Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Lite frågor om webbshopar

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-03-31, 19:01 #1
viper viper är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 449
viper viper är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 449
Tjenare!

Jag driver webbshopen www.svenskmod.com (under uppbyggnad) tillsammans med en kompis, Vi öppnade för en vecka sedan och nu är det så att omvärlden har fått stort intresse för sidan. I början va det mer som ett hobby projekt för att sälja sånt som folk vill ha, men nu verkar det bli ganska stort och vi annar att vi måste skaffa F-skatte sedel, men jag skulle vilja komma i kontakt med någon som har gjort något liknande och kan förklara hur det fungerar. Jag vet att jag borde skaffat F-skatte sedel från början men då detta bara var som en hobby så tänkte jag att det inte behövs. Men nu tror jag det kan behövas. Sen så undrar jag om ni har några bra tips och ideér om hur man ska sköta en webbshop så snyggt som möjligt?. Vi har inte någon störe mängd pengar att röra oss med för tillfället så några drastiska metoder är inte något för oss.
Våran affärsidé är att sälja kvalitets produkter till ett konkuranskraftigt pris och göra vårat bästa för att kunden ska känna sig behandlad på bästa möjliga sätt.

Annar att ni undrar vad vi säljer också lika bra att ta det nu. Vi säljer för närvarande bara LCD displayer i olika utföranden. Då undrar ni såklart vad ska man men denna displayen till. Jo det är så att som säkert många vet har dator "modifieringen" blivit väldigt stor på sistone och LCD displayer är något som många tycker är bra eller fräckt att ha i datorn för att i visa diverse saker om systemet ifråga. Vi säljer dessa displayer till ett väldigt bra pris då dom få ställen som säljer liknande saker liger mellan 300 till 500kr högre i pris. Vi kommer också ta in många mer produkter eftersom.

Skulle gärna vilja ha lite respons på själva sidan också dock är den inte helt klar som ni kanske märkt om ni kollat på den.
viper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-03-31, 19:25 #2
Marcus 2005 Marcus 2005 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2003
Inlägg: 33
Marcus 2005 Marcus 2005 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2003
Inlägg: 33
Ett klassiskt problem kan uppstå när man går från hobbyprojekt till företag. Du håller vissa priser när det är hobbyverksamhet, men när du har varit egen företagere så kan du tvingas höja priserna något. Då finns det risk att kunderna går till någon annan, börja med att kolla över priserna så att de fungerar även då du blir företagare. Tänk på att man kan ge kunden mervärde i form av support, guider m.m. Såg att ni har inlett ett forum vilket kan vara mycket säljande.

Ang. sidan så var den mycket inkomplett som den såg ut nu, både designmässigt och funktionellt. Jag kollar gärna på den igen sen när den börjar bli komplett.

Lycka till med verksamheten
Marcus 2005 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-03-31, 20:02 #3
viper viper är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 449
viper viper är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 449
Jo som sagt den är ganska inkomplett men som jag också sa så är den under utveckling. Något jag gärna skulle veta är vad man som kund vill se på sidan finns det något specielt som gör att sidan blir bättre?. Jag håller just nu på att lägga till information om varje display (storlek osv även bilder).

Forumet tycker jag är en ganska praktisk grej där man kan ge support och annat till kunderna på ett snabbt och enkelt sätt.
Skulle gärna vilja komma i kontakt med en webbdesigner som skulle kunna göra lite arbete idieelt (alltså gratis) som tack för hjälpen får du en länk under "kontakta oss" sidan om du vill. Det som ska göras är att anpassa sidan till så många webbläsare och skrämupplösningar som möjligt, då detta är inte min starka sida.

Ge gärna tips på förbättringar! :lol:


Angående att registrera sig som företag vilket är att föredra? Handelsbolag tycker jag själv verkar som det bästa alternativet då vi bara är 2 st som arbetar med detta.
viper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-03-31, 21:30 #4
Viktors avatar
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 663
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Viktors avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 663
Personligen hade jag satsat på två enskilda firmor istället. Ni vet inte vad som kommer hända i framtiden och risken för att ni blir ovänner eller liknande finns tyvärr.
Viktor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-03-31, 21:35 #5
See-it360 See-it360 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 13
See-it360 See-it360 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 13
Citat:
Originally posted by viper@Mar 31 2003, 07:02 PM
Jo som sagt den är ganska inkomplett men som jag också sa så är den under utveckling. Något jag gärna skulle veta är vad man som kund vill se på sidan finns det något specielt som gör att sidan blir bättre?. Jag håller just nu på att lägga till information om varje display (storlek osv även bilder).

Forumet tycker jag är en ganska praktisk grej där man kan ge support och annat till kunderna på ett snabbt och enkelt sätt.
Skulle gärna vilja komma i kontakt med en webbdesigner som skulle kunna göra lite arbete idieelt (alltså gratis) som tack för hjälpen får du en länk under "kontakta oss" sidan om du vill. Det som ska göras är att anpassa sidan till så många webbläsare och skrämupplösningar som möjligt, då detta är inte min starka sida.

Ge gärna tips på förbättringar! :lol:


Angående att registrera sig som företag vilket är att föredra? Handelsbolag tycker jag själv verkar som det bästa alternativet då vi bara är 2 st som arbetar med detta.
Hej Viper!

Japp jag har startat ett företag med! Men då som Enskild firma, detta är att föredra då man inte har så stor omsättning, nackdelen är att du är personligen ansvarig för ekonomin. Dvs du kan gå i personlig konkurs vilket inte är så roligt inför framtiden.

Har du räknat med större omsättning kan du tänka dig Aktiebolag,Kommanditbolag mm..
Nackdelen med dessa är att du oftast behöver ett större startkapital (+50.000:-) för att kunna registrera AB.
Fördelarna är att du ej äro ansvarig för företagets ekonomi om det skulle gå i konkurs.
Nu är jag ingen expert på detta område utan skriver vad jag vet. Jag tycker du ska börja
som Enskild näringsidkare till en början. Skulle det nu börja gå bra kan du ju alltid ändra bolagsform.

Ps: Vart hittar jag samma forum som du har, samt hur mycket kostar detta?
See-it360 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-03-31, 21:53 #6
viper viper är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 449
viper viper är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 449
Citat:
Originally posted by See-it360.se@Mar 31 2003, 07:35 PM
Hej Viper!

Japp jag har startat ett företag med! Men då som Enskild firma, detta är att föredra då man inte har så stor omsättning, nackdelen är att du är personligen ansvarig för ekonomin. Dvs du kan gå i personlig konkurs vilket inte är så roligt inför framtiden.

Har du räknat med större omsättning kan du tänka dig Aktiebolag,Kommanditbolag mm..
Nackdelen med dessa är att du oftast behöver ett större startkapital (+50.000:-) för att kunna registrera AB.
Fördelarna är att du ej äro ansvarig för företagets ekonomi om det skulle gå i konkurs.
Nu är jag ingen expert på detta område utan skriver vad jag vet. Jag tycker du ska börja
som Enskild näringsidkare till en början. Skulle det nu börja gå bra kan du ju alltid ändra bolagsform.

Ps: Vart hittar jag samma forum som du har, samt hur mycket kostar detta?
Tjenare!

Sitter och läser igenom www.rsv.se om mer information. Våran omsättning räknas vara några tusenlappar i månaden (inte mer än 20000kr). Vi har ingen fysisk verksamhet utan existerar endast på internet. Så enskild firma eller handelsbolag är nog vad jag sitter och funderar på. Det jag vill är dock att det inte ska kosta mig flera tusen i registrerings avgifter osv. Och vi själva som driver företaget är villiga att satsa våra egena pengar i företaget men dockl inom rimliga gränser då vi båda inte har hur mycket pengar som helst att tillgå. Det är därför vi startade detta företaget. På rsv.se står det att Enskild firma är då man är en person, vi är som sagt två st går det att starta en enskild firma ändå? eller ska man räkna den andra som en anställd person? Vi vill båda två ha lika mycket ansvar så det inte blir några problem och vi ska dela på alla kostnader. Eller menar dom att det bara krävs en person för att starta en enskild firma?

Fortsätt komma med ideér


See-it360.se du kanske har någon icq eller msn för jag skulle gärna vilja fråga dig mer saker osv. Vad man ska tänka på och såna saker. Forumet kommer från www.phpbb.com och är gratis dock får du hitta någon som kan hosta det åt dig. Mitt är hostat av www.1go.dk som är gratis men har är dock väldigt bra ändå.
viper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-03-31, 23:25 #7
Viktors avatar
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 663
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Viktors avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 663
Du får nog räkna med att slänga upp runt 1500 för en enskildfirma och en FA-sedel. Själv slängde jag också iväg typ 1500 på en .se men det var det värt

Ni kan inte vara två på en enskildfirma utan får skaffa varsin. Visst kan den ena anställa den andra men det lär krångla till det ordentligt med arbetsgivaravgifter och skit. Är nog smartast om ni båda skaffar varsin firma, enskild sådan. Sen är det bara börja slänga pengar mellan varandra.
Viktor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-03-31, 23:28 #8
Viktors avatar
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 663
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Viktors avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 663
Sen människa så måste du ju fixa bilder på produkterna. Det där håller ju inte
Viktor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-03-31, 23:36 #9
viper viper är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 449
viper viper är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 449
Citat:
Originally posted by Viktor@Mar 31 2003, 09:25 PM
Du får nog räkna med att slänga upp runt 1500 för en enskildfirma och en FA-sedel. Själv slängde jag också iväg typ 1500 på en .se men det var det värt

Ni kan inte vara två på en enskildfirma utan får skaffa varsin. Visst kan den ena anställa den andra men det lär krångla till det ordentligt med arbetsgivaravgifter och skit. Är nog smartast om ni båda skaffar varsin firma, enskild sådan. Sen är det bara börja slänga pengar mellan varandra.
Men då borde det väll vara bättre att registrera ett handelsbolag än en enskild firma?


Ps. Jag sitter med bilderna i photoshop nu så det kommer också strax
viper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-04-01, 01:02 #10
See-it360 See-it360 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 13
See-it360 See-it360 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 13
Citat:
Originally posted by viper+Mar 31 2003, 08:53 PM--></span><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (viper @ Mar 31 2003, 08:53 PM) <!--QuoteBegin--See-it360.se@Mar 31 2003, 07:35 PM
Hej Viper!

Japp jag har startat ett företag med! Men då som Enskild firma, detta är att föredra då man inte har så stor omsättning, nackdelen är att du är personligen ansvarig för ekonomin. Dvs du kan gå i personlig konkurs vilket inte är så roligt inför framtiden.

Har du räknat med större omsättning kan du tänka dig Aktiebolag,Kommanditbolag mm..
Nackdelen med dessa är att du oftast behöver ett större startkapital (+50.000:-) för att kunna registrera AB.
Fördelarna är att du ej äro ansvarig för företagets ekonomi om det skulle gå i konkurs.
Nu är jag ingen expert på detta område utan skriver vad jag vet. Jag tycker du ska börja
som Enskild näringsidkare till en början. Skulle det nu börja gå bra kan du ju alltid ändra bolagsform.

Ps: Vart hittar jag samma forum som du har, samt hur mycket kostar detta?
Tjenare!

Sitter och läser igenom www.rsv.se om mer information. Våran omsättning räknas vara några tusenlappar i månaden (inte mer än 20000kr). Vi har ingen fysisk verksamhet utan existerar endast på internet. Så enskild firma eller handelsbolag är nog vad jag sitter och funderar på. Det jag vill är dock att det inte ska kosta mig flera tusen i registrerings avgifter osv. Och vi själva som driver företaget är villiga att satsa våra egena pengar i företaget men dockl inom rimliga gränser då vi båda inte har hur mycket pengar som helst att tillgå. Det är därför vi startade detta företaget. På rsv.se står det att Enskild firma är då man är en person, vi är som sagt två st går det att starta en enskild firma ändå? eller ska man räkna den andra som en anställd person? Vi vill båda två ha lika mycket ansvar så det inte blir några problem och vi ska dela på alla kostnader. Eller menar dom att det bara krävs en person för att starta en enskild firma?

Fortsätt komma med ideér


See-it360.se du kanske har någon icq eller msn för jag skulle gärna vilja fråga dig mer saker osv. Vad man ska tänka på och såna saker. Forumet kommer från www.phpbb.com och är gratis dock får du hitta någon som kan hosta det åt dig. Mitt är hostat av www.1go.dk som är gratis men har är dock väldigt bra ändå. [/b][/quote]
Hej igen viper!

På frågan om du startar enskild firma samt vill dela denna går det nog bra har jag för mig. Dvs du överlåter en viss verksamhet till din kompis. Dock måste nog båda vara en "juridiska personer" dvs 18 år , ostraffad samt ej vara ålagda med näringsförbud mm...

Om du vill kan jag PM dig mitt MSN namn? Jag ligger på fast/Bostream med om du vill ha Videokonferans.
See-it360 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017