Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Feedback och beta-testare sökes för ForumNav.se

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-07-20, 00:08 #1
André.H André.H är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 33
André.H André.H är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 33
Standard Feedback och beta-testare sökes för ForumNav.se

Idag öppnar vi portarna till en ny intressant forumtjänst!

ForumNav är en sökmotor för forumtrådar som är precis i startgroparna men som behöver lite feedback och beta-testare för att utvecklas åt rätt håll. Grundtanken är inte att det enbart ska vara en sökmotor, utan i sökmotorn ska användaren också ha möjlighet att svara direkt på alla trådar i sökresultatet samt starta helt nya trådar i de 20 forum som i dagsläget är tillagda. Varje dag arbetar vi för att utöka antalet diskussionsforum som stöds av ForumNav men vi är i dagsläget begränsade till phpbb och vbulletin forum.

Visionen är att skapa den bästa tjänsten på internet när det gäller att hitta vad som diskuteras just nu, samt erbjuda en möjlighet för användaren att interagera i diskussionen snabbt och smidigt.

För att bli aktiverade användare och beta-testare så skriv er mail (som ni registrerar er med) här i tråden eller till [email protected]

En vanlig fråga vi får är ”Varför ska man använda ForumNav och inte google?”. Nåja, det ska man inte. För att söka information är google ett överlägset hjälpmedel men i ForumNav har man ett roligt redskap att söka efter forumtrådar och hantera många forum samtidigt. Samtidigt inser vi att värdet i tjänsten är begränsat med det utbud av forum som finns idag. Men i och med att de flesta forum har samma uppbyggnad kommer det inte ta alltför lång tid innan vi har ett hundratal diskussionsforum inlagda och det är först då ForumNav´s förtjänster blir uppenbara för användaren. Så ta ordet ”sökmotor” med en nypa salt

Ni finner oss på http://www.forumnav.se.

Vi hoppas att ni tycker projektet är intressant och att ni kan komma med feedback på hur vi ska förbättra den!
André.H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-20, 01:22 #2
wiggin wiggin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 298
wiggin wiggin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 298
Jag tycker ni skjuter er själva i foten genom att kräva inloggning för att ens kunna använda hemsidan? Jag försökte testa den genom att söka på "forumnav", hittade vad jag tror är denna tråden men när jag klickade på den var jag tvungen att logga in. Jag kan garantera att ni tappar massor av besökare redan där (ni tappade mig). Låt besökarna ta del av så mycket som möjligt och kräv endast inloggning när ni verkligen behöver det. T.ex. när jag ska svara eller kanske göra mer avancerade sökningar, det kommer ni tjäna på i längden.
wiggin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-20, 10:12 #3
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
BarateaUs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
Trycker man på "gå till tråd" så hamnar man i tråden direkt hos den "riktiga" parten.
Men uppfattar jag de rätt att man skall kunna svara i trådarna genom forumnav?

"För att svara på trådar eller starta nya diskussioner måste du skapa medlemskap eller logga in på ett befintligt kontot"

Måste man då mata in sina inloggninsupp i forumnav för varje forum antar jag.

Ang partners?
Hur funkar de, är de verkligen partners eller har du bara lagt upp dem som partners?

Ang villkoren så blir de gibrish, sätt utf-8 eller nått.
http://www.forumnav.se/se/medlemsvillkor

Kul idé alla fall!
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-20, 10:13 #4
André.H André.H är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 33
André.H André.H är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 33
Det är möjligt att det är lite opedagogiskt just nu men om man klickar på titeln kommer man till "svara på tråd". För att göra det måste man vara medlem. Vill du använda det enbart för att hitta en tråd så klickar du på "gå till tråd".

Det är nog helt klart en sak att tänka på, att byta plats på dem då det är mer inarbetat att klicka på titeln för att komma till själva tråden.
André.H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-20, 10:34 #5
André.H André.H är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 33
André.H André.H är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 33
Citat:
Ursprungligen postat av BarateaU Visa inlägg
Men uppfattar jag de rätt att man skall kunna svara i trådarna genom forumnav?
Ja, det är så det är tänkt. När alla stora forum finns tillagda är det väldigt smidigt och snabbt att via ForumNav skriva i väldigt många trådar inom ett speciellt område utan att bry sig om inloggningar och lösenord.

Citat:
Ursprungligen postat av BarateaU Visa inlägg
"För att svara på trådar eller starta nya diskussioner måste du skapa medlemskap eller logga in på ett befintligt kontot"

Måste man då mata in sina inloggninsupp i forumnav för varje forum antar jag.
Det gör man en gång och så sparas uppgifterna. Därefter är det inget man behöver tänka på längre

Citat:
Ursprungligen postat av BarateaU Visa inlägg
Ang partners?
Hur funkar de, är de verkligen partners eller har du bara lagt upp dem som partners?
Det är sant, lite gammalt ord som vi inte bytt ut. Egentligen är det inte partners utan snarare ett urval av forum som finns tillagda för stunden.

Citat:
Ursprungligen postat av BarateaU Visa inlägg
Ang villkoren så blir de gibrish, sätt utf-8 eller nått.

http://www.forumnav.se/se/medlemsvillkor
Förstod först inte vad du menade innan jag gick in i I.E. Jättemiss såklart, glad att du påpekade den!
André.H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-20, 11:53 #6
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
BarateaUs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
Citat:
Ursprungligen postat av André.H Visa inlägg


Det gör man en gång och så sparas uppgifterna. Därefter är det inget man behöver tänka på längre




Hur är de med detta och uppgifterna som sparas? Framgår de på nått vis vilken säkerhet ni har, och hur ni krypterar de hela?
Tänker mer på om man skall känna sig bekväm med att "ge ut" sitt lösen osv, https kanske är trevligt för ögat?
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-21, 12:41 #7
André.H André.H är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 33
André.H André.H är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 33
Citat:
Ursprungligen postat av BarateaU Visa inlägg
Hur är de med detta och uppgifterna som sparas? Framgår de på nått vis vilken säkerhet ni har, och hur ni krypterar de hela?
Tänker mer på om man skall känna sig bekväm med att "ge ut" sitt lösen osv, https kanske är trevligt för ögat?
Vi har alla uppgifter väl krypterade. Mer vill vi inte säga givetvis då det enbart skulle underlätta eventuella försök att komma åt uppgifterna.

Tanken på att använda sig av https har vi haft men de egentliga fördelarna har vi inte sett som så stora... Men kanske känner folk sig tryggare.
André.H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-21, 20:05 #8
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Kan också vara idé att titta på prestandan. I stort sett alla frågar tar 3+ sekunder på sig, upp mot 35 vid fel (för kort) sökterm. På tok för mycket även i bästa fall för en sådan funktion, folk är vana vid effektiv indexering för sökmotorer sedan många år.

Sen kan det ju finnas anledning att tydligt länka till forumen även på svarssidan man måste vara inloggad för. På så sätt blir det även lite vänligare mot forumen som aldrig får sina medlemmar till sin egen sida.

I övrigt måste väl alla lösenord sparas i tvåvägs-kryptering ... eller har du tittat på forumens egna envägskryptering och skickar in en redan krypterad sträng? Många forum gör väl detta på klientsidan så det är lätt att titta på antar jag?

Sedan är det inte rekommenderat att på en live-sida visa felmeddelande inklusive (relativa) sökvägar. Detta görs till och med för notices!

Vidare tycker jag det funktions-/innehålls-/layout-mässigt finns en del att önska.
- Partners-rutan hamnar nedanför innehållet på prompten för att logga in för att skriva
- Det framgår inga detaljer om tråden. Framförallt vilket forum den gjorts på och hur många inlägg tråden har tycker jag är ett måste. Se t ex denna tråds resultat i Google. Antal författare och inlägg visas separat.
- Redirect efter sökningen går att arbeta bort för en så enkel funktion. Det ger bara försämrad prestanda.
- Välja vilka forum man vill söka på. Många är aktiva på ett antal forum men är föga intresserad av övriga. Gäller väl speciellt när man faktiskt uppmuntrar skrivandet genom sidan.
- Bör framgå på förstasidan om syftet främst är att få aktiva medlemmar som postar på sidan snarare än agera främst sökmotor. Annars bör sidans navigation anpassas för det senare.

Håller med om att idén är god, med möjligt undantag för skrivandet via sökmotorn, men tycker genomförandet har en del kvar.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-22, 17:52 #9
André.H André.H är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 33
André.H André.H är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 33
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Kan också vara idé att titta på prestandan. I stort sett alla frågar tar 3+ sekunder på sig, upp mot 35 vid fel (för kort) sökterm. På tok för mycket även i bästa fall för en sådan funktion, folk är vana vid effektiv indexering för sökmotorer sedan många år.
Det där har vi kollat på och det måste såklart bli bättre...

Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg

I övrigt måste väl alla lösenord sparas i tvåvägs-kryptering ... eller har du tittat på forumens egna envägskryptering och skickar in en redan krypterad sträng? Många forum gör väl detta på klientsidan så det är lätt att titta på antar jag?
Som sagt, krypteringen är säker men ju mindre som är offentligt desto säkrare blir det Skulle något oförutsett hända tar vi ansvar för det men är nog en bit tills vi är där.
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Vidare tycker jag det funktions-/innehålls-/layout-mässigt finns en del att önska.
- Partners-rutan hamnar nedanför innehållet på prompten för att logga in för att skriva
- Det framgår inga detaljer om tråden. Framförallt vilket forum den gjorts på och hur många inlägg tråden har tycker jag är ett måste. Se t ex denna tråds resultat i Google. Antal författare och inlägg visas separat.
- Redirect efter sökningen går att arbeta bort för en så enkel funktion. Det ger bara försämrad prestanda.
- Välja vilka forum man vill söka på. Många är aktiva på ett antal forum men är föga intresserad av övriga. Gäller väl speciellt när man faktiskt uppmuntrar skrivandet genom sidan.
- Bör framgå på förstasidan om syftet främst är att få aktiva medlemmar som postar på sidan snarare än agera främst sökmotor. Annars bör sidans navigation anpassas för det senare.
Det är bra åsikter allt och saker som ska åtgärdas! Men detaljer om tråden har jag märkt att jag snarare finner onödigt men du anser alltså att det behövs?

För när man enbart söker på rubriken får man liksom exakt det man vill ha, och det är ju det som är meningen. Även om det blir lite färre resultat och ibland kanske inget så blir det rätt.
André.H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-24, 09:48 #10
Dakotas avatar
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 1 298
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 1 298
Jag kan bara hålla med om att tiden det tar att få fram resultatet måste optimeras ganska rejält. Annars är idén väldigt, väldigt intressant och kan absolut lyckas.

Designen är stilren, mycket simpel och lättnavigerad. Detta är förstås ett stort plus.

Jag gillar dessutom er FAQ, fast det kanske inte är så relevant.
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017