Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


"CopySwede" har kontaktat mig och kräver pengar

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-01-13, 19:58 #1
Dakotas avatar
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 1 298
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 1 298
Standard "CopySwede" har kontaktat mig och kräver pengar

Fick följande meddelande för ungefär en halvtimme sedan, meddelandet har skickats från ett kontaktformulär på min hemsida. Jag har aldrig hört talas om CopySweden men efter några sökningar så verkar de vara välkända, dock kan ju den som skickade in det vara vem som helst.

Citat:
Hej,
Efter upprepade anmälningar mot eran sida, så tar vi, vi på CopySwede på oss rätten att meddela er om följande beslut/ och eller påföljder.

En pågående behandling av ert ärende är igång, och ni kommer få ytterligare information i framtida meddelanden.

Saken, är i så pass tillstånd att åklagare kollar upp grunderna i brottet.

Denna sida ligger ute under WordPress, och vi ser att du har gjort stora förändringar, men det hindrar dig inte från att slippa undan upphovsrätten.
Sidan skall visa vart den är kopierad/ baserad ifrån.

Vi på CopySwede anser att denna typ av upphovsrättsbrott kräver påföljd, och just därför har vi här på CopySwede skickat ärendet vidare till Polismyndigheten och en bilaga har även sänts till upphovshavare, och WordPress.

WordPress är ett modernt publiceringsverktyg med fokus på utseende, webbstandard och användarvänlighet. Det perfekta verktyget för privatperson som företag. WordPress är gratis och ovärderligt på en och samma gång.

Att det är gratis innebär inte att du tar ut Copyright, utan tillstånd på en kopierad sida.

Vi har kontaktat Emil Uzelac, skaparen av Responsive temat, samt grundarna bakom WordPress. Emil Uzelac åsido står bakom WordPress tema-databasen: http://themeid.com/

Vi på CopySwede kommer självklart ta ut en avgift efter svensk standard, prissumman kommer landa på cirka 1,94 SEK per /unik besökare.

Pengarna skall betalas in till [email protected] via PayPal eller
annan valfri tjänst. [Läs längre ned om information om betalning, och hur ni kan komma att undgå betalning.]

Vi har tillsammans med statliga myndigheter även kollat era utgifter/ inkomster.

Ni är kapabla att betala, och det är vad vi dragit slutsatser i.

För att göra alla en stor tjänst, så har vi beslutat att inte stänga ner er hemsida, men alla upphovsrätts anspråk/ och eller anmälningar står kvar.

Vi har med hjälp utav .SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur)
spårat namn, adress och telefonnummer, och vi kommer att kontakta dig personligen via telefonnummer.

Är anmälan mot er felaktig så kommer vi inte kontakta er igen,
och isåfall slipper ni att betala in kravet.

Med Vänliga Hälsningar,
Johan Andersson,
Jurist -
De har rätt i att jag tog bort länken som låg längst ner på sidan, knappt synlig. Nu i efterhand inser jag hur dumt detta var och i ärlighetens namn så tänkte jag mig inte för utan bytte ut det mot en länk till användaravtalet för min tjänst istället eftersom det låg så bra utplacerat i koden. Det var bara en simpel länk, det stod ingenting om copyright eller liknande så jag var väl inte så eftertänksam.

Jag har nu omedelbart fixat så att det står var designen kommer ifrån.

Jag önskar nu veta vad ni tror om sanningshalten i meddelandet, kan de kräva ut en avgift ÅT någon annan som inte ens har kontaktat mig personligen på detta vis? Att de vill basera summan jag ska betala på antalet unika besökare får det att låta som rena bluffen enligt mig kombinerat med att de vill ha betalningen till sitt paypalkonto, utan att ange varken telefonnummer eller email jag kan kontakta dempå. Jag har ju dock aldrig varit med om en liknande situation förut så det kan väl mycket väl vara så det går till.

Jag hittar ingen Johan Andersson som medarbetare på deras hemsida heller.

Senast redigerad av Dakota den 2013-01-13 klockan 20:01
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-13, 20:04 #2
TheCheesePolice TheCheesePolice är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 550
TheCheesePolice TheCheesePolice är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 550
"Detta är Copyswede

Copyswede licensierar vidareanvändning av tv- och radioprogram i en rad medier. Bakom Copyswede står fjorton kulturskaparorganisationer som företräder svenska upphovsmän och utövande konstnärer. Genom samarbete med Filmproducenternas Rättighetsförening (FRF), IFPI och radio- och tv-företagens samarbetsorganisation UBOS kan Copyswede erbjuda heltäckande licenser. Copyswede administrerar också det svenska kompensationssystemet för privatkopiering."
TheCheesePolice är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-13, 20:11 #3
Dakotas avatar
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 1 298
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 1 298
Förresten,
Citat:
Vi har tillsammans med statliga myndigheter även kollat era utgifter/ inkomster.

Ni är kapabla att betala, och det är vad vi dragit slutsatser i.

För att göra alla en stor tjänst, så har vi beslutat att inte stänga ner er hemsida, men alla upphovsrätts anspråk/ och eller anmälningar står kvar.
Så de menar att de kan stänga ner sidan om de vill? Känns som påhitt, visst kan åklagaren göra det men herregud! Hade någon kontaktat mig och uppmärksammat mig om min egna tabbe så hade jag lagt tillbaka texten direkt, precis som jag nu gjorde.

Sedan att de kollat upp mina utgifter/inkomster och utifrån det gjort en bedömning att "jag kan betala" låter som påhitt..
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-13, 20:12 #4
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
Detta var det löjligaste jag läst på länge. Låter ungefär som Swedbanks bluffmejl som man får några stycken av varje dag. Formuleringarna i mejlet får mig också att undra..

Lägg det i papperskorgen. Ring Copyswede imorgon. Säkerligen inget att oroa sig över.
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-13, 20:17 #5
TheCheesePolice TheCheesePolice är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 550
TheCheesePolice TheCheesePolice är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 550
Citat:
Ursprungligen postat av Dakota Visa inlägg
Förresten,

Så de menar att de kan stänga ner sidan om de vill? Känns som påhitt, visst kan åklagaren göra det men herregud! Hade någon kontaktat mig och uppmärksammat mig om min egna tabbe så hade jag lagt tillbaka texten direkt, precis som jag nu gjorde.

Sedan att de kollat upp mina utgifter/inkomster och utifrån det gjort en bedömning att "jag kan betala" låter som påhitt..
Internationellt brukar man iaf säga att om det inte ligger i brevlådan kan du skita i det.
TheCheesePolice är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-13, 20:23 #6
gooses avatar
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 451
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare
gooses avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 451
Det där är ju bara bullshit. Varför skulle CopySwede lägga sig i gällande en wordpressinstallation? O Wordpress är väl typ opensource o fritt att använda?

Om de nu kollat upp dina inkomster/utgifter med skatteverket så kunde de väl iaf kollat upp din adress o skickat vanligt brev. Har svårt att tro att en jurist skickar meddelande via kontaktformulär på folks hemsidor.
goose är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-13, 20:37 #7
OrdUpp OrdUpp är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2012
Inlägg: 92
OrdUpp OrdUpp är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2012
Inlägg: 92
Hahahahaha.... Riktig bull
OrdUpp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-13, 20:42 #8
tony-axbyte tony-axbyte är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 196
tony-axbyte tony-axbyte är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 196
Säkerligen någon som driver med dig. Kan aldrig tänka mig att CopySwede skulle skicka info till dig bara genom ett kontaktformulär, du lär minst få det i något skriftligt kuver om de ville dig något. CopySwede är de man kontaktar om man t.ex säljer cd/dvd skivor och inte har för avsikt att spara film och musik på skivorna och kan då få ett reducerat pris.
tony-axbyte är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-13, 23:11 #9
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Tänk logiskt:

Skulle Copyswede, som hanterar upphovsrättsavgifter enligt ett inlägg längre upp, kontakta dig för en tjänst som de inte ansvarar för.

Skulle Copyswede kontakta dig på en söndag, kl 6 på kvällen?

Skulle de göra det via ett webbformulär på din hemsida, om de nu har tillgång till alla dina uppgifter.

Skulle du vara den första som råkat ut för detta, iom bristen av sökträffar på just denna typ av avgift.

Skulle IIS lämna ut uppgifter till en privat fristående upphovsrättsorganisation?

Är Copyswede en myndighet eller har möjlighet att agera som det?

Borde personen som skickat mailet finnas som kontaktperson på deras hemsida?

Borde betalning ske med ett Paypal konto?

Skulle de strunta i att skicka ut ett korrekt betalningsunderlag, något som lagen kräver?

Om de jobbar på uppdrag av Emil/grundarna av Wordpress, varför "kontaktar de dem"? Borde de inte ha en kontinuerlig kontakt med sina uppdragsgivare?

Har du blivit blåst?

Det finns bara ett Ja ovan, gissa själv vilket
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-13, 23:23 #10
Dakotas avatar
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 1 298
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 1 298
Tack för era svar, blev orolig men allt eftersom fick ni mig att inse att det nog inte verkar vara annat än ett försök till bluff. Var dock en bra väckarklocka eftersom att länken till de som skapade temat nu är uppe på sajten!

För att gå lite offtopic, måste man öppet länka till Wordpress.org med Powered by Wordpress eller är det frivilligt?
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017