt att den har kapats på något sätt eller om du råkar har en router med administrationsgränssnittet åtkomligt från utsidan så skulle det också kunna vara den som är boven.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-29, 16:28 #3
MikaelBs avatar
MikaelB MikaelB är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 280
MikaelB MikaelB är inte uppkopplad
Medlem
MikaelBs avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 280
En brandvägg och ett antivirusprogram är inte heller idiotsäkert. I sådana fall får man göra det så det stänger ute användarna från datorn
MikaelB är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-29, 16:49 #4
Ciffans avatar
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 819
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Ciffans avatar
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 819
Din mammas kedjebrev kan du utesluta (även om jag tycker att dylikt är spam) när leverantörer kontaktar så har det kommit in många anmälningar så antingen är det någon som olovligen kopplar upp sig eller så har dina föräldrars dator fått något skit som spammar omvärlden.

Som jag ser det finns det två anledningar att kontrollera datorn, köra viruscheck hos ett par olika antivirusföretag,
1. Ni bidrar inte till att vi andra får en massa skit
2. Inte kul att ha en dator som är angripen, ni vet ju inte vad mer den skickar ut
Ciffan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-29, 17:37 #5
Sweelys avatar
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 1 354
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Sweelys avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 1 354
Sitter du på ett trådlöst nätverk utan/med WEP-kryptering?

Om så är fallet så kan andra enkelt koppla upp sig på ditt nätverk och göra i princip vad som helst.
Sweely är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-29, 17:49 #6
youheardit youheardit är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 1 168
youheardit youheardit är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 1 168
Citat:
Ursprungligen postat av Sweely Visa inlägg
Sitter du på ett trådlöst nätverk utan/med WEP-kryptering?

Om så är fallet så kan andra enkelt koppla upp sig på ditt nätverk och göra i princip vad som helst.
Jag vet, såg också uppdrag granskning med danski Som svar på frågan: ja, men nej, sitter på trådlöst fast med WPA2 kryptering och ett 14siffrigt lösen med blandat bokstäver och siffror.

hmm, gjorde en viruscheck på mina föräldrars dator och hittade 12 virusvarningar med AVG. SKumt att inte Telias "superantivirus" hittat dessa förr.

Fattar inte att de får lämna ut dessa produkter och kalla det säkert.
youheardit är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-29, 17:55 #7
hundservers avatar
hundserver hundserver är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 905
hundserver hundserver är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
hundservers avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 905
Spelar ju ingen roll om du var hemma eller ej, är ngn dator i hemmet uppkopplad så ser ni inte när dessa spam skickas om ni har en mask el liknande. (vilket ni verkar ha)

Ladda hem lite antispyware och scanna igenom era datorer.

Morsans sambo är helt ny på datorer och hans dator har jag fyllt till bredden med Allt vad anti program heter, Eftersom han är ny så är det lätt hänt att han klickar ja på ngn ruta som ploppar upp och vips så har trojanen/viruset fått fotfäste i datorn.

Din mamma kan mkt väl ha fått in ngt skit i datorn då dessa bilder m.m. som cirkulerar öppnas utan att tänka på säkerheten eftersom det kommer från ngn man känner.

Så kolla datorerna innan du börjar kalla Felias support för hjärndöda,
hundserver är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-29, 17:58 #8
hundservers avatar
hundserver hundserver är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 905
hundserver hundserver är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
hundservers avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 905
Citat:
Ursprungligen postat av youheardit Visa inlägg
Jag vet, såg också uppdrag granskning med danski Som svar på frågan: ja, men nej, sitter på trådlöst fast med WPA2 kryptering och ett 14siffrigt lösen med blandat bokstäver och siffror.

hmm, gjorde en viruscheck på mina föräldrars dator och hittade 12 virusvarningar med AVG. SKumt att inte Telias "superantivirus" hittat dessa förr.

Fattar inte att de får lämna ut dessa produkter och kalla det säkert.
Där har du ngt du kan klaga på, Det är väll trots allt en tjänst ni betalar för?
man tycker ju att deras antivirus bör ha känt av dessa, Scannar deras antivirus mailen med??
hundserver är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-29, 18:19 #9
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Du kommer antagligen inte hitta några spam-trojaner om du bara scannar
maskinen rakt upp och ner. Alla trojanprogrammerare med lite självaktning
ser till att deras kod inte syns när den är aktiv.

Du behöver köra din sökning i "Felsäkert läge med nätverk". Som verktyg
kan jag rekommendera Trend HouseCall och MalwareBytes AntimalWare.
Dessa fungerar utmärkt i felsäkert läge.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-29, 18:26 #10
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Jag har hjälpt till att lokalisera en infekterad dator som skickade stora mängder spam. I det fallet var någon form av antivirus installerad som plingade för fullt för att den kontrollerade varenda utgående e-postmeddelande som någon malware skickade. Användaren till datorn hade inte reagerat alls...
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017