Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


PHP eller ASP.NET

Visa resultat för omröstning: PHP eller ASP.NET
PHP 92 73.02%
ASP.NET 36 28.57%
Annat, nämligen... 15 11.90%
Flervalsomröstning. Antal röster: 126. Du får inte rösta i den här omröstningen

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-10-29, 16:10 #51
rhdf rhdf är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 359
rhdf rhdf är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 359
måste bara lägga in denna som ett kul inslag i debatten http://dotnetslackers.com/Community/...artoon01_3.png
rhdf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-29, 17:04 #52
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf Visa inlägg
måste bara lägga in denna som ett kul inslag i debatten http://dotnetslackers.com/Community/...artoon01_3.png
He, He, den bildserien sammanfattade väl i stort sett hela diskussionen....
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-30, 19:56 #53
kabelkultur kabelkultur är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 91
kabelkultur kabelkultur är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 91
PHP är frihet på gott och ont

Trevliga framtidsutsikter finns iaf för de php'are som vässat sina skills ordentligt, t.ex: http://www.phpclasses.org/jobs/post/370.html
kabelkultur är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-30, 20:00 #54
taz76 taz76 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 388
taz76 taz76 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 388
Jag kom på en kul grej häromdagen.. kan det vara så att kattmänniskor gillar PHP och dess egenskaper, hundmänniskor gillar ASP.NET och deras egenskaper.. vad säger ni? hehe

Personligen är jag kattmänniska.
taz76 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-30, 22:59 #55
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av danjel Visa inlägg
Jag har svårt att se bra argument för detta, dvs att "Hård typning" och "Kompilering"
har något med de kvalitetsaspekter du lyfter fram..man måste se till sammanhanget vilken typ av applikation man utvecklar..
Jag har gett en enkel argumentation hur "Hård typning" respektive "Kompilering" ger betydande fördelar vid utvecklingsarbete lite tidigare i denna tråd. det går bra att läsa tråden från början så klaranar nog ett och annat argument. Annars är du välkommen att komma med SAKLIGA argument varför du anser att "Hård typning" respektive "Kompilering" inte har något med kvalitet i utvecklingsarbetet att göra.

Jag har aldrig läst eller hört någon som kommit fram med ett enda sakligt argument.

Citat:
Ursprungligen postat av danjel Visa inlägg
Har det något att att göra med "skalbarhet"..? Nej, varför skulle det det? Skalbarhet är oberoende av teknikvalet i sig.
Det var väl dagens dummaste kommentar; "Skalbarhet har inget med teknikvalet att göra!", MY GOD, vet du vad du pratar om över huvud taget???

Citat:
Ursprungligen postat av danjel Visa inlägg
"Kvalitet" ett väldigt otydligt begrepp i sig, vad menar man, att det skulle vara färre "buggar"
i hårt typade kompilerade program? De buggar som är svåra och dyra att lösa har inget att göra med kod som inte kompilerar eller "datatyp" relaterade buggar ..
Kvalitet är ett mångfacetterat begrepp, jag gjorde tt förtydligande vad jag anser hör till begreppet kvalitet, det är inte uteslutande av andra kvalitetsaspekter, men en delmängd.

Man fokuserar på olika kvalitetsaspekter i olika projekt, men jag räknade upp någr aav de mest elementära som jag stöter på i många av de projket jag arbetar med.

Citat:
Ursprungligen postat av danjel Visa inlägg
Den i särklass viktigaste kvalitetsfaktorn är ofta "väldesignade" program dvs genomtänkt skiktning av en applikation i olika lager och korrekt användande av objekt orienterade principer för att hantera affärslogiken
Just det, det är det jag resonerat kring hela tiden.....

Citat:
Ursprungligen postat av danjel Visa inlägg
..det löser ofta per automatik dessa punkter:
"kvalitet", "skalbarhet", "integration", "transparens", "säkerhet", "förvaltningsbarhet"...
Målet är: "kvalitet", "skalbarhet", "integration", "transparens", "säkerhet", "förvaltningsbarhet".

Strategin för att nå målet är: Genomtänkta program med god struktur!

Senast redigerad av Conny Westh den 2009-10-30 klockan 23:01
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-30, 23:20 #56
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Conny: Du brukar ha vettiga kommentarer i andra forum. Men när det gäller sådant här så har du skygglappar stora som lakan.

Alla vill inte konvertera till Microsoft underbara land där inlåsning är standard och utvecklingsverktyg som kostar multum.
Att du bara orkar lägga ned tid på att käfta emot beundrar jag, men att du har den tiden fattar jag inte.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-31, 00:01 #57
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas Visa inlägg
Conny: Du brukar ha vettiga kommentarer i andra forum. Men när det gäller sådant här så har du skygglappar stora som lakan.

Alla vill inte konvertera till Microsoft underbara land där inlåsning är standard och utvecklingsverktyg som kostar multum.
Att du bara orkar lägga ned tid på att käfta emot beundrar jag, men att du har den tiden fattar jag inte.
Håller absolut med dig med det tillägget att det är precis lika korkat att argumentera för PHP på samma sätt.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-31, 00:14 #58
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas Visa inlägg
Conny: Du brukar ha vettiga kommentarer i andra forum. Men när det gäller sådant här så har du skygglappar stora som lakan.

Alla vill inte konvertera till Microsoft underbara land där inlåsning är standard och utvecklingsverktyg som kostar multum.
Att du bara orkar lägga ned tid på att käfta emot beundrar jag, men att du har den tiden fattar jag inte.
Dagens kommentar

Conny, jag har kikat lite på din "CV" på http://www.verimentor.se/medarbetare...006-02-12).htm och jag ser tyvärr inga spår av öppna teknologier, UNIX system eller ens ett standardiserad versionshanteringsystem. Bara en salig blandning av Visual Basic, Visual Source Safe, MS Office och FrontPage.

Jag fösöker såklart inte trycka ner någon utan håller mig enbart till fakta, själv kommer jag från Windows och .NET världen och jobbar nu exklusivt med *NIX system samt öppna standarder med säkerhetsinriktning. Jag har under mina många år som systemutvecklare hört många (inkl. mig själv länge sedan) tala varmt om .NET och om hur bra det var och inget annat var bättre - tills jag faktiskt tog steget och lärde mig *NIX, PHP, Python etc.. Det är lätt att stirra sig blind på en viss sak såsom att .NET är snabbare än PHP och inte se helheten och utifrån det påstå att det ena är bättre än det andra. Jag tycker att alla system är bra så länge de är professionellt utvecklade och möter kravspecifikationen och säkerhetskraven.

Senast redigerad av jayzee den 2009-10-31 klockan 00:53
jayzee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-31, 00:41 #59
dotvoid dotvoid är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 199
dotvoid dotvoid är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 199
Diskussionen var rolig så länge den höll sig till saklighet. Men när saker som "Alla vill inte konvertera till Microsoft underbara land där inlåsning är standard och utvecklingsverktyg som kostar multum." kommer in i en diskussion som denna blir det fånigt.

Alla val man gör begränsar framtidens möjligheter på ett eller annat vis. Dessutom är Microsoftvärlden knappast dyr om man tittar på enterprisesystem...
dotvoid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-31, 02:22 #60
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas Visa inlägg
Conny: Du brukar ha vettiga kommentarer i andra forum. Men när det gäller sådant här så har du skygglappar stora som lakan.

Alla vill inte konvertera till Microsoft underbara land där inlåsning är standard och utvecklingsverktyg som kostar multum.
Att du bara orkar lägga ned tid på att käfta emot beundrar jag, men att du har den tiden fattar jag inte.
Vem har pratat om Microsoft? Inte är det jag i alla fall, jag resonerar kring sakliga argument för "Hård typning" och "kompilering" v.s. "Lös typning" och "interpreterande" utvecklingsmiljöer.

Det finns många levreantörer som tillhandahåller "hård typning" och "Kompilatorer". Microsoft tillhandahåller både hård och lös typning samt kompilatorer och interpretatorer. jag har i denna diskussion intealls snackat om Microsoft annat än i förbigående såsom jag även gjort om Sun Microsystems Java-miljö.

Senast redigerad av Conny Westh den 2009-10-31 klockan 02:27
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017