Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Falska beställningar

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-12-05, 21:12 #1
Christian O Christian O är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 91
Christian O Christian O är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 91
Hur stort problem är falska beställningar för er med webbutik?

Jag startade rätt nyligen butiken attraktion.se utan att tänka över hur jag ska göra med falska beställningar. Nu när jag märker att de första paketen kommer tillbaka outlösta från Posten funderar jag på vad som ska göras. Hittills har ca 15% av paketen kommit tillbaka. Anses det vara högt eller lågt?

Många butiker skriver att de loggar ip-adresserna och polisanmäler falskbeställningar. Hur görs detta? Jag har ett vanligt formulär för att skicka in beställningar. Går det att lägga till någon funktion så att även ip-adressen skickas med beställningen?
Christian O är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-05, 21:26 #2
Marios avatar
Mario Mario är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 668
Mario Mario är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Marios avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 668
Citat:
Många butiker skriver att de loggar ip-adresserna och polisanmäler falskbeställningar. Hur görs detta? Jag har ett vanligt formulär för att skicka in beställningar. Går det att lägga till någon funktion så att även ip-adressen skickas med beställningen?
vad använder du för språk för att skicka formuläret? det går att skicka med IP i de flesta programmeringsspråk vad jag vet.
Mario är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-05, 21:45 #3
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 727
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 727
Jag får ip-numret i beställningsmailet, det skickas även till kundens e-postadress så att han ser att allt är rätt och att jag har lagrat hans ip-nummer. Kunden måste också fylla i organisationsnummer eller personnummer så man kan spåra personen om han tex flyttar.
Det är någon procent just nu som inte betalar sin första faktura (efterföljande fakturor är det lite större svinn på, folk flyttar och lägger ner sina sidor utan att säga upp sig).

Med webbhotell har jag ju förmånen att direkt kunna stänga av folk som inte betalar även om jag ändå har utgiften för deras domän. Men 15% låter rätt högt. Om det inte ändrar sig skulle du nog tjäna mer på förskottsbetalning.
foks är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-05, 21:46 #4
ZNs avatar
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ZNs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
Vid förskottsbetalning så kan du ange att en viss avgift tas ut om de inte löser ut paketet, t.ex 150 kr.
ZN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-05, 21:53 #5
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Citat:
Jag startade rätt nyligen butiken attraktion.se utan att tänka över hur jag ska göra med falska beställningar. Nu när jag märker att de första paketen kommer tillbaka outlösta från Posten funderar jag på vad som ska göras. Hittills har ca 15% av paketen kommit tillbaka. Anses det vara högt eller lågt?
Det låter ganska mycket, jag har ca 2% i retur mendet är ganska lågt.

Jag tror att mina låga siffror beror på att jag alltid levererar inom 48 timmar och det är ju bara att gå till sig själv, om jag har beställt nåt på nätet så vill jag ju inte vänta 1-2 veckor på att få min beställning levererad, där tror jag mycket av problemet ligger för dom butikerna som har långa leveranstider. Kunderna tröttnar helt enkelt på att vänta på sina prylar.

Såg att du också levererade ganska fort så det verkar ju inte bero på det i ditt fall.
Du lägger inte några andra "konstiga" kostnader så att kunderna känner sig lurade?

Jag vet att flera av mina kollegor i branschen har betydligt högre returer än jag men då
har dom också längre leveranstider, jag vill tro att en del beror på det iaf.

Citat:
Många butiker skriver att de loggar ip-adresserna och polisanmäler falskbeställningar. Hur görs detta? Jag har ett vanligt formulär för att skicka in beställningar. Går det att lägga till någon funktion så att även ip-adressen skickas med beställningen?
Jag loggar alla IP nummer och det upplyser jag även kunden om, jag tror att det får ganska många "skojare" att låta bli att skicka iväg sin falskbeställning, varför inte logga IP'n och visa kundens IP på ditt beställningsformulär där du också har texten att IP't loggas. Tror att du skulle halvera dina returer direkt.

Skriv även något om att "Vid ej utlöst paket så skickar vi en faktura på 195.- för våra kostnader"
(Hittade inte det någon stans på din sida)

Jag skickar en faktura på 150.- för detta idag men fr.o.m 1 januari så låter jag ett inkassoföretag sköta den biten åt mig, dom tar 25.-/faktura och då passar jag på att höja avgiften till 195.-

Är du intresserad av att komma i kontakt med en bra inkassofirma så PM'a mig så hjälper jag dig med en bra kontakt. Den tjänsten som jag har köpt kostar 2.900 om året och då ingår det även inkassohantering och om dom behöver driva ärendet ända till Kronofogden så kostar det inget extra. Jag får även ut 100% av fakturorna som betalas.

Hoppas att du blev lite klokare...
// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-05, 22:40 #6
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Citat:
Originally posted by Christian O@Dec 5 2003, 19:12
Många butiker skriver att de loggar ip-adresserna och polisanmäler falskbeställningar. Hur görs detta? Jag har ett vanligt formulär för att skicka in beställningar. Går det att lägga till någon funktion så att även ip-adressen skickas med beställningen?
att logga ip i sig ger inte så mycket. ska du ha någon användning av din information måste du även logga exempelvis exakt tidpunkt. att göra detta är otroligt enkelt i t.ex. php.

finns även enkla sätt att kolla om något domännamn hör till IP:t och isåfall även visa detta vilket ofta ger ännu mer intryck på besökaren om man kan påvisa vilken Internetleverantör de använder.

som sagt, PHP är lösningen på allt
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-05, 22:55 #7
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Citat:
att logga ip i sig ger inte så mycket. ska du ha någon användning av din information måste du även logga exempelvis exakt tidpunkt.
Jo det är sant, men man kan komma ganska långt med exakt tid och ett IP, drev ett ärende mot en "kund" som hade trakasserad en "föredetta" och via Polis och Telia i detta fallet kunde vi peka på vilken dator/anslutning beställningen gjorts i från.

Men om du (Christian) bara visar att du har loggat IP'n så tror jag att det har ungefär samma effekt som "Securitas dekaler" på fönstren hemma, vilken tjuv chansar när han kan gå vidare till nästa hus (läs butik) och göra en "skojbeställning"?

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-05, 23:08 #8
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Citat:
Jo det är sant, men man kan komma ganska långt med exakt tid och ett IP, drev ett ärende mot en "kund" som hade trakasserad en "föredetta" och via Polis och Telia i detta fallet kunde vi peka på vilken dator/anslutning beställningen gjorts i från.

Men om du (Christian) bara visar att du har loggat IP'n så tror jag att det har ungefär samma effekt som "Securitas dekaler" på fönstren hemma, vilken tjuv chansar när han kan gå vidare till nästa hus (läs butik) och göra en "skojbeställning"?

// Mats
jo absolut, man kan komma långt med tid och IP så länge man är beredd att satsa lite tid på det. oftast kanske man dock förlorar mer pengar i form av arbetstid på att driva det vidare och därför är det ju bra att använda det främst i avskräckande syfte. om det är någon som vill undgå att bli spårad är det egentligen inga större problem så länge personen i fråga vet vad han gör. men då handlar det ju mer om sabotage än falska beställningar.

ju mer information man samlar ihop om användaren desto lättare är det att gå vidare med ärendet. går ju att få fram en hel del. men är nog inte klokt att visa alltför mycket för besökaren om det handlar om vissa typer av beställningar eftersom en ärlig köpare då kan känna sig övervakad och kanske blir avskräckt till att beställa av just den anledningen, vilket inte är vad man är ute efter
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-05, 23:23 #9
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Citat:
Originally posted by Lastbryggan@Dec 5 2003, 19:53
Är du intresserad av att komma i kontakt med en bra inkassofirma så PM'a mig så hjälper jag dig med en bra kontakt. Den tjänsten som jag har köpt kostar 2.900 om året och då ingår det även inkassohantering och om dom behöver driva ärendet ända till Kronofogden så kostar det inget extra. Jag får även ut 100% av fakturorna som betalas.
Låter väldigt intressant! Det är väldigt ovanligt med att inkassobolag betalar ut 100%, skulle vilka påstå att det är näst intill omöjligt att hitta ett sådant bolag. På större summor drar man sig för att skicka det via inkasso och förlora 3-7% på beloppet.

Med andra ord, icq/maila mig Mats! Vill gärna höra mer...
__________________
www.cellsynt.com
Tobbe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-06, 16:16 #10
Christian O Christian O är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 91
Christian O Christian O är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 91
Citat:
vad använder du för språk för att skicka formuläret? det går att skicka med IP i de flesta programmeringsspråk vad jag vet.
Jag vet inte. Använder B-one:s standardformulärtjänst.

Jag är så genuint ointresserad i den tekniska biten så jag får väl ta och hitta nån att anlita som kan fixa den biten.

Citat:
Men om du (Christian) bara visar att du har loggat IP'n så tror jag att det har ungefär samma effekt som "Securitas dekaler"
Det stämmer säkert. Ska börja med detta och att upplysa om konsekvenserna av falskbeställningar.
Christian O är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017